Chidaneh.com placeholder image

دمنوش‌ های گیاهی، طعم مورد علاقه خود را پرورش دهید!

به قلم: گلنار

پرورش گیاهان برای چای گیاهی یکی از ساده‌ ترین کارهایی است که می‌ توانید درون گلدان یا جعبه‌ های گل در آشپزخانه خود انجام داده یا بخشی از باغ خود را به آن اختصاص دهید. نکته قابل‌ توجه این است که اغلب باغ‌ های چای، صرفا مکانی برای پرورش این گیاه نیستند، بلکه افراد زیادی در آنجا می‌ نشینند و با لذت تمام، فنجانی چای می‌ نوشند، پس اگر تصمیم به ایجاد یک باغ چای، مطمئن شوید فضایی برای گذاشتن یک میز و صندلی کوچک هم در اختیار دارید. دقت کنید که شما در حال آماده کردن گوشه‌ ای دنج برای استراحت و لذت بردن هستید، پس خودتان را به یک فنجان آرامش بعد از یک روز سخت ‌کاری دعوت کنید.

سرویس خواب بالسا

کدام گیاهان را برای دمنوش انتخاب کنیم؟

این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد. اگر تجربه‌ ای در این زمینه ندارید نگران نباشید در طی زمان، متوجه خواهید شد که کدام دمنوش برای شما راحتی و لذت بیش تری به همراه می‌ آورد و البته بهتر است به خواص درمانی آن ها هم توجه کنید. به‌ عنوان پیشنهاد می‌ توانید گیاهانی چون ریحان، بابونه، رازیانه، بادرنجبویه، شاه‌ پسند، نعنا، رزماری و اسطوخودوس را در نظر بگیرید.

بهترین زمان برداشت گیاه چه موقع است؟

بهترین موقع برای برداشت، صبح زود است؛ بلافاصله بعد از این که شبنم صبحگاهی روی برگ‌ ها خشک‌ شده و هنوز دمای هوای صبح رو به گرمی نرفته است. سعی کنید تا زمانی که برای مصرفشان آماده نیستید آن ها را نچینید و تا جای ممکن تازه مصرف نمایید.

تهیه دمنوش در زمستان

در پاییز و زمستان چه کنیم؟

اگر گیاهان دمنوش محبوبتان را در تراس یا حیاط نگهداری می‌ کنید، بهتر است قبل از رسیدن پاییز همه آن ها را جمع کرده، خشک کنید و برای استفاده در پاییز و زمستان ذخیره نمایید. اگر آن ها را در منزل نگهداری می‌ کنید هم لازم نیست هیچ‌ گونه نگرانی در مورد تغییر فصل داشته باشید و می‌ توانید از نوشیدن یک فنجان دمنوش تازه حتی در یک روز سرد و برفی زمستانی در گوشه دنج منزلتان لذت ببرید.

روش های پرورش گیاهان برای دمنوش

برای یک فنجان چای چه مقدار از یک گیاه لازم است؟ 

چای گیاهی را می‌ توان از برگ، گل، دانه و یا حتی ریشه‌ های گیاهان تهیه کرد. درست کردن یک دمنوش گیاهی، ساده‌ تر از آن است که تصورش را می‌ کنید، تنها باید آب‌ جوش را روی گیاهان درون فنجانتان بریزید و چند دقیقه صبر کنید، البته عطر و طعم به سلیقه شما، کیفیت و طراوت گیاهان مورد استفاده بستگی دارد، اما شما می‌ توانید متناسب با ذائقه خود، طعم دمنوشتان را تنظیم نمایید. برای شروع سه قاشق چای‌ خوری از برگ‌ های تازه برای یک فنجان و در صورت استفاده از برگ‌ های خشک، یک قاشق چای‌ خوری می‌ تواند مناسب باشد. دقت کنید هرچقدر به دمنوشتان زمان بیش تری برای دم کشیدن بدهید، طعم قوی‌ تری را حس خواهید کرد.

دمنوشتان را به طعم تابستان سرو کنید!

در روزهای گرم تابستان، نوشیدن چای گرم برای خیلی از ما چندان لذت‌ بخش نیست، پس حتما با گیاهان دست‌ پرورده خودتان چای یخ (ice tea) درست کنید. برای این کار دمنوشتان را دم کنید و بگذارید کاملا رنگ دهد و بعد از کمی خنک شدن آبمیوه مورد علاقه خودتان را به همراه چند تکه یخ به آن اضافه کنید. معمول‌ ترین آبمیوه‌ ای که اضافه می‌ شود آب‌ لیموی تازه است.

طعم‌ های مخصوص خودتان را بسازید!

برای درست کردن دمنوش‌ هایتان از این که چند گیاه را با هم ترکیب کنید نترسید، شما می‌ توانید طعم‌ هایی را پیدا کنید که مختص شماست و شما را سورپرایز می‌ کنند. دستورالعمل‌ دمنوش‌ های موردعلاقه خودتان را یادداشت کنید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید و طعم‌ های پیشنهادی دوستانتان را هم امتحان نمایید.

منبع : مجله منزل | نویسنده : فاطمه مرادی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه