Chidaneh.com placeholder image

استاندارد نصب کلید پریز در ساختمان‌ها چگونه است؟

به قلم: مژگان احمدی

هنگام نقشه کشی یک ساختمان از همان ابتدا قطر سیم‌های برق و جای دقیق فیوزهای برق در ساختمان مشخص می‌شود. شاید فکر کنید که نصب کلید و پریز در هر جای ساخنمان و فضای خانه امکان‌پذیر است اما چنین نیست. استاندارد نصب کلید پریز در ساختمان و رعایت کردن آن برای افزایش ایمنی ساختمان و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های ناشی از اتصالی برق بسیار حائز اهمیت است. هر کلید و پریز برق باید بر اساس استانداردهای نظام مهندسی در ارتفاع و مکان‌های مشخصی نصب شود. اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر درباره استاندارد نصب کلید پریز و قوانین آن بدانید، با ما در این مقاله همراه شوید.

بیشتر بخوانید: انواع کلید و پریز، این کوچک پرکاربرد را فراموش نکنید!

چوب و هنر
استاندارد نصب کلید پریز

چرا رعایت استاندارد نصب کلید پریز ضروری است؟

رعایت استاندارد نصب کلید پریز و آگاهی از جدیدترین قوانین آن برای نصب، باعث می‌شود تا ایمنی ساختمان افزایش یابد و ساکنین بعد از گذشت مدتی دچار مشکل نشوند. متاسفانه افراد زیادی خودشان را متخصص برقکاری و سیم‌کشی ساختمان معرفی می‌کنند اما آگاهی کافی را در این زمینه ندارند و با نصب غیر اصولی کلید و پریزهای برق در خانه باعث می‌شوند تا بعد از مدتی ساکنین مجبور شوند تا سیم‌کشی ساختمان را از نو انجام دهند. 

آگاهی از استاندارد نصب کلید پریز در ساختمان‌ها نیازمند آشنایی کامل فرد از قوانین و استاندارهای ساختمان‌سازی و سیم‌کشی اصولی ساختمان‌ها است.

مطالب پیشنهادی: تاسیسات برقی ساختمان: انواع کلید و پریز

استاندارد نصب کلید پریز در ساختمان‌ها

استاندارد نصب کلید پریز در ساختمان‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم نصب کلید پریز باید طبق استانداردهای بین‌المللی مشخص شده در ساختمان‌ها انجام شود. این استانداردها بسته به مواردی مانند ارتفاع، فاصله و مکان‌های نصب، متفاوت است که در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: 12 ایده خلاقانه برای تزیین کلید و پریز

ارتفاع نصب کلید پریز

ارتفاع نصب کلید پریز

یکی از مواردی که در استاندارد نصب کلید پریز حائز اهمیت است،‌ ارتفاع نصب آن‌ها از زمین است. این ارتفاع بسته به مکانی که قرار است کلید و پریزها نصب شوند، متفاوت است. به طور مثال ارتفاع نصب در دستشوی با آشپزخانه یا پذیرایی و اتاق خواب متفاوت است. به طور معمول کلیدهای روشنایی در ارتفاع 110 تا 120 متری و پریزها در ارتفاع 30 تا 40 سانتیمتری از سطح زمین نصب می‌شوند. ارتفاع نصب پریزها در آشپزخانه و حمام بالاتر است و بین 60 تا 120 سانتی متر مشخص شده است.

مطالب پیشنهادی: تاسیسات ساختمانی شامل چه مواردی می‌شود؟

فاصله نصب کلید پریز

فاصله نصب کلید پریز

یکی دیگر از مواردی که در استاندارد نصب کلید پریز باید رعایت شود، فاصله آن‌ها از برخی مکان‌ها و وسیله‌های پر خطر است.

به طور مثال فاصله کلید پریزها از لوله بخاری، شیر گاز، سینک طرفشویی و مکان‌هایی که ممکن است باعث اتصالی برق شود، باید محاسبه شده و در نظر گرفته شود.  حداقل فاصله پریز و کلیدها از شیر گاز 10 سانتی‌متر و حداکثر آن 50 سانتی‌متر است که برای ایمنی باید رعایت شود. همچنین حداقل فاصله از شیر ظرفشویی 70 سانتی متر و از سینک 60 سانتی متر مشخص شده است. 

استاندارد نصب کلید پریز در اتاق خواب

معمولا در هر اتاق و مکان مشخصی از خانه محدودیت تعداد کلید و پریز مشخص شده است. برای اتاق خواب این تعداد حداکثر دو عدد است که باید در قسمت‌هایی از اتاق نصب شود که دسترسی به آن‌ها راحت باشد. به طور مثال نصب کلید و پریز در اطراف چهارچوب در یا دیوار پشتی آن که دسترسی بسیار سخت است، پیشنهاد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت انواع لوستر خانگی، لوستر چوبی یا لوستر کریستالی؟

استاندارد نصب کلید پریز در اتاق خواب

استاندارد نصب کلید پریز در پذیرایی

بسته به مساحت پذیرایی خانه استاندارد نصب کلید و پریز در پذیرایی معمولا سه عدد در نظر گرفته می‌شود. همیشه یک الی دو پریز در محل احتمالی قرار گرفتن سیستم صوتی و تصویری در پذیرایی تعبیه می‌شود. ارتفاع مورد نظر از زمین برای قرارگیری پریزها مانند اتاق خواب بین 30 تا 40 سانتی متر از سطح زمین است. نکته‌ای که برای نصب کلیدها و پریزها در پذیرایی باید در نظر گرفته شود، همچنین توجه به لوله‌کشی‌های رادیاتورها و لوله‌های گاز در دیوارهای فضای پذیرایی بسیار حائز اهمیت است.

استاندارد نصب کلید پریز در حمام و سرویس بهداشتی

معمولا بهتر است در فضای حمام کلید پریز نصب نشود، زیرا رطوبت ناشی از فضای حمام باعث اتصالی برق خواهد شد. اما به دلیل استفاده از برخی وسایل برقی در حمام یا سرویس بهداشتی چاره‌ای جز تعبیه کلید پریز نیست؛ با این حال نصب آن باید با احتیاط و دقت بیشتری نسبت به مکان‌های دیگر خانه انجام شود. معمولا حداکثر تعداد کلید پریز نصب شده حمام و سرویس بهداشتی یک عدد مشخص شده به شرط آن‌که 30 سانتی متر از شیر آب فاصله داشته باشد و با لوله‌های رد شده داخل دیوار تداخلی نداشته باشد.

مطالب پیشنهادی: اقدامات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه

اصول نصب کلید پریز در اتاق خواب

در پایان:

همان‌طور که اشاره کردیم نصب کلید پریزها باید براساس اصول و شرایط خاصی در قسمت‌های مختلف خانه و ساختمان انجام شود تا ایمنی ساختمان و ساکنین آن به خطر نیفتد. متاسفانه بسیاری از افراد از وجود چنین استانداردهایی بی خبراند و سیم کشی ساختمان خود را به افراد غیر متخصص می‌سپارند که ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را برای خانه و ساکنین آن ایجاد شود. 

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را بیشتر با چنین نکاتی در سیم‌کشی ساختمان آشنا کنیم تا در صورت نیاز، کار را به کارشناس مربوطه بسپارید و خیالتان از ایمنی کار راحت باشد.

اهالی فن و متخصصین هوشمند سازی و نورپردازی

نویسنده: پریچهر

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه