Chidaneh.com placeholder image

خانه ای که زندگی در آن می چسبد!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای تلفیقی: آیا از آن دسته افرادی هستید که رنگ ها را می پرستند؟ پس با ما همراه شوید.در مطلب پیش رو مراحل بازسازی و تغییر دکوراسیون خانه ای را می بینیم که رنگ ها در آن معجزه می کنند: 

پلتیر(طراح دکوراسیون) و شوهرش، کریستوفر پاسکو (Christopher Pasco)، در خانه‌ای کهنه و قدیمی واقع در سیاتل زندگی می‌کردند که متعلق به 1902 بود؛ به همین دلیل آن‌ها تصمیم به بازسازی آن گرفتند. هدف پلتیر از بازسازی این خانه این بود که استخوان‌بندی اصلی آن را حفظ کند اما طراحی و چیدمان آن را به‌گونه‌ای انجام دهد که مناسب زندگی اکنون آن‌ها شود. او می‌گوید: «ما از مزایای هر دو استفاده کردیم. نقشه کف آن بسیار مدرن است ولی حسی که در آن وجود دارد حسی قدیمی است. هم‌چنین پالت رنگی موجود در آن را مانند لگوها بسیار رنگارنگ و متنوع انتخاب کردیم.»

تابلو فرش ریحان

ساکنان: یک زوج و پسر یک ساله شان

 مکان: کاپیتول هیل در نزدیکی سیاتل

 اندازه: 1000 متر مربع، 5 اتاق خواب، و 4 حمام

سال ساخت: 1902؛ بازسازی 2013.

 

مالکان این خانه، پیش از شروع بازسازی شش سال بود که درآن زندگی می‌کردند. این خانه قدیمی تاریک بود، دسترسی خوبی به حیاط نداشت، و بسیاری از ویژگی‌های اصلی خود را از دست داده بود.

پس از بازسازی:

پلتیر می‌گوید: «من می‌خواستم که تمامی فضاهای موجود در این خانه دارای ویژگی منحصربه‌فردی باشند.» او کتاب‌خانه‌هایی به اتاق نشیمن اضافه کرد که از زمین تا سقف امتداد داشتند و فضای خوبی برای نگهداری از وسایل ایجاد می‌کردند.پالت رنگی متنوع این فضا الهام‌گرفته از هوای سیاتل بود. پلتیر می‌گوید: «سیاتل آب‌وهوایی خاکستری‌رنگ دارد. ما به رنگ‌های روشن احتیاج داشتیم به همین دلیل از رنگ‌های موجود در طبیعت سیاتل در کنار خاکستری استفاده کردیم.»

 

در دیوارهای اتاق نشیمن از رنگ قرمز استفاده شده است. این خانه دارای گچ بری نبود به همین دلیل پلتیر به همه جای آن گچ‌بری اضافه کرد و از آن در کتاب‌خانه نیز بهره برد تا با فضای کلی اتاق نشیمن هماهنگ شود. نردبان کتاب‌خانه عنصر جذابی است که دسترسی به قفسه‌های بالا را راحت می‌کند.

 

شومینه اتاق نشیمن در سال 2001 از بین رفته بود و هنگامی که مالکان به این خانه نقل مکان کردند تکه‌های آن بر روی زمین پخش شده بود.آن‌ها این فضا را تمیز کردند و یک شومینه جدید در آن ساختند؛ از آن‌جایی که سقف بلند بود و کف اتاق کوچک، پلتیر به دیوارهای دورتادور فضا تخته‌هایی سفید رنگ اضافه کرد که صمیمیت بیش‌تری به وجود می‌آوردند و حالت مرتفع اتاق را تعدیل می‌کردند. 

 

پس از اتاق نشمین قرمز و اتاق خانواده سبز، نوبت به اتاق غذاخوری خاکستری می‌رسد که به نوعی تعدیل‌کننده پالت رنگی خانه است. پلتیر می‌گوید: «ما به دنبال یک رنگ روشن و ملایم برای این فضا بودیم، رنگی قدیمی و درجه یک.»

 

حتی اگر اتاق‌های مجاور دارای رنگ‌های مختلفی باشند، اما چارچوب‌هایی با رنگ یکسان (سفید) و کف‌پوش‌هایی از جنس چوب درخت گیلاس برزیلی انسجام و یک‌پارچگی خوبی در کل خانه به وجود آورده است.

 

پلتیر آشپزخانه قدیمی را تخریب کرد و قسمتی از آشپزخانه قدیمی، جاکفشی و حمام قدیمی تبدیل به آشپزخانه جدید شدند. او این فضا را تبدیل به قسمت‌های جداگانه‌ای کرد و به هر قسمت ویژگی‌ خاصی اضافه کرد.کابینت‌های شیشه‌ای که در ردیف بالا قرار گرفته‌اند به‌منظور نمایش وسیله خاصی طراحی نشده‌اند؛ پلتیر فقط می‌خواست از طریق شیشه‌های آن‌ها لایه نوری متفاوتی به آشپزخانه اضافه کند.

 

قفسه‌های بدون در فضای خوبی برای کتاب‌ها و وسایل پرکاربرد به وجود آورده‌اند.خانه قدیمی جریان درون به بیرون ضعیفی داشت به همین دلیل پلتیر درهای متحرکی برای پاسیو در نظر گرفت. پاسیو جدید در جایی قرار گرفته است که قبلا حمام و جاکفشی قرار داشتند.

وقتی در پاسیو به طور کامل باز می‌شود، فضای بیرونی و فضای آشپزخانه در هم ادغام می‌شوند. ایوان کناری و راه‌پله دسترسی راحتی به حیاط طبقه پایین به وجود می‌آورند.

 

یک در صورتی رنگ به روی تالار ورودی باز می‌شود؛ آشپزخانه از فضای تالار ورودی قابل دیدن است.

 

خانه قدیمی دارای یک اتاق خوب بزرگ نبود، به همین دلیل پلتیر دو اتاق خواب را با هم ترکیب کرد و از آن یک اتاق خواب بزرگ ساخت. کمد دیواری یکی از دیوارهای اتاق خواب را اشغال کرده است، کمد بزرگی که هم برای نگهداری از لباس‌ها و هم عوض‌کردن آن‌ها جا دارد و در کنار در ورودی قرار گرفته است.

 

خانه قدیمی فقط یک حمام بزرگ در طبقه دوم داشت، به همین دلیل پلتیر یک حمام دیگر در اتاق خواب بزرگ اضافه کرد. در دو طرف حمام دو دوش مختلف نصب شده است و کشوهایی در زیر سینک‌ها تعبیه شده‌اند که فضای کافی برای نگهداری از وسایل حمام را فراهم می‌کنند و دو آینه که دو نفر هم‌زمان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

دفتر کار این خانه به رنگ آبی درآمده است.

 

این خانه دارای یک زیرزمین بسیار بزرگ بود، اما فضای آن بسیار بی‌نظم و کثیف بود و ارتفاع سقف آن چیزی حدود 2 متر بود. در ضمن دسترسی به زیرزمین خیلی سخت و دشوار بود.

 

پس از بازسازی: پلتیر کف زیرزمین را 80 سانتی‌متر گودبرداری کرد و در نتیجه سقف آن ارتفاعی حدود 2.80 سانتی‌متر پیدا کرد.یک ماشین لباس‌شویی، فضاهای نگهداری از وسایل، و یک اتاق مخصوص مهمان به زیرزمین اضافه شدند. پلتیر می‌گوید: «ما واقعا زحمت زیادی کشیدیم تا زیرزمین به این شکل درآمد.» اگرچه گودبرداری در زیرزمین کار بسیار دشواری بود اما پلتیر بدون این‌که تغییری در پوسته خانه به وجود بیاورد توانست قسمتی از زیرزمین را گسترش داده و تبدیل به قسمت نشیمن آن کند.قفسه‌های موجود در زیرزمین قطعات لگو پلتیر را به طور منظم در خود جا دادند. کلن فقط یک سال دارد، بنابراین هنوز علاقه‌ای به بازی‌کردن با آن‌ها ندارد و به همین دلیل لگوها فعلا سر جای‌شان منظم باقی می‌مانند.  

 

پلتیر می‌گوید: «ما می‌خواستیم طراحی زیرزمین کاملا مدرن باشد زیرا کاملا فضای جدیدی خلق شده بود.»

 

به هیچ وجه در اتاق مهمان زیرزمین حس زیرزمین‌بودن وجود ندارد زیرا سقف آن ارتفاعی حدود 2.80 سانتی‌متر دارد و دیوارهای آن سفید رنگ است و برای تنوع دیوار پشت تخت‌خواب به رنگ نارنجی درآمده است.

 

بازسازی نمای خارجی کار بسیار سنگینی برای پلتیر و پاسکو بود که عاشق استقاده از رنگ‌های شاد در نمای خارجی خانه بودند. آن‌ها از این فرصت استفاده کردند و نمای خارجی خانه را به‌کلی تغییر دادند.

 

پس از بازسازی: این خانه در کنار یک منطقه تجاری واقع شده است، به همین دلیل مالکان آزادی عمل زیادی در تغییر این فضا نداشتند. سقف در ورودی تخریب شد و یک ایوان به طبقه دوم اضافه شد. هم‌چنین نمای ساختمان  به رنگ‌های سبز و قرمز درآمد. پلتیر می‌گوید: «حتی در روزهای ابری و گرفته، ساختمان ما شاد و روشن به نظر می‌رسد.»پلتیر اضافه می‌کند: «هر روز حداقل دو نفر را مشغول عکاسی از خانه‌یمان می‌بینیم. این مسئله به ما غرور می‌دهد و به کار خود افتخار می‌کنیم.»

پلتیر شکل اتاق‌های نشیمن، غذاخوری، و خانواده را تغییر نداد، اما چندین فضا را با هم ترکیب کرد تا آشپزخانه جدید را بسازد، فضای راه‌پله را به زیرزمین باز کرد، و یک سرویس بهداشتی در تالار ورودی اضافه کرد.

آن‌ها اتاق خواب میانی واقع در طبقه دوم را تبدیل به یک حمام بزرگ و یک رخت‌شوی‌خانه کردند.

نظرشما چیست؟ 

منبع:houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Tarane در تاریخ 24 خرداد 1393
عالی بود. واقعا سبک تلفیقی روحیه ادمو عوض می کنه و روح به فضا میده. ممنون چیدانه
avina در تاریخ 25 خرداد 1393
خیلی خیلی مطلب عالی و جذابی بود. بخصوص عکسای زیبایی که گذاشته بودید.ممنون
پوریا در تاریخ 25 خرداد 1393
همه اززندگی توی چنین فضای شاد ومتنوعی احساس لذت می کنند.
بدون نام در تاریخ 28 شهریور 1396
عالی انگار دو زمان حال و گذشته باهم ترکیب شدن

ثبت دیدگاه