Chidaneh.com placeholder image

وال پست چیست؟

به قلم: گلنار

در زلزله کرمانشاه شاهد خرابی دیوارها و اجزای غیر سازه ای بودیم که منجر به خسارات و آسیب های زیادی شد. با توجه به اهمیت زیاد این موضوع و تاثیری که می تواند بر جان انسان ها داشته باشد، با گروه سازه گستر همراه شده ایم تا راه حل مهندسی این موضوع را بررسی کرده و دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

 

چوب و هنر

وال پست چیست؟

وال پست به زبان ساده به سیستم های نگهدارنده دیوار گفته می شود. شرکت وال گستر در واقع تولید کننده قطعات نگهدارنده دیوار در مقابل نیروهای خارج از صفحه در زلزله هستند. در ادامه به برخی از مهم ترین سوالات در زمینه می پردازیم:

  • آیا اجرای وال پست برای همه ساختمان ها الزامی است؟
  • تفاوت وال پست با نبشی کشی های رایج چیست؟
  • اجرای وال پست

شرکت وال پست سازه گستر
ساب فریم پنجره
شرکت وال پست سازه گستر

آیا اجرای وال پست برای همه ساختمان ها الزامی است؟

بله، مطابقه با آیین نامه 2800 دیوارها باید به وسیله قطعاتی که اجازه تغییر مکان را به ما می دهد، محافظت شوند. این دیوارها باید فاصله خود را با ستون و زیر تیر به وسیله مواد انعطاف حفظ کرده تا هنگام وقوع زلزله در برابر فشارهای وارده آسیب نبیند. 

تفاوت وال پست با نبشی کشی های رایج چیست؟

سیستمی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، ناودونی های متقاطع نامیده می شود. این روش جایگزین جدید نبشی کشی های رایج است. مزیت این سیستم عدم انتقال سختی به سازه است. به این صورت که قطعات بدون وارد کردن هیچ آسیبی به سازه از دیوار محافظت می کنند.

شرکت وال پست سازه گستر
ناودونیهای نگهدارنده دیوار
شرکت وال پست سازه گستر

اجرای وال پست در ساختمان های بتنی و فلزی

قطعات ناودونی متقاطع در ساختمان های بتنی، به وسیله دریل به ستون های بتنی پیچ می شود. انکرهایی که برای نصب این قطعات استفاده می شود، شامل دو عدد 4 تا 5 سانتی متر است که حتما با دریل انجام می شود. در ساختمان های فلزی این قطعات جوش داده می شوند.

“برای دریافت اطلاعات بیش تر از گروه سازه گستر کمک بگیرید"

فیلمبردار: محمدحسن جمالی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه