Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون منزل به سبک هندی، سبکی که با رنگها می رقصد!

به قلم: گلنار

سبک هندی یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین سبک های موجود در طراحی داخلی به شمار می رود. با توجه به گستردگی این کشور و تاثیرات مختلف تاریخی و فرهنگی قسمت های مختلف آن، با انواع مختلفی از دکوراسیون روبرو می شویم. در مطلب به 8 عنصر مهم و افسونگر این سبک می پردازیم.

البته ناگفته نماند قبلا در مطلب سبک بالیوود در طراحی داخلی، شاد و رقصان مثل هندی ها، ایده های جذابی برای دوستداران این سبک داده ایم.

تابلو فرش ریحان
دکوراسیون به سبک هندی

اصول دکوراسیون به سبک هندی

سبک هندی با همه تفاوت هایی که دارد مانند هر سبک دیگری دارای قوانین و اصول مخصوص به خود است.از انتخاب رنگ گرفته تا مبلمان و حتی کوچک ترین اکسسوری ها، همگی باید با دقت و با هماهنگی کافی انتخاب شوند. از جمله مهم ترین عناصر دکوراسیون به سبک هندی را می توانیم در موارد زیر دسته بندی کنیم:

  • رنگ در دکوراسیون به سبک هندی
  • مبلمان در سبک هندی
  • کابینت های دکوراتیو هندی
  • اکسسوری به سبک هندی
  • نقش پارچه در دکوراسیون هندی
دکوراسیون هندی

رنگ های باطراوت در دکوراسیون هندی

رنگ های شاد و متنوع یکی از مهم ترین نشانه های طراحی به سبک هندی است. هرچند استفاده از همچین پالت وسیع رنگی بسیار هیجان انگیز است اما مراقب باشید که تنوع بیش از حد رنگ نیز می تواند فضایی آشفته برایتان بسازد.

معمولا در این سبک از رنگ های طبیعت مثل:

  • زرد اکر
  • قهوه ای پر رنگ

پرتقالی تیره برای دیوار ها و از رنگ های

  • زرد
  • صورتی با طیف درخشان
  • آبی

سبز برای صندلی ها و کوسن ها استفاده می شود. البته بهتر است از یک رنگ خنثی مانند طوسی، خاکی و حتی سفید به عناون رنگ اصلی و زمینه در نظر گرفته و رنگ های شارپ تر را برای وسایل به کار ببرید.

مبلمان چوبی در دکوراسیون منزل به سبک هندی

مبلمان چوبی در دکوراسیون منزل به سبک هندی

یکی دیگر از عناصر مهم طراحی هندی استفاده از مبلمان چوبی است. برای جلوه بهتر از مبلمان های دست ساز با پایه ها و زوایای منحنی استفاده کنید و از تزیینات عاجی غافل نشوید. این مبلمان چوبی می توانند شامل مبل، میز جلومبلی، انواع مدل کنسول، کتابخانه و تخت خواب باشند.

یکی دو قطعه اصلی در نظر گرفته و با استفاده از قطعات کوچکتری که در کنار آنها قرار می دهید فضا را تزئین کنید. قطعات چوبی زیادی با سبک هندی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید مثل قفسه های چوب، پاف و حتی قفس پرنده.

کابینتهای دکوراتیو سنتی در چیدمان هندی

کابینت های دکوراتیو سنتی در چیدمان هندی

مثل بیشتر عناصر دکوراتیو هندی کابینت های سنتی نیز ترکیب فوق العاده ای از زیبایی و کاربردی بودن هستند. این کمدها و کابینت ها با رنگ هایی روشن و جسورانه با تزئیناتی از جنس آینه، عاج، سنگ و فلز در نشیمن، آشپزخانه و اتاق خواب استفاده می شوند و به کارگیری آنها در کنار عناصر چوبی حس و حال فضا را تلطیف می کند.

شما می توانید زا این کابینت های هندی برای دیزاین راهروها، وروی خانه و دیوارهای خالی نیز بهره ببرید.

فضاهای عمومی غیر رسمی در سبک هندی

فضاهای عمومی غیر رسمی در سبک هندی

هسته اصلی خانه های سبک هندی حالت منعطف داشته و فضاهای غیر رسمی دارند که با استفاده از مبلمان و وسایل دکوراتیو با ارتفاع های کوتاه و بلند مثل زیر پایی و پوف در کنار کنسول ها حال و هوایی آرامش بخش دارند.

دکوراسیون به سبک هندی

دست سازه های دکوراتیو هندی

یکی دیگر از جذابیت های سبک هندی در دکوراسیون استفاده از دست سازه هایی است که با توجه به تنوع و خلاقیت بیش از اندازه این محصولات در هند این امکان را بوجود می آورد که اشخاص با سلایق و دکوراسیون های متفاوت از آن استفاده کنند. این موارد می توانند هم جنبه تزیینی و هم جنبه کاربردی در دکوراسیون شما داشته باشند از جمله:

  • گلدان های سفالی
  • مجسمه ها
  • ظروف و جعبه های دکوراتیو رنگی
  • ظروف حصیری
  • فلز و سنگ مرمر
  • ظرف ها و چراغ هایی از جنس برنج
  • بشقاب های دیواری با نقوش هندی

که از محبوب ترین ها در این سبک محصوب می شوند. فراموش نکنید که سبک هندی بدون حضور مجسمه ها ناقص است. در حالیکه معمول ترین آنها بتها و نمادهای مذهبی مثل بودا و گانش هستند، مجسمه های فیل، شتر و لاک پشت هم پرطرفدار هستند.

پارچه های دست باف در دکوراسیون به سبک هندی

پارچه در دکوراسیون به سبک هندی

همه می دانیم که هند یکی از مهم ترین تولید کننده های پارچه به حساب می آید و پارچه ها نیز به عنوانین مختلف در دکوراسیون استفاده می شوند. پرده های بلند دکوراتیو، پرده های تخت یا کاناپه نشیمن می تواند حس ماندگاری و آرامش را به فضا وارد کند. همچنین پارچه ها یکی از مهم ترین عناصر مبلمان در هر خانه ای به شمار می روند. پارچه های مرغوب مانند ابریشم در وسایل تزئینی و کوسن ها استفاده شده، برای نشیمن ها از پارچه هایی مثل کتان استفاده می کنند و در نهایت برای پاف و زیر پایی ها نیز از پارچه ها معمول تر استفاده می شود.

نقوش و طرح های پیچیده در دکوراسیون هندی

نقوش و طرح های دکوراسیون به سبک هندی

طرح و نقش ها بخش جدایی ناپذیر طراحی داخلی هند هستند. این طرح ها شامل گل و بته های هندی شده، نقوش پیچیده ماندالا و عناصر الهام گرفته از طبیعت مثل گل، پرندگان و حیوانات هستند برخی از این نقوش عمیقا ریشه در مصادیق فرهنگی و مذهبی دارند. بنابراین این نکته را فراموش نکنید که هر طرح و نقش داستان و معنای عمیق خود را داشته و شما میت وانید با توجه به همین معانی طرح موردنظرتان را انتخاب نمایید.

شما می توانید این نقوش پیچیده را علاوه بر پارچه ها از طریق

  • میزهای منبت
  • نرده ها و حصارهای تزئین شده یا
  • سرامیک و کفپوش ها

وارد خانه خود کنید. در ادامه می توانید تصاویر بیشتری از دکوراسیون به سبک هندی را ببینید.

دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی
دکوراسیون به سبک هندی

در صورتی که می خواهید درباره سایر سبک های دکوراسیونی اطلاعات کسب کنید، بخش های زیر را از دست ندهید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه