Chidaneh.com placeholder image

گل های مقاوم به سرما، کارت دعوت پاییزی برای پروانه ها

به قلم: کیمیا مرادی

هوای سرد می تواند به باغ و باغچه آسیب برساند به خصوص روز های متغیر پاییز که نمی دانیم چقدر سرما طول می کشد و قرار است چقدر سرد شود! در این میان گل هایی هستند که روزهای سرد فصل پاییز را به گرمای لذت بخش تابستان ترجیح می دهند. با داشتن این گل ها فصل باغبانی شما بیش تر خواهد شد و در پاییز هم می توانید شاهد شکوفه های جدیدی باشید. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید این گل ها برایتان چند سال عمر می کنند و از بهار تا آخر پاییز شکوفه می دهند.

باغ در پاییز

تابلو فرش ریحان

یک باغ پاییزی رنگارنگ برنامه ریزی می خواهد!

برای داشتن یک باغ رنگارنگ در پاییز باید از اسفند برنامه ریزی کنید و همراه با گل های بهاری زیبا این گیاهان را نیز بکارید. برای اینکه تا اواخر پاییز گل هایی زیبا داشته باشید بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که دیر شکوفه می دهند و با توجه به آب و هوای منطقه زندگی خود مطمئن شوید که قبل از شروع یخبندان شکوفا می شوند. هنگام خرید بذر از فروشنده بخواهید تا عادت رشد گیاه را برایتان توضیح دهد تا بتوانید محل مناسب کاشت آن را بشناسید. به طور مثال گل های رونده را در حاشیه باغچه بکارید و گل های عمودی را در وسط باغچه بکارید.

گل استر مناسب برای پاییز

گل های پاییزی را در تابستان هرس کنید!

باید بدانید! گل هایی که دیر شکوفه می دهند و تا اواخر یا اواسط پاییز گل می دهند، گل هایشان سنگین تر است. یعنی اگر مراقب نباشید پس از گلدهی خم می شوند و چهره باغچه شما زشت می شود. از تابستان باید به فکر چاره باشید! برای همین باید در تابستان هرسشان کنید، با این کار کوتاه تر رشد می کنند ولی در عوض گل های بیش تری می دهند. با توجه به نوع گیاه، تعداد هرس های تابستانه فرق می کند. باید قبل از شروع فصل گلدهی این کار را متوقف کنید در غیر این صورت باز شدن شکوفه ها را به تعویق می اندازید. البته هرس برای تمام گیاهان پاسخگو نیست. بهتر است قبل از هرس حتما از اهالی فن چیدانه در بخش فضای سبز، در این مورد مشورت بگیرید.

ابزارمارت
قیچی باغبانی مدل NTS2311 نووا
ابزارمارت
ابزارمارت
علف زن بنزینی مدل RBC411 ماکیتا
ابزارمارت
ابزارمارت
قیچی شمشاد زن مدل RH-3110 رونیکس
ابزارمارت

گل داوودی مناسب برای پاییز

گل داوودی (Chrysanthemum):

گل های داوودی پرچمدار گل های پاییزی هستند ولی همه انواع آن در برابر هوای سرد مقاوم نیستند. شما باید در بهار این گل ها را تهیه کنید. اما اگر در اوایل پاییز این گل ها را خریداری کرده اید، به مراقبت بیش تری نیاز دارند. به آن ها آب کافی بدهید و اطرافشان را پس از کاشت در باغچه مالچ پاشی کنید تا گرما را در خاک نگهدارید. با این کار شما شانس بیش تری پیدا میکنید تا گل هایتان زود هنگام یخ نزنند و به جای جدیدشان عادت کنند.

گل اوپاتوریوم مناسب برای پاییز

گل پاییزی اوپاتوریوم (Eupatorium):

این گل های ارغوانی رنگ حتما برای همه شما آشنا هستند. شما در کنار جاده ها این گونه گیاهی را بیش تر دیده اید! طبیعتی شبیه به علف هرز دارد اما گونه های جدید پرورش داده شده، کوتاه تر رشد می کنند و طبیعتشان کم تر شبیه به علف های هرز است. اوپاتوریوم در اوایل پاییز گل می دهد و می تواند یک تم ارغوانی به باغ شما بدهد که در ترکیب با گل های پاییزی دیگر به رنگ های زد و نارنجی شما را صاحب یک باغ بسیار زیبا در پاییز می کند.  اگر این گیاه را انتخاب کردید بدانید که باید در قسمت نیمه سایه باغ خود آن را بکارید.

جذب پروانه توسط گل های پاییزی

گل آستر (Aster novi-belgii):

اگر می خواهید در پاییز پروانه ها را به باغ کوچک یا بزرگتان دعوت کنید، حتما یکی از 180 گونه گیاه آستر را در باغتان بکارید. این گیاه در پاییز به 6 تا 8 ساعت نور آفتاب نیاز دارد ولی از آفتاب تابستان بیزار است! گل های این گیاه رنگ های مختلفی دارد ولی رنگ بنفش آن از همه مشهور تر است. قبل از کاشت گیاه بهتر است به خاک کود اضافه شود و با آغاز گلدهی گیاه کوددهی را متوقف کنید. دقت کنید! در استفاده از کود زیاده روی نکنید زیرا باعث ریزش برگ ها می شود. 

گل لادن مناسب برای پاییز

گل پاییزی لادن (Nasturtium)

هدف فقط داشتن گل های پاییزی نیست! همواره زیبایی و مکان کاشت گیاهان با توجه به خصوصیات و نحوه رشدشان مهم تر است. این گیاه را می توانید به عنوان کفپوش در حاشیه باغچه و یا به صورت گل آویز در گلدان بکارید و از زیبایی اش لذت ببرید. این گیاه از اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می دهد و میوه هایش هم در پاییز می رسد. تمامی قسمت های این گیاه قابل خوردن است و میوه هایش سرشار از ویتامین ث است که توصیه می شود کودکان و افراد مبتلا به بیماری های کلیوی از خوردنش پرهیز کنند! حتی می توانید با انتقال این گیاه به گلخانه در فصل زمستان هم از گل های آن بهره ببرید.

اگر تمایل دارید در مورد نگهداری از فضای باز در پاییز بیش تر بدانید، خواندن مطالب زیر را به شما پیشنهاد می کنم:

نویسنده: فاطمه مرادی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه