Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی داخلی ساختمان، دیگر نگران قبض برق خود نباشید

همه ما از دیدن قبض برق ترس داریم و زمانی که مبلغ آن زیاد باشد از خود می پرسیم این مبلغ زیاد از کجا می آید و یا می گوییم مصرف ما که کم است! نورپردازی از آن دسته عناصر طراحی داخلی است که علاوه بر جنبه زیبایی شناسی از جنبه کاربردی و فنی نیز برخوردار است که هر دوی آن ها مهم هستند. بنابراین طراحی نورپردازی می تواند به اندازه انتخاب رنگ و  مبلمان برای دکوراسیون مهم باشد. مسلما تاثیر نوع لامپ ها و منابع روشنایی که در خانه استفاده می شود بر میزان مصرف انرژی تاثیر دارد، اما در این مطلب نکاتی را یاد می گیرید که به همان اندازه در مصرف برق منزلتان اثر می گذارند. بهتر است قبل از هر انتخابی از خود بپرسید که در هر فضا به چه چیزی نیاز دارید و چه نوع نورپردازی این نیاز شما را بر طرف می کند.

– انواع نورپردازی

  • نورپردازی کلی

نورپردازی کلی در ساختمان
نورپردازی کلی در فضای داخلی ساختمان

گروه معماری اشکان اذانی

نورپردازی کلی در ساختمان
نورپردازی کلی در فضای داخلی ساختمان ( ترکیب چند نوع نورپردازی)

به این نورپردازی، نورپردازی محیطی نیز گفته می شود. این نوع نورپردازی اصلی ترین حالت است و در حقیقیت جایگزین نور طبیعی روز می شود. چراغ های سقفی، دیواری یا رومیزی و ترکیبی از این ها و هر آن چه باعث روشن شدن فضای شما می شود در این دسته قرار می گیرند.

  • نورپردازی کاربردی :

نورپردازی کاربردی در طراحی داخلی ساختمان
نورپردازی کاربردی برای کابینت آشپزخانه و راه پله

نورپردازی کاربردی در طراحی داخلی ساختمان
نورپردازی کاربردی برای مصالعه در اتاق خواب 

ابتدا مشخص کنید که در هر فضا از خانه چه فعالیتی را بیش تر از بقیه انجام می دهید زیرا  انجام هر فعالیت مانند مطالعه، آشپزی، کار با کامپیوتر، خواب و استراحت و …. میزان و شدت نور خاص خود را می طلبد و قبل از خرید هرگونه منبع نوری باید این موارد را بررسی کنید. در تصویر اول نور کاربردی در آشپزخانه و راه پله را مشاهده می کنید که هرکدام بنا به نیاز استفاده شده اند و در تصویر پایینی نور مورد نیاز برای مطالعه در اتاق خواب.

  • نورپردازی تاکیدی :

نورپردازی تاکیدی  در طراحی داخلی ساختمان
نورپردازی تاکیدی برای وسایل دکور و بر روی دیوار

نورپردازی تاکیدی  در طراحی داخلی ساختمان
نورپردازی تاکیدی بالای میز و برای مجسمه

ترکیب نورپردازی تاکیدی و محیطی در طراحی داخلی ساختمان
ترکیب نورپردازی محیطی سقفی و نورپردازی تاکیدی بالای میز

برای تاکید بر عنصر و وسیله ای مهم در دکوراسیون مانند تابلوهای هنری، مجسمه ها، اشیا عتیقه و..  از این نورپردازی استفاده می شود. یکی از کاربردهای زیاد این نورپردازی برای ایجاد فضایی احساسی و عاشقانه است. اما یک نکته را در نظر داشته باشید و آن هم این که این روش حتما باید در کنار نورپردازی کلی و صرفا برای تغییر و ارتقا حال و هوای فضا به کار برده شود. نورپردازی نقطه ای و خطی در این دسته قرار می گیرند. مسلما در یک فضا ممکن است ترکیبی از نورپردازی ها وجود داشته باشد مانند تصویر پایینی که ترکیب نورپردازی محیطی سقفی و نورپردازی تاکیدی بالای میز است.

  • نورپردازی دکوراتیو:

نورپردازی دکوراتیو  در طراحی داخلی ساختمان
نورپردازی دکوراتیو با طراحی خاص منبع نور

نورپردازی دکوراتیو  در طراحی داخلی ساختمان
نورپردازی دکوراتیو با طرح مشبک برای ایجاد سایه روشن زیبا

نورپردازی دکوراتیو و کاربردی در طراحی داخلی ساختمان
ترکیب نورپردازی دکوراتیو و کاربردی در طراحی نشیمن

در این نوع نورپردازی، سبک و طراحی منبع نور به اندازه نوری که از آن منتشر می شود اهمیت دارد. نکته مهم این است که نورپردازی دکوراتیو بیش تر جنبه تزیینی داشته و می تواند به تعیین سبک دکوراسیون کمک کند. در محل خاصی از منزل خود می توانید از این نورپردازی استفاده کنید.

– حالت های مختلف نورپردازی

  • نورپردازی رو به پایین :

نورپردازی رو به پایین در اتاق خواب
نورپردازی رو به پایین در اتاق خواب

در این حالت نور از بالا به اشیا و وسایل می تابد. لوستر و چراغ های آویز از این نوع اند. از مزایای آن می توان به این اشاره کرد که: نور به تمام قسمت های فضا می رسد، اما از معایب آن ایجاد سایه ای نازیبا روی چهره افراد است.

  • نورپردازی به بالا:

نورپردازی رو به بالا در طراحی داخلی
نورپردازی رو به بالا برای دیوار راهرو و آشپزخانه

نورپردازی رو به بالا در سرویس بهداشتی
نورپردازی رو به بالا در حمام

نورپردازی رو بالا در طراحی داخلی نشیمن
نورپردازی رو بالا، منبع نوری در پشت مبلمان

می تواند عناصر دکوراتیو را برجسته نماید و جلوه آن ها را بیش تر کند. برای این کار باید منبع نور را پشت گیاه، مجسمه و یا هر عنصر دیگری قرار دهید. مزیت این روش، روشن کردن و تاکید بر هر عنصری است که می خواهید و عیب آن ایجاد سایه های ناخوشایند روی دیوار است.

  • وال واشر ( wallwasher)

نورپردازی یکنواخت وال واشر
نورپردازی یکنواخت وال واشر

روی سطوحی مانند دیوار و از بالا به پایین و پایین به بالا انجام می گیرد. در حالت اول که نور به سمت پایین است باعث گرم و صمیمی تر شدن فضا می شود و در حالت دوم که نور به سمت بالاست، ارتفاع دیوار بلندتر نشان داده می شود. این نور را می توانید توسط چراغ هایی روی سطح دیوار یا سقف بالای آن ایجاد کنید. مزیت این روش ایجاد حالتی ملایم است و از شدت و خیرگی نور می کاهد. اما عیب آن سختی در  هماهنگی با سایر منابع نوری است.

  • نورپردازی محصور یا گلدانی:

نورپردازی محصور در بالای سقف کاذب
نورپردازی محصور در بالای سقف کاذب

نورپردازی محصور برای نور محیطی
نورپردازی محصور برای نور محیطی سقف

با وجود این نورپردازی می توان مطمئن بود نور لازم برای کل اتاق تامین می شود. لامپ های هالوژن ولتاژ پایین که دور تا دور سقف قرار می گیرند برای این روش مقرون به صرفه هستند. مزیت آن ارزان بودن است و این که جلوه ای مدرن ، تمیز و شیک به فضا می دهد. اما در مورد عیب آن می توان گفت برای نصب چراغ ها حفره و سقف کاذب به عمق کافی وجود داشته یا ایجاد شود.

ترکبیب از انواع نورپردازی در طراحی داخلی ساختمان
ترکیبی از انواع نورپردازی در طراحی داخلی ساختمان

کلام آخر : همان طور که گفته شد نوع لامپ و روشنایی مورد استفاده در فضاهای مختلف در میزان مصرف انرژی تاثیر زیادی دارد، اما این نکته که بدانید هر نورپردازی در کجا و به چه صورتی باید استفاده شود نیز در این مورد بی تاثیر نیست. مطالب زیر می توانند شما را در تصمیم گیری بیش تر یاری دهند:

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه 


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه