Chidaneh.com placeholder image

ویلای ساحلی دوقلوی سرخ رود در مازندران

به قلم: تحریریه چیدانه

هنگامی که تصمیم می گیرید ویلایی در زمینی در سواحل دریا داشته باشید قطعا دید به منظره زیبای دریا برای شما مهم خواهد بود. این که بتوانید در همه فضاهای خانه تان وقتی از پنجره به بیرون نگاه می کنید منظره دریا را پیش رو داشته باشید، یکی از چالش های طراحی برای معمار خانه شما خواهد بود.

آریان شهابیان در پروژه ویلای ساحلی دو قلوی سرخ رود با داشتن چنین هدفی تصمیم گرفت که به جای داشتن یک واحد مستقل دو ساختمان مجزا را طراحی و اجرا کند. ساختمان هایی که رنگ های مورد استفاده در نمای آن تاثیر بسیار زیادی در زیبایی آن داشته است. همراه با چیدانه با این ویلا بیشتر آشنا شوید.

قالیشویی ادیب

چیدانه قبلا شما را با 5 ویلای برجسته درشهر های مختلف ایران آشنا کرده است، شما می توانید به آرشیو مطالب چیدانه سری بزنید و با دیگر پروژه های برجسته در ایران آشنا شوید.

مشخصات پروژه ویلای ساحلی دوقلوی سرخ‌رود

  • مکان: مازندران، سرخ‌رود
  • تیم معمار:‌ مهندسین مشاور معمار شهرساز، آریان شهابیان
  • اعضای تیم: سهند احمدیان تهرانی، سپیده عبایی، مهدی شفیعا، رضا راغبیان، سانیا جوادی، حمید نبئی
  • سال: 1390-1385
  • سازه: بابک جوافشان
  • مهندس برق و تاسیسات: شمس‌الدین رحیم‌زاده
  • اجرا: رضا سامی
  • کارفرما: فریده سردادور

محل قرارگیری این پروژه در شهرستان سرخ‌رود در استان مازندران واقع شده است و زمین آن یک مستطیل باریک به طول 50 متر و عرض 14 متر بوده و تقریبا در 300 متری ساحل دریای خزر قرار دارد.

مطلب پیشنهادی: معماری متفاوت ویلای مسعودی در شیراز

 

ضلع کوچک تر سایت رو به دریا بوده ولی از آنجا که محوطه یک کارخانه بزرگ در شمال واقع شده، تنها منظره محدود و مختصری از دریا برای این پروژه باقی می ماند.

نمونه ویلای طراحی شده توسط اهالی فن چیدانه: طراحی ویلای نازدلکده در مازندران برای یک خانواده پر جمعیت

همین مسئله نیز کل فرآیند طراحی من جمله سازمان دهی فضایی و ترکیب هندسی داخل و بیرون و چشم انداز دریا را تحت تاثیر قرار داد. از طرف دیگر، هدف این طرح، احداث یک پروژه تک واحده بود.

مطلب پیشنهادی: خانه دو پوسته ی لواسان ، طراحی ویلا برای ارتباط با طبیعت

پاسخ معماری در مقابل مسائلی که در بالا مطرح شد، به صورت دو ویلا (هر کدام با 200 مترمربع زیربنا) خود را نمایان کرد که یکی از آنها در کنار و پشت دیگری قرار گیرد و هر دو رو به دریا در شمال و در راستای این محور به دنبال هم و عینا شبیه هم احداث شوند تا که ویلای جنوبی نیز دید مناسبی از چشم انداز دریا داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: 7 طراحی نمای ساختمان های برجسته ایران

بکارگیری یک سازه هندسی پویا با رنگ های متنوع موجب می شود که ویلا از هر زاویه ای با نمای متفاوتی خودمایی کند؛ بنابراین، حس تکراری بودن هر دو ویلا تا حد زیادی خنثی می شود.

مطلب پیشنهادی: ویلای درویش آباد، خانه ای برای حضور

راه پله و پاگرد از طرفی گستره دید و منظره دریا را در سطوح مختلفی مثل اتاق نشیمن و پشت بام وسیع تر کرده، از طرف دیگر حس پویایی و تحرک و زندگی را نشان داده و به زندگی داخل ویلا وارد می کند.

همچنین پشت بام را که بخش کم کاربرد این ویلا است به سکوی نظاره ساحل و دریا تبدیل می کند. لذا ما دو بنای تندیس مانند داریم که بدون مسدود کردن محدوده دید دیگری، فضای بینابینی از گفتگوی فرم ها ایجاد کرده اند.

نمونه ویلای طراحی شده توسط اهالی فن چیدانه: خانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج

بخش بزرگ تر سطوح که شامل دو اتاق خواب، نشیمن، بالکن و راه پله پشت بام است در سطح بالاتری قرار گرفته و آشپزخانه، فضای غذاخوری، و اتاق والدین در طبقه همکف قرار دارند.

بین این دو بخش اصلی یک آشپزخانه کوچک هم وجود دارد که انتخاب استفاده از هر یک از این طبقات را به صورت مستقل ممکن می سازد.

نمونه ویلای ساخته شده توسط اهالی فن چیدانه: معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

نهایت سادگی و کم حاشیه بودن در جزئیات معماری این دو ویلا تلاشی است برای نشان دادن ایده اصلی و سازه طرح؛ همچنین این ساده بودن جزئیات برای طراح از اهمیت خاصی برخوردار بوده با این هدف که مراحل بعدی طراحی و ساخت این دو بنا نتواند هیچ گونه تغییری در ماهیت اصلی ایده طرح ایجاد کنند.

سازه از یک اسکت بتنی، سقف تیرچه با آجرسفالی و بام شیروانی از جنس فلز سبک ساخته شده که به اسکلت سطح پشت بام متصل شده است. موتورخانه هم در سطح همکف قرار دارد.

سیستم تاسیسات به گونه ای طراحی شد که سیستم سرمایش و گرمایش این دو ویلا شامل رادیاتور و (کولر گازی های) اسپلیت هستند. قسمت کوچکی از پشت بام نیز به محل نصب دستگاه های این سیستم اختصاص یافته است.

دوره ساخت پروژه ویلای ساحلی دوقلوی سرخ‌رود از 1385 آغاز و تا سال 1390 ادامه داشت.

دیگر ویلاهای خاص و جذاب در استان مازندران را در چیدانه ببینید:  

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه