فول فرنیش چیست؟ تا به حال این عبارت به گوشتان خورده است؟

فول فرنیش چیست؟ تا به حال این عبارت به گوشتان خورده است؟

به قلم: فائزه میرسلطانی

با اصطلاح فول فرنیش آشنا هستید؟ احتمالا این عبارت را از زبان مشاوران املاک یا طراحان دکوراسیون منازل شنیده‌اید یا در میان آگهی‌های مسکن به چشمتان خورده است. شاید هم امروز برای اولین بار این عبارت را از زبان چیدانه شنیده‌اید و کنجکاو شده‌اید که بیشتر در برای آن بدانید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که فول فرنیش چیست و چه مزایایی در امر دکوراسیون دارد.

سرویس خواب بالسا

امیر صادقی
عکاسی خانه ی جذاب دلاوران
امیر صادقی

عبارت فول فرنیش و معنای آن در لغت

برای آنکه بدانید فول فرنیش چیست، بهتر است در قدم اول به معنای لغتی آن توجه کنید. همان‌طور که می‌دانید، فول فرنیش تلفظ عبارت انگلیسی Full Furnish است. فرنیش به تنهایی به معنای مبل و مبله کردن است و وقتی این کلمه را برای بخشی از خانه به کار می‌بریم، بدین معنی است که آن بخش از خانه با وسایل مناسب مبله و چیده شده است. در واقع یک فضا با کمک لوازم مناسب و راحت چیده می‌شود تا فرنیش معنا پیدا کند. آشپزخانه، سالن نشیمن، اتاق خواب و سایر بخش‌های یک آپارتمان یا ویلا می‌توانند فرنیش شوند.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی جذاب دلاوران
امیر صادقی

آپارتمان فول فرنیش

حالا که با مفهوم فرنیش آشنا شدید، پی بردن به معنای فول فرنیش دیگر ساده خواهد بود. فول فرنیش بودن یک آپارتمان یا ویلا، به معنای پر بودن تمام بخش‌های آن با کمک لوازم مهم و کاربردی و در عین حال راحت است. یعنی وقتی می‌گوییم این خانه فول فرنیش است، به این معنی است که دیگر سراغ یک قسمت از خانه برای پر کردن آن با وسیله نمی‌رویم و هدف ما چیدمان کل متراژ ویلا یا آپارتمان است.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی جذاب دلاوران
امیر صادقی

فرنیشر کیست؟

البته برای یک بخش از خانه مثل آشپزخانه، اتاق و… نیز می‌توان واژه فول را کنار فرنیش قرار داد. به کار بردن این عبارت تنها برای یک بخش از خانه، تکمیل بودن لوازم مورد نیاز و آرامش‌بخش خاص آن فضا را گوشزد می‌کند. متخصص‌های دکوراسیون داخلی، چیدمان یا مبله کردن خانه و ویلای مورد نظر را به عهده می‌گیرند و در اصطلاح به این اشخاص فرنیشر نیز می‌گویند.

استودیو مدرن
منزل اقای دارابی
استودیو مدرن

ویلای فول فرنیش در ایران

 اجاره یا فروش خانه‌ها و ویلاهای فول فرنیش در بسیاری از دفاتر مشاوران املاک با استقبال روبه‌رو می‌شود و هر چند که این فرهنگ برای ایرانی‌ها کمی نا آشنا است و دوست دارند که تمام لوازم خودشان را با هربار جابه‌جایی به منزل جدید ببرند، اما با وجود این به تازگی در ایران نیز طرفدارهای خاص خودش را جذب کرده است.

سینا عزیزی
مبل ال نشیمن
سینا عزیزی

فرنیش کردن پذیرایی یا آشپزخانه

وقتی قرار است آپارتمان یا خانه‌ای فول فرنیش را بخرید یا اجاره کنید، تنها باید چمدان لباس و وسابل شخصی را به خانه جدید ببرید. منزل جدید شما به هیچ یک از لوازم ضروری گرمایشی و سرمایشی، یخچال، مبلمان، پرده، فرش، تلویزیون و… احتیاج ندارد و از قبل تمام این وسیله‌ها در این خانه قرار داده شده است. در این روند الویت با کالاهای اساسی مثل فرش، مبمان و… است، اما متخصصان طراحی داخلی از جزئیات جذاب و کاربردی غافل نشده‌اند. در آپارتمان‌های فول فرنیش ممکن است بخشی از آن امکانات لازم زندگی را داشته باشد، به طور مثال فقط آشپزخانه فرنیش شود و یا پذیرایی خانه فرنیش شده باشد. در یک آشپزخانه فول فرنیش علاوه بر یخچال، ماشین لباسشویی، ماکروویو و… تجهیزات کوچکتر، اما در عین حال کارآمد و پر استفاده همچون پارچ و لیوان، ظرف‌های دردار مخصوص نگهداری غذا و…. نیز در این آشپزخانه قرار داده شده است.

امیر صادقی
خانه ی خوش چهره ی قشم
امیر صادقی

چند نکته مهم برای فول فرنیش کردن خانه

اگر قصد تکمیل و زیباسازی اجاره یا ویلای خود را جهت اجاره یا فروش دارید، نیاز است به چند زیر نکته دقت کنید:

  • فهرستی از لوازم مورد نیاز را تهیه کنید و در یک حساب سرانگشتی مشخص کنید که کدام یک از لوازم این فهرست را دارید و باید کدام یک را تهیه کنید.
  • اقدامات اولیه برای فول فرنیش شدن خانه یا ویلا، تنها شامل تکمیل و تجهیزات خانه نیست و این اقدامات می‌تواند شامل بازسازی، رنگ و نقاشی و تعویض پنجره‌ها نیز باشد.
  • در این فهرست حواستان به جلوه زیبایی، کیفیت مواد اولیه و کیفیت طراحی مبلمان باشد و فراموش نکنید که مبلمان از اصلی‌ترین لوازمی هستند که فول فرنیش را معنی می‌کنند.
  • هزینه در خرید لوازم برای اقدام فول فرنیش کردن خانه، نقش به ‌سزایی دارد. اگر قصد دارید که این خانه را به شخصی اجاره دهید یا آن را بفروشید، حواستان به کامل بودن لوازم و در عین حال به صرفه بودن قیمت آن باشد. در متراژهای بزرگ این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

امیر صادقی
خانه ی خوش چهره ی قشم
امیر صادقی

کلام آخر:

در این مطلب به سوال فول فرنیش چیست پاسخ دادیم. خرید و یا اجاره آپارتمان و ویلای فول فرنیش کار خرید وسایل زندگی را راحت تر می‌کند. و از طرفی زمان و انرژی اضافی صرف اسباب کشی و خرید وسایل نخواهد شد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه