Chidaneh.com placeholder image

چمن مصنوعی و مزیت های آن نسبت به چمن طبیعی

به قلم: مژگان احمدی

چمن مصنوعی تنها یک کفپوش نیست، تنها در موارد ورزشی به کار نمی رود و تنها استفاده آن در دکوراسیون و معماری هم نیست. چمن مصنوعی محصولی ساخته از پلاستیک با علم روز دنیا است که تحولی زیست محیطی در عرصه جهان محسوب می شود. با این حال نسبت به چنین محصولی در دنیای مدرن اطلاعات کمی وجود دارد. در کنار این اطلاعات کم، پرسش های زیادی هم درباره چگونگی استفاده از این محصول و حتی ساختار و دوام آن وجود دارد. در این مطلب هر آنچه درباره چن مصنوعی قابل ذکر است را یکجا گردآوری کرده ایم که در ادامه می خوانید:

چمن مصنوعی ایرانیان سونار
چمن مصنوعی تراس و بالکن
چمن مصنوعی ایرانیان سونار

chidaneh ad banner

چمن مصنوعی از چه چیزی ساخته شده است؟

  • تارهای سازنده چمن مصنوعی با روشی مشابه پرزدار کردن موکت‌ها بر روی کفی قرار می‌گیرند. مراحل تولید آن عبارتند از:
  • مرحله اول، ترکیب اجزاء سازنده اصلی درون محفظه اختلاط است. ابتدا مواد اولیه سازنده به درون محفظه وارد می‌شوند. سپس مواد افزودنی و رنگ‌ها برای بادوام کردن تارهای چمن و مقاوم کردن آن‌ها در برابر اشعه ماوراءبنفش و همچنین بخشیدن رنگ سبز به مخلوط اضافه می‌شود.
  • زمانی که اختلاط تکمیل شد، محتوای محفظه به دورن یک مخلوط‌کن صنعتی وارد می‌شود تا به ترکیبی تافی شکل و منسجم تبدیل شود.
  • مایع غلیظ به درون یک اکسترودر ریخته می‌شود -وظیفه اکسترودر رشته ای کردن خوراک ورودی است. مایع ترکیب شده از اکسترودر به شکل تاری نازک و بلند خارج و دور قرقره بزرگی پیچیده می‌شود.
  • رشته‌ها به درون دستگاه شانه‌زنی وارد و به شکل ریسمانی آزاد و شل تنیده می‌شود. این ریسمان‌های شل سپس کشیده و صاف شده، مانند نخ تابیده می‌شوند. اکنون این نخ‌های تابیده شده مجدداً به دور یک قرقره بزرگ پیچیده می‌شوند.
  • این نخ نهایی گرما می‌بیند تا شکل تابدار به خود بگیرد.
  • پس از این مراحل نوبت پرزگذاری الیاف تولید شده است. نخ روی تسمه نقاله‌ای قرار می‌گیرد که به یک ماشین دوخت منتهی می‌شود. سوزن ماشین‌دوخت نخ را به کفی می‌دوزد. پس از دوخته شدن یک ردیف، کفی به جلو می‌رود و در یک لوپ می‌افتد و به همین ترتیب سرتاسر کفی با تارهای چمن مصنوعی فرش می‌شود. البته این فرایند با صدها سوزن و با سرعت بالا صورت می‌گیرد و با تعداد بالایی دوخت در ثانیه در ردیف‌های مختلف پیش می‌رود. اکنون یک سطح پوشیده شده با چمن مصنوعی در اختیار داریم.
  • موکت چمن مصنوعی رل شده، وارد یک توزیع‌کننده می‌شود که سطح زیرین آن را با یک لایه لاتکس می‌پوشاند. در همین زمان، لایه زیرین دیگری از جنس لاتکس مقاوم نیز به آن افزوده می‌شود و این مجموعه وارد یک رل‌کننده می‌شود، در آنجا فشرده شده و به شکل ساندویچ در می‌آیند.
  • اکنون لایه چمن مصنوعی تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد تا لاتکس مقاومت لازم را پیدا کند.
  • پس از این مراحل لایه چمن مصنوعی وارد دستگاه برش می‌شود تا چمن‌های با ارتفاع بلندتر را کوتاه کند و مجموعه یکدست و منظم شود.
  • در انتها مرحله بسته‌بندی انجام شده و چمن مصنوعی آماده ارسال به فروشنده می‌گردد.

چمن مصنوعی ایرانیان سونار
چمن مصنوعی دور استخر
چمن مصنوعی ایرانیان سونار

انواع چمن مصنوعی

چمن مصنوعی در دو نوع تزئینی و ورزشی تولید و مورد استفاده در هزاران عنوان کاربردی قرار می گیرد. در نوع ورزشی علاوه بر زمین های فوتبال، هاکی و راگبی به تازگی چمن مصنوعی در باشگاه های ورزشی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. چمن مصنوعی یک محصول مناسب و جالب برای کف سازی باشگاه‌های بدنسازی و کراس فیت است. رنگ سبز چمن مصنوعی، بافت‌های زیبا و طبیعی آن و نخ‌های مقاوم و ضدسایش در مجموع محصولی را تولید کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان هم محیطی زیبا ایجاد کرد و هم برای ورزشکاران مفید باشد. چمن مصنوعی رنگ و طرح جدیدی به باشگاه بدنسازی و کراس فیت می‌دهد. یک محیط نرم و مناسب برای حرکات ورزشی ایجاد می‌کند و در محوطه‌هایی همچون کشش سورتمه، هیچ کفپوش جایگزینی نیست تا بتواند جای چمن مصنوعی را بگیرد. بنابراین با استفاده از چمن مصنوعی می‌توان محیط جذاب‌تری در باشگاه ورزشی ایجاد کرد.  علاوه بر آن کاربرد خانگی چمن مصنوعی به تازگی مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. از نصب چمن مصنوعی در حاط و پارکینگ خانه ها به عنوان بین واش بتن و موزائیک تا کاربرد در دیوار خانه، اتاق بازی کودک، فرش اتاق نشیمن، تراس و پاسیو و …

چمن مصنوعی ایرانیان سونار
چمن مصنوعی مهدکودک سازمان انتقال خون
چمن مصنوعی ایرانیان سونار

 

ماندگاری چمن مصنوعی چقدر است؟

  • عمر مفید چمن مصنوعی در کاربردهای ورزشی:

کاربرد ورزشی یعنی چمن مصنوعی که مثل فرش بر یک زمین گسترده شده . انواعی از ورزش ها از جمله فوتبال، گلف، تنیس و هاکی روی آن انجام می­شود. ­در این موارد می توانیم از متوسط عمر ده ساله صحبت کنیم. البته این عمر مفید به طور کلی به به فرکانس و شدت استفاده بستگی دارد. تعمیر و نگهداری نیز یکی دیگر از عوامل مهم در طولانی شدن عمر چمن مصنوعی است. بنابراین هرچقدر مراقبت از چمن بیشتر باشد دوام بیشتری هم خواهد داشت. اما با توجه به موادی که چمن مصنوعی از آن ساخته می‌شود و همچنین بررسی نتیجه آزمایش‌های طراحی شده در آزمایشگاه‌های تخصصی، می توان حداقل عمر ده ساله مفید این محصولات را تضمین کرد. چمن­های مصنوعی شرکت ایرانیان سونار که تنها نماینده رسمی شرکت سی سی گراس در ایران است نیز با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش این عمر مفید را بیش از پیش تضمین می کند.

چمن مصنوعی ایرانیان سونار
چمن مصنوعی تراس
چمن مصنوعی ایرانیان سونار

 

  • طول عمر چمن مصنوعی در کاربرد خانگی

بر خلاف کاربردهای ورزشی، چمن هایی که در کاربرد تزئینی و داخلی استفاده می­شوند نیازی به تعمیر و نگهداری با ماشین آلات و پرسنل تخصصی ندارد. در این موارد آنچه اهمیت دارد تمیز کردن و نگهداری مناسب از چمن مصنوعی است. ما آن را به عنوان یک اقدام بهداشتی توصیه می کنیم و حتی می‌گوییم چمن خود را آنقدر تمیز نگه دارید که زرق و برق اش چشمگیر شود. در این حالت مطمین باشید که هیچگاه این محصول خراب نخواهد شد و سر آخر انقدر در خانه‌تان می‌ماند که از آن خسته شوید.

چمن مصنوعی ایرانیان سونار
چمن مصنوعی سازمان اکو
چمن مصنوعی ایرانیان سونار

  • طول عمر چمن مصنوعی در باغ‌ها و فضای باز

در این مورد، عمر مفید چمن مصنوعی بیشتر از مورد ورزشی است و بین دوازده و پانزده سال بسته به نوع استفاده و نگهداری که از آن می شود می‌تواند عمر کند. آنچه در این زمینه حائز اهمیت است نحوه نگهداری از چمن است. استفاده از چمن مصنوعی در فضای باز آن را معرض باد، برف و باران قرار می­دهد. خوشبختانه بکینگ­ های چمن مصنوعی این خاصیت را دارد که آب را از خود عبور داده و همچنین باعث ایجاد گل و شل نشود. اما این به این معنی نیست که چمن مصنوعی در فضای باز نیاز به نگهداری ندارد و می­توان آن را به حال خود رها کرد. بهتر است همواره به تمیز نگه داشتن آن، از بین بردن زباله­ ها و آشغال­ های روی چمن و همچنین شست و شوی آن در فصول حشک اقدام کنید تا عمر مفید چمن مصنوعی شما بیشتر از آنچه فکر می­کنید شود.

چمن مصنوعی ایرانیان سونار
چمن مصنوعی در ویلای شخصی
چمن مصنوعی ایرانیان سونار

چرا چمن مصنوعی برای حیوانات خانگی مناسب است؟

معمولا در کشورهای اروپایی و در خانه های بزرگ و حیاط دار یا در باغ ها و باغچه ها محیطی را چمن طبیعی کرده و برای نگهداری سگ ها و گربه های خانگی از آن استفاده می کنند. یا حتی اگر در خانه های آپارتمانی هم از حیوانات خانگی نگهداری می کنند فضایی در بیرون از آپارتمان به این حیوانات اختصاص دارد. اما در چند سال اخیر این فضا از چمن طبیعی به چمن مصنوعی تغییر پیدا کرده است.
 

اول به دلیل مصرف بالای آب برای نگهداری از چمن طبیعی که حتی در آمریکا و کانادا ممنوعیت آن به قانونی مصوب تبدیل شده است. دوم بخاطر اینکه حیوانات خانگی با راه رفتن روی چمن طبیعی، کندن آن و همینطور آمدن به خانه تمامی خاک ها، آشغال ها و هر آنچه داخل خاک چمن طبیعی بوده است را با خود به داخل خانه می آوردند. اینجا بود که چمن مصنوعی جایگزینی منطقی برای چمن طبیعی در نگهداری از حیوانات خانگی شد.
 

با نصب چمن مصنوعی برای حیوانات خانگی بخصوص سگ ها و گربه ها، به شما تضمین می دهیم که خانه تان پاکیزه تر می شود. سگ ها دوست دارند در حیاط بازی کنند و اگر یک نقطه کثیف یا گودال گل یا چمن مرطوب وجود داشته باشد، آنها به سرعت آن را پیدا خواهند کرد! شما دوست دارید حیوانات خانگی خود از فضای خارج از منزل لذت ببرند، اما هنگامی که آنها را به مکان های مختلف در خارج از خانه می برید، همیشه ناراحتی از کثیف شدن خانه را تجربه می کنید.

علاوه بر این وقتی که صرف تمیز کردن و پولی که صرف خرید محصولات برای تمیز کردن نه تنها خانه خود، بلکه سگ خود را نیز می کنید هم بیش از حد و گران است. در ادامه چند مزیت استفاده از چمن مصنوعی برای حیوانات خانگی اشاره می کنیم.

چمن مصنوعی ایرانیان سونار
چمن مصنوعی ورودی فروشگاه
چمن مصنوعی ایرانیان سونار

چمن مصنوعی چگونه به کاهش مصرف آب کمک می‌کند؟

براساس تحقیقات صورت گرفته در ایالتهای مختلف آمریکا (که بسیاری از آنها به لحاظ آب و هوایی به استانهای ایران نزدیک هستند)، هر متر مربع چمن طبیعی به 1800 لیتر آب در طول سال نیاز دارد. این رقم توسط سازمان ملی هواشناسی آمریکا و برخی نهادهای معتبر دیگر مورد تائید قرار گرفته است. البته باید به این نکته توجه داشت که مناطق خوش آب و هواتر و پر بارش تر به میزان کمتری آب نیاز دارند و مناطق خشک تر بیشتر آب مصرف می‌کنند.

نکته بسیار مهمتر در مورد آبیاری چمن طبیعی این است که مصرف 1800 لیتر آب برای هر متر مربع، یک استاندارد مورد نیاز گیاه است و در بسیاری از موارد ما دچار آبیاری بیش از حد هستیم و حتی برخی آمارها نشان داده میزان مصرف آب برای آبیاری چمن طبیعی از 3500 لیتر در سال هم گذر می‌کند.

پس با یک حساب و کتاب ساده اگر شما در باغ، ویلا و یا حیاط خانه تان فقط 50 متر مربع چمن طبیعی داشته باشید و حداقل میزان آب برای پرورش چمن را مصرف کنید، در طول سال 90 هزار لیتر آب در این حوزه مصرف کرده‌اید. جایی که می‌توانید با استفاده از یک چمن مصنوعی مرغوب از مصرف این حجم بزرگ آب جلوگیری کنید. نکته مهمتر اینجاست که بسیاری از ویلاها و باغ­ها در سراسر کشور مساحتی بیش از 500 متر مربع چمن کاری دارند و این میزان در مصرف آب بسیار قابل توجه است.

مصرف بسیار زیاد آب در چمن طبیعی تنها برای مصارف شخصی در ویلاها و باغ ها نیست، فقط یک بلوار کوچک در یک شهر که توسط شهرداری چمن شده است، حداقل هزار، دو هزار و یا 10 هزار متر مربع است، حالا با اعداد و ارقام بالا ببینید با جایگزینی چمن مصنوعی در مکان­هایی که ضرورتی برای استفاده از چمن طبیعی ندارد، چگونه می‌توان جلوی هدر رفت حجم وسیعی از آب را گرفت.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه