Chidaneh.com placeholder image

کشت بافت گیاهی، با این روش میشه گیاهان خانگی مقاوم داشت!

به قلم: گلنار

چقدر تو را دوست دارم! از هر زاویه‌ ای که این گلدان زیبای کوچکم را می‌ چرخانم علاقه‌ ام بیش تر می‌ شود. آخر مگر می‌ شود فقط یکی از تو در این دنیای پهناور وجود داشته باشد؟ کاش می‌ توانستم تو را کپی و پیست کنم! طاقچه پنجره‌ ام پر بود از این گیاه دلبر و زیبای سبزم! حالا باید بدانید که این رویای دیرینه شدنی است. کشت بافت گیاهی! این مقاله را بخوانید تا با این روش تخصصی بیش تر آشنا شوید:

تابلو فرش ریحان

کشت بافت گیاهی چیست؟

بافت، یکی از روش‌ های مهندسی ژنتیک است که از راه آن یک سلول یا بافت از یکی از اندام‌ های گیاهی را درون بستر مناسب و محیط کشت قرار می‌دهند تا در اثر تغذیه و رشد آن، یک گیاه کامل حاصل آید.
بافت در واقع مجموعه‌ ای از سلول‌ های اندام‌ های گیاهی را تشکیل می‌ دهد و البته به‌ طور کلی این کلمه برای همه موجودات زنده مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بافتی که برای کشت انتخاب می‌ شود باید از هر گونه بیماری سالم باشد و در واقع بخشی باشد که لیاقت کامل شدن و تبدیل شدن به گیاه کامل را داشته باشد. 
در روش کشت بافت رویش از راه سلول‌ های رویشی گیاهی تکثیر پیدا می‌ کند. گیاهی که از بافت یا سلول انتخابی حاصل می‌ شود کاملا مشابه گیاه مادری خود خواهد بود. کشت بافت اغلب در زمینه بهنژادی کشاورزی برای دستیابی به گونه‌ های مقاوم مورد استفاده قرار می‌ گیرد، ولی قطعا شما هم بسترهای رنگین و زیبایی از گیاهان آپارتمانی را در گلخانه‌ ها و خصوصا نمایشگاه‌ های گل و گیاه دیده‌ اید که توجه زیادی را به خود جلب می‌ کنند. 

کشت بافت گیاهی

چرا کشت بافت؟

یکی از کاربردهای مهمی که باعث می‌ شود تکنیک کشت بافت مورد استفاده قرار گیرد، تکثیر و ازدیاد گونه‌ های مقاوم و مفید هستند. جذابیتی که این روش از تکثیر دارد تبدیل یک گیاه کامل از بافتی کوچک است. بستر کشت در این روش محیطی سرشار از مواد غذایی است تا بتواند بافت موردنظر را تا زمانی که بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد، تغذیه کند. 
فضای مورد استفاده برای کشت بافت، محیطی بسته و راکد است و به‌ طور معمول از محفظه شیشه‌ ای یا پلاستیکی شفاف تشکیل می‌ شود تا بتواند نور را نیز تا اندازه موردنیاز دریافت کند. 

مراحل کشت بافت، از انتخاب تا استریل!

برای انتقال بافت موردنظر گیاهی که با توجه به گونه گیاهی موردنظر می‌ تواند برگ، ساقه، شاخه و یا حتی ریشه باشد باید از مواد استریل استفاده کرد و وسیله انتخابی در بیش تر مواقع پنس است! فراموش نکنید که برای برش بافت نیز باید حتما از چاقوی استریل استفاده کرد. برای این که بافت و وسایل موردنظر را ضدعفونی کرد، می‌ توان حتی از سفیدکننده‌ های خانگی یا الکل نیز استفاده کرد.

انتقال گیاه کوچک به محیطی جدید

بعد از مدتی که بافت موردنظر در محیط کشت به‌ خوبی رشد کرده باشد، ریشه داده و به‌ اندازه‌ ای می‌ رسد که بتواند زندگی مستقل خود را آغاز کند و در این حالت است که به بستر آبی یا خاکی منتقل می‌ شود. بعد از انتقال این گیاهان به بسترهای جدید به دلیل این که تا این مرحله از زندگی خود همیشه مواد غذایی را در دسترس داشتند نیاز به توجه بیش تری دارند، پس فراموش نکنید که آبیاری آن ها باید مدام انجام شود تا کم‌ کم بتواند به شرایط دشوار زندگی در شهر عادت کند!

محیط کشت بافت، یک ذره آلودگی ممکن نیست!

یکی از نکات مهمی که در مورد کشت بافت باید مورد توجه قرار گیرد، عاری بودن آن از هرگونه آلودگی است. بهتر است برای کشت بافت هر قطعه از بافت گیاهی در یک محفظه جداگانه قرار گیرد تا در صورت آلودگی، به بقیه بافت‌ ها سرایت نکند. بستر کشت و مواد غذایی برای رشد قارچ‌ها و تکثیر بیماری، بسیار مستعد و مناسب هستند و به همین دلیل است که استریل بودن و ضدعفونی شدن گیاه و نیز بستر کشتی اهمیت بسیاری دارد. 
اگر قصد دارید از این روش برای تکثیر گیاهان خود استفاده کنید باید بدانید که این روش تخصصی بوده و نیاز به تجهیزات بسیاری دارد تا در نتیجه موردنظر تأثیر مثبتی داشته باشد، ولی اگر این نمونه از گیاهان را خریداری کرده و در گوشه‌ ای از خانه خود نگهداری می‌ کنید با خواندن این مطلب اطلاعات خوبی از آن دریافت کرده‌ اید و حالا خوب می‌ دانید که چه زندگی جالب و هیجان‌ انگیزی در زیر این شیشه‌ ها جریان دارند.

همچنین خواندن مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهیم:

منبع : مجله منزل | نویسنده : صدف حقیقت

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه