Chidaneh.com placeholder image

روش کاشت ریحان در گلدان، دیگه سبزی‌فروشی نرو!

به قلم: تحریریه چیدانه

ریحان یکی از بهترین گیاهان خوراکی محسوب می شود و علاوه بر عطر و طعم عالی که به صورت تازه خوری دارد، می توانید آن را در مدل های مختلف سالاد، شربت، اسموتی و غیره استفاده کنید.

کاشت ریحان در گلدان

این گیاه در فصل های مختلف وجود دارد و به لطف گلخانه های امروزی محدودیت زمانی برای خرید ریحان و دیگر سبزی های خوراکی دیده نمی شود.

چوب و هنر
کاشت ریحان در خانه

اگر از دوستداران ریحان خوش طعم و عطر هستید، دیگر لزومی ندارد برای خرید بسته های کوچک آن تا سبزی فروشی بروید. با کاشت ریحان در گلدان و در فضای داخلی خانه می توان با صرف هزینه کمتر هر روز از این سبزی تازه استفاده کنید. هیچ ریحانی تازه تر از ریحان خانگی خودتان نمی شود.

کاشت ریحان

ریحان یک سبزی تازه، خوش عطر و خوشمزه است و برای دستور غذایی های مختلف به کار می رود. اگر یک گلدان پر از ریحان داشته باشید می توانید هر هفته یک دسته کوچک ریحان از آن را برداشت کنید. اگر فضای کافی برای پرورش ریحان را ندارید، می توانید گلدان آن را پشت پنجره آشپزخانه قرار دهید و برای ماهها از آن محصول مناسب برداشت کنید.

کاشت ریحان در گلدان

ریحان واریته های مختلف دارد و کشت آنها کمی در طعم و عطر متفاوت است، ریحان شیرین یا ریحان Genovese از رایج ترین آنها هستند. یکی از تفاوت های اصلی گیاه ریحان با دیگر سبزی های خوراکی یکساله بودن آن است.

روش کاشت ریحان در گلدان

این گیاه به سرما حساس بوده و می توانید آن را در فصل گرم یا فضای گرم داخل خانه پرورش دهید. پس اگر می خواهید گلدان ریحان را پشت پنجره و در قسمت بیرونی خانه قرار دهید، از ماه اردیبهشت شروع به کار کنید.

کاشت ریحان در باغچه

چگونه ریحان بکاریم؟

کاشت ریحان در گلدان به راحتی انجام می شود. این گیاه نیاز به خاک با زهکشی خوب دارد و باید در مکان روشن و آفتابگیر قرار گیرد. تکثیر ریحان از طریق بذر به سادگی انجام می شود و بذرها سریع جوانه می زنند. ریحان به سرما حساسیت زیادی دارد، پس اگر می خواهید نشای این گیاه را از فضای داخلی به باغچه ببرید و درون زمین بکارید، دمای صبح زود را در نظر بگیرد. برای انتقال جوانه و نشای این گیاه درجه حرارت باید حداقل 21 درجه سانتی گراد باشد.

سبزی ریحان

علاوه بر کاشت بذر گیاه ریحان، قلمه این گیاه هم درون آب به راحتی ریشه دار می شود. یک شاخه 10 سانتی متری که هنوز گل نداده است را انتخاب کنید و درون آب قرار دهید. ریشه ها در عرض یک هفته ظاهر می شوند و بعد از آنکه مشاهده کردید ریشه ها به میزان کافی رشد کرده اند، می توانید قلمه ریحان را مستقیما به گلدان یا باغچه منتقل کنید.

کاشت ریحان در گلدان خانگی

کاشت ریحان در گلدان

ریحان در خاک با زهکش مناسب، مرطوب و اسیدیته خنثی بهترین رشد را دارد. می توانید کمی کمپوست غنی را در ابتدای فصل به خاک اضافه کنید ولی نیاز به تعویض خاک نیست. اگر خاک بسیار غنی از مواد مغذی باشد، ریحان کمی از شدت طعم خود را از دست می دهد.

روش کاشت ریحان

رشد ریحان در محیط گرم یا 6 ساعت آفتاب در روز بهتر انجام می شود. برای آبیاری گلدان به سطح خاک دست بزنید و زمانی که حس کردید سطح خاک خشک است، آبیاری را انجام دهید. بهتر است آبیاری از قسمت طوقه گیاه انجام شود.

کاشت ریحان در خانه

رشد ریحان با توجه به واریته آن بین 30 تا 60 سانتی متر ممکن است. اگر می خواهید برای کاشت ریحان در گلدان بهتر اسن از واریته های کوچک و کوتاهتر استفاده کنید تا محدودتی فاصله کمتری با هم داشته باشند.

کاشت ریحان در خانه

رشد گیاه ریحان در کنار دیگر گیاهان خوراکی و سبزی هایی مانند جعفری و گوجه فرنگی مشکلی ایجاد نمی کند و نیاز نوری و آب یکسانی دارد. برخی اعتقاد دارند طعم گوجه فرنگی زمانی که در کنار ریحان کاشته شود، بهتر است.

برداشت ریحان

برداشت ریحان

برای برداشت این گیاه، برگها را جدا کنید. هم می توانید به اندازه نیاز خود برگهای ریحان را جدا کنید و هم می توانید قسمتی از شاخه را بردارید. دقت کنید که برای برش زدن ساقه، از قسمت بالایی دو برگ بزرگ برش را انجام دهید. هر چه برداشت بیشتر باشد، فرم گرد و انبوه گیاه بیشتر می شود.

روش کاشت ریحان
برداشت ریحان در خانه

بهتر است برداشت ریحان را قبل از گل دادن آن انجام دهید. اگر هم فرصت برداشت برگها را ندارید، قسمت های گلدار گیاه را جدا کنید. گلهای این گیاه هم خوراکی هستند ولی اگر گلها را بکنید، گیاه انرژی خود را بیشتر روی رشد برگهای خوش طعم خود متمرکز می کند.

برداشت ریحان

زمانی که می خواهید شاخه ریحان را ببرید، فراموش نکنید که نهایت تا دو سوم کل گیاه پیش بروید تا بتواند به رشد خود ادامه دهد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه