Chidaneh.com placeholder image

ترکیب رنگ آبی در 28 پالت، آبی شما کدام است؟

به قلم: تحریریه چیدانه

دنیای رنگ ها گستره وسیع و بی نهایتی دارد و هر چقدر هم که فکر کنیم با روانشانی رنگ، ترکیب رنگ و به طور کلی رنگ شناسی در معماری داخلی آشنایی داریم سخت در اشتباه هستیم. با خواندن کتاب the colour scheme به نویسندگی خانم آنا استارمر (anna starmer) بیش تر به حقیقت این موضوع پی می بریم. این نویسنده خوش ذوق در کتاب خود 200 پالت رنگی الهام بخش و ترکیبات آن را برای طراحان داخلی و علاقه مندان به دکوراسیون بررسی کرده است و در کنار هر رنگ مشخصات و توضیخات کاملی در اختیارمان می گذارد که ما را در خلق فضای دلخواهمان کمک می کند.این پالت های رنگی شامل رنگ های : صورتی، قرمز، نارنجی و قهوه ای، زرد، سبز ، آبی، بنفش، رنگ های خنثی و خاکستری هستند.

در ادامه با ما همراه باشید تا این کتاب رویایی را بشناسیم.

قالیشویی ادیب

– آبی نیلی (indigo blue)

ترکیب رنگ آبی نیلی
ترکیبات آبی نیلی

این موضوع بسیار قابل توجه است که ما نزدیک به 28 پالت رنگ آبی داریم و رنگ آبی نیلی، رنگی که در زمینه تصویر وجود دارد، رنگ مورد بحث این مطلب است. این رنگ به عنوان معدن باستانی در رنگ ها شناخته می شود زیرا  قدیمی ترین رنگ بوده و ریشه هایش به شرق دور باز می گردد. از آن زمان نماد مفاهیم عمیق و عجیب و غریب بوده است. 

  • رنگ شماره 1 و 2

آبی نیلی و قرمز
ترکیب آبی نیلی و قرمز

رنگ شماره 1 و 2 برای ایجاد کنتراست و تضاد با رنگ اصلی به کار می روند. به طور مثال می توانیم آن ها را برای رنگ کردن دیوار کناری با آبی نیلی و یا پارچه مبلمان و سایر وسایل استفاده کنیم. در مورد رنگ آبی نیلی بهتر است این رنگ را به عنوان رنگ اصلی در فضا نگه داریم و با رنگ های طبیعی مانند قرمز خاک رسی(1) و آبی لاجوردی (2) ترکیب کنیم.

  • رنگ شماره 3

تیره ترین و به اصطلاح خانم استارمر، تاریک ترین آبی را برای وسایل خانه و سطوحی چرمی استفاده کنید که در ترکیب با آبی نیلی ما می تواند هم نشینی خوبی داشته باشد.

  • رنگ شماره 4 

آبی نیلی و طلایی
آبی نیلی و طلایی

آبی نیلی و طلایی
آبی نیلی و طلایی

زرد طلایی بهترین ترکیب برای آبی نیلی است. شما می توانید این رنگ را در چهارچوب آینه، قاب عکس، دورتادور جعبه های چوبی ، تزیینات و حتی شمعدانی های روی میز ناهارخوری به کار بگیرید.به طور کلی رنگ های شماره 3 و 4 رنگ های برجسته ای هستند که به میزان خیلی کم و محدود در ترکیب با رنگ اصلی به کار می روند، اما با همین محدود بودن کامل کننده طراحی هستند.

  • رنگ شماره 5

در سمت چپ تصویر سه رنگ به صورت عمودی با عنوان شماره 5 قرار داده شده و در بالای تصویر نیز به شکل دایره ای دیده می شوند. این رنگ ها تنالیته های دیگری از رنگ اصلی هستند و اگر شما احساس کردید با رنگ اصلی ارتباط برقرار نمی کنید و یا برای فضای شما مناسب نیست، می توانید یکی از آن ها را انتخاب و با همین ترکیبات رنگی استفاده کنید.

با تشکر از توجه شما، با ما همراه باشید تا در مطالب بعد پالت های ناشناخته دیگر رنگ آبی را به شما معرفی کنیم. خواندن مطلب آبی، معجزه آسمان در طراحی داخلی منزل حتما می تواند جالب و مفید باشید.

منبع: the colour scheme sourcebook |ترجمه و گردآوری: گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه