چراغ های خطی، انواع و کاربردهای آن را بشناسید

چراغ های خطی، انواع و کاربردهای آن را بشناسید

به قلم: نادیا مهردادیان

چراغ خطی

چراغ‌ های خطی که به آن چراغ لاینر هم گفته می‌شود، نوع محبوبی از روشنایی عمومی و دکوراتیو هستند که در فضاهای تجاری، اداری و مسکونی کاربرد دارند. امروزه با توجه به اهمیت مصرف انرژی و همچنین نیاز به مدرن بودن فضا در کنار تامین نور مناسب، این نسل جدید از روشنایی مورد توجه افراد و طراحان نورپردازی قرار گرفته است. با توجه به وسعت کاربرد نور خطی در فضاهای داخلی با معماری مدرن، شرکت روشنایی هاتو اقدام به تولید انواع چراغ های خطی نموده که با طراحی ساده و زیبا تغییر بی‌نظیری در معماری داخلی ایجاد خواهند کرد.

قالیشویی ادیب

در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع چراغ خطی و نحوه نورپردازی آنها آشنا شوید.

روشنایی هاتو – هاتو لایتینگ
diamondروشنایی هاتو – هاتو لایتینگ

چراغ خطی چیست؟

چراغ های خطی یا چراغ لاینر یک منبع نوری ممتد و پشت هم هستند. مثل لامپ‌های مهتابی قدیمی، که اولین نمونه از این مدل منبع نوری به ‌شمار می‌آیند. این محصولات به شکل بلند و باریک یا مربع و منحنی، دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی هستند و دست شما را در انتخاب سایز و شدت نور باز می‌گذارند.

روشنایی هاتو – هاتو لایتینگ
diamondروشنایی هاتو – هاتو لایتینگ

ویژگی‌های چراغ های خطی

– چراغ های خطی با ماژول‌های LED یا SMD متفاوتی ارائه می‌شوند که توان و شدت روشنایی‌های مختلفی دارند. بنابراین اینکه از این محصول در چه فضاهایی و به چه منظوری (تامین روشنایی یا  نورپردازی دکوراتیو) استفاده خواهد شد، اهمیت زیادی دارد.

– از میان انواع چراغ های خطی، استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی محبوب‌تر است. زیرا خط نوری بدون انقطاعی فراهم کرده و نور را به صورت یکنواخت پخش می‌کند.

– طراحی مینیمال چراغ خطی برای فضاهای معماری مدرن مناسب‌تر است، اما با دیگر سبک‌های دکوراسیون نیز سازگاری دارد.

– چراغ های خطی با قابلیت نصب در سقف، دیوار و کف، برای طراحی نورپردازی بسیار انعطاف‌پذیر هستند.

– انعطاف‌پذیری بالا در چراغ خطی به این معنی است که می‌توان این چراغ‌ها را در گوشه‌ها، فضاهای T شکل و یا جاهایی که منحنی هستند نیز به کار برد.

– رنگ نور این چراغ‌ها می‌تواند از سفید سرد تا نور گرم آفتابی سفارشی باشد. همچنین می‌توان با دیمردار کردن چراغ خطی، میزان نور ورودی آن را کنترل کرد.

روشنایی هاتو – هاتو لایتینگ
diamondروشنایی هاتو – هاتو لایتینگ

انواع چراغ خطی

چراغ های خطی با توجه به نیاز پروژه و نوع معماری فضا در سه حالت توکار (لبه‌دار و بدون لبه)، روکار و آویز طراحی و تولید می‌شوند و هر کدام روش نصب مربوط به خود را دارند. نوع کاربری پروژه و همچنین ارتفاع سقف نیز در اینکه از چه نوع چراغ خطی در طراحی روشنایی استفاده گردد، بسیار موثر خواهد بود.

روشنایی هاتو – هاتو لایتینگ
diamondروشنایی هاتو – هاتو لایتینگ

1) چراغ خطی توکار

چراغ خطی توکار در فضای داخلی و فضای خارجی کاربرد دارد. معمولا از چراغ های خطی توکار فضاهای داخلی در داخل دیوار سقف‌های معمولی و کاذب مجتمع‌های تجاری و مسکونی، هتل‌ها، راهروها، ساختمان‌های اداری، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، استفاده می‌شود.

یکی از انواع چراغ های خطی مناسب فضای خارجی نیز، چراغ خطی دفنی است که برای کف حیاط و استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد. فقط باید توجه داشت چراغ خطی برای فضای خارجی باید شدت روشنایی بالاتر و مقاومت بالایی در برابر گردوغبار، رطوبت، فشار و ضربه داشته باشد.

روشنایی هاتو – هاتو لایتینگ
diamondروشنایی هاتو – هاتو لایتینگ

2) چراغ خطی روکار

چراغ خطی روکار معمولا برای سقف و دیوار استفاده می‌شود و بدنۀ چراغ در آنها قابل رویت است. این مدل از چراغ های خطی نیازی به ایجاد برش و حفره بر روی سقف یا دیوار ندارند و به صورت روکار روی صفحه مورد نظر، نصب می‌شوند. انواع چراغ خطی روکار در دو دستۀ چراغ خطی روکار لب پله که نور آن به سمت پله پایین تابیده می‌شود و چراغ خطی روکار کیوبیک که در گالری‌ها و مراکز فرهنگی کاربرد دارد، در بازار موجود است.

روشنایی هاتو – هاتو لایتینگ
diamondروشنایی هاتو – هاتو لایتینگ

3) چراغ خطی آویز

چراغ خطی آویز در محیط‌های داخلی با ارتفاع سقف زیاد کاربرد دارند و زیبایی ویژه‌ای را به محیط القا می‌کنند. با استفاده از آویزهای خطی می‌توان خطوط نوری مختلفی در محیط ایجاد کرد و فضای مدرن‌تر و لوکسی به وجود آورد. این نوع چراغ‌ها مانند چراغ های خطی روکار، نیازی به ایجاد برش در سقف ندارند. به دلیل نصب آسان و قابلیت تنظیم ارتفاع نیز، طرفداران بسیاری دارند.

روشنایی هاتو – هاتو لایتینگ
diamondروشنایی هاتو – هاتو لایتینگ

نحوۀ نصب چراغ‌ های خطی

به‌لطف تنوع نحوۀ نصب چراغ‌ های خطی، می‌توان آن‌ها را در فضاهای مختلفی نصب کرد. مانند داخل گچ‌برگ، زیر کابینت یا روی دیوار و داخل سقف! چراغ خطی روکار روی سقف، روی دیوار، بین شیارهای فلزی یا بافل‌های چوبی قابلیت نصب دارند. مدل توکار آن را نیز داخل ام‌دی‌اف، گچ، رابیتز، یا کناف نصب می‌کنند.

روشنایی هاتو – هاتو لایتینگ
diamondروشنایی هاتو – هاتو لایتینگ

حرف آخر

همانطور که گفته شد، نورپردازی خطی به دلیل انعطاف‌پذیری، عملکرد عالی و حس زیبایی‌شناختی، محبوبیت زیادی دارد. طول عمر بسیار بالا، سازگاری مواد اولیه با طبیعت و تبعیت از استانداردهای جهانی نیز از مزایای مهم آن به شمار می‌آید. اگر قصد مشاوره و خرید انواع چراغ های خطی را دارید، چیدانه به شما شرکت روشنایی هاتو را پیشنهاد می‌دهد. این شرکت با سه دهه سابقه فعالیت در خصوص تولید منابع روشنایی، از ابتدا دو هدف بلندمدت مصرف بهینه انرژی و ارتقای سطح کیفیت فعالیت خود را دنبال کرده است.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه