Chidaneh.com placeholder image

نگهداری از باغ در فصل پاییز، این بهار حیاط زیباتری خواهیم داشت!

به قلم: گلنار

پاییز برخلاف تصور، فصلی مهم و تعیین‌کننده برای مراقبت از فضای سبز (landscape) به شمار می‌ رود. کارهایی که در پاییز برای کمک به فضای سبز انجام می‌ گیرد تا آن را برای پاییز و زمستان آماده کند، ضامن زیبایی و سلامت بیش تر فضای سبز در بهار و تابستان آینده است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با هم به این مراقبت‌ های مهم نگاهی بیندازیم.

از بین بردن علف های هرز

اسکای اسکرپر

1. علف‌های هرز را از بین ببرید.

 علف‌ های هرز انرژی خاک را مصرف می‌ کنند و باعث می‌ شوند برای به دست آوردن نیتروژن و آب بین گیاهان رقابت به وجود بیاید، پس با همین کار ساده از اتلاف انرژی خاک جلوگیری کنید.

2. PH خاک را اندازه‌گیری کنید.

مهم‌ ترین نقش PH خاک، کنترل حلالیت عناصر غذایی در خاک است و رشد گیاهان را به‌ طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌ دهد. اگر آزمایش، اسیدیته بیش‌ از اندازه نشان بدهد باید آهک به خاک اضافه کنید. آهک بلافاصله اثر نمی‌ کند و چند ماه بعد، اثرات خود را نشان می‌ دهد؛ بنابراین اعمال آهک در فصل بهار بسیار دیر است. اگر برعکس، خاک قلیایی باشد باید گوگرد به آن اضافه نمایید. حلالیت مواد غذایی در خاک قلیایی کاهش پیدا می‌ کند و کمبود عناصر غذایی مانند روی در گیاه مشاهده می‌ شود. کمبود بارندگی و اقلیم خشک ایران باعث می‌ شود تا خاک، حالت قلیایی پیدا کند. بهتر است برای اصلاح خاک خود از اهالی فن ما در چیدانه کمک بگیرید.

نگهداری از باغ در فصل سرما

3. به چمنزارتان کود اضافه کنید.

کود را آرام‌ آرام به خاک اضافه کنید. چمن‌ ها در طول دوره‌ های هوای معتدل فعال هستند و در این شرایط آب و هوایی است که می‌ توانند بهترین مواد غذایی را که توسط کود ارائه می‌ شود، جذب کنند. کود دهی به چمن‌ ها در اوایل پاییز باعث تقویت ریشه‌ هایشان می‌ شود. بدین‌ صورت چمن‌ ها پس از گرمای تابستان بهبود می‌ یابند و برای فصل رشد بعدی آماده می‌ شوند.

مالچ پاشی باغ در فصل پاییز

4. سطح خاکتان را از سرما حفظ کنید.

با پوشاندن سطح خاک از یخ‌زدگی ریشه گیاهان جلوگیری خواهید کرد. بهتر است برای سطوح بزرگ از گیاهان مقاوم به سرمایی استفاده کنید که سطح موردنظرتان را پوشش می‌دهند. برای سطوح کوچک‌ تر نیز می‌توانید از مالچ پاشی بهره بگیرید. می‌ توانید از برگ‌ های پاییزی به‌ عنوان مالچ استفاده کنید و یا از اهالی فن ما در چیدانه برای تهیه مالچ‌های آماده کمک بگیرید.

نگهداری از باغ در فصل پاییز

5. درختان را آبیاری کنید.

درختان و بوته‌ های بالغ را می‌ توان به‌راحتی با آبیاری مناسب در پاییز در برابر سرما مقاوم کرد و از آسیب رسیدن به آن ها در زمستان که ناشی از ناتوانی در جذب آب از زمین یخ‌ زده است، جلوگیری می‌ کند. درختان را در اواخر پاییز بعد از برگ‌ ریزان و قبل از شروع سرمای شدید و یخ‌ زدگی زمین برای آخرین بار به‌صورت عمیق آبیاری کنید تا آن ها بتوانند زمستان را به‌ راحتی پشت سر بگذارند.

منبع : مجله منزل | نویسنده: فاطمه مرادی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه