Chidaneh.com placeholder image

آلاچیق خورشیدی + 4 ویژگی بسیار مهم آن

به قلم: آرمین سرخوش افشار

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت، مصرف منابع تجدیدناپذیر روز به روز در حال افزایش است. از طرف دیگر، اتمام منابع انرژی همچون نفت و گاز نیز باعث شده تا ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیری نظیر انرژی خورشیدی (درباره انرژی خورشیدی در ساختمان بیشتر بدانید) بسیار بالا برود. از مهم ترین مزایای انرژی‌های بادی و خورشیدی می‌توان به هزینه پایین و عدم آلودگی محیط زیست اشاره کرد. در ادامه به بررسی آلاچیق خورشیدی و خصوصیات آن می‌پردازیم.

برای استفاده از نور خورشید، باید از صفحات مخصوصی استفاده کرد. این صفحات قابلیت این را دارند تا فوتون‌های پرانرژی خورشید را که حمل کننده اصلی انرژی آن‌ها هستند، به انرژی قابل استفاده انسان‌ها تبدیل کنند. طبق آمار بدست آمده، کشور ایران یکی از کشورهایی است که مقدار زیادی (حدود 9 میلیون مگاوات انرژی) روزانه از خورشید دریافت می‌کند. مقدار انرژی که از طرف خورشید ساطع می‌شود، به قدری زیاد است که با یک ساعت تابش، مقدار انرژی موردنیاز تمام افراد کره زمین را برای یک سال فراهم می‌کند.

قالیشویی ادیب
آلاچیق خورشیدی

پنل های خورشیدی 

پنل های خورشیدی، صفحاتی هستند که در بخش‌هایی مانند سقف ساختمان‌ها نصب می‌کنند، تا بتوانند انرژی خورشیدی را توسط این پنل ها به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. پنل های خورشیدی از کنار هم قرار گرفتن سلول‌های خورشیدی بر روی صفحات هادی تشکیل شده اند. استفاده از این صفحات و انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها، باعث حفظ منابع طبیعی، کاهش هزینه‌ها و تمیز نگه داشتن محیط زیست می‌شود. 

نمایی از پنل های خورشیدی

تعریف مشخص معماری خورشیدی، به ترکیب تکنولوژی ساختمان سازی با تکنولوژی صفحات خورشیدی گفته می‌شود. در نظر گرفتن چند ویژگی مانند بخش قرارگیری ساختمان و نحوه ارتباط آن با نور خورشید، طراحی مناسب برای گردش مناسب هوا و بکارگیری موادی با ویژگی‌های مناسب پخش گرما و نور، نیز به بهبود معماری خورشیدی کمک کرده است. این صفحات انرژی مورد نیاز ساختمان‌ها را به کمک دو روش ترمیک و فوتوولتاییک فراهم می‌کنند.

در واقع امروزه در کشورهای به روز مانند ژاپن و چین، قرار دادن پنل های خورشیدی و بکارگیری ویژگی‌هایی که در قسمت بالا توضیح داده شد، علاوه بر اینکه از انرژی تجدیدپذیری مانند خورشید استفاده می‌کنند، مزایای دیگری نیز دارند. از مهم ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش مصرف گاز گلخانه‌ای و ضررهای ناشی از آن به محیط زیست
  2. کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر مانند انرژی فسیلی
  3. زیبایی حاصل از صفحات خورشیدی در روز در نمای ساختمان ها
  4. دسترسی راحت به انرژی موردنیاز

با استفاده از پنل های خورشیدی در نمای ساختمان‌ها، علاوه بر اینکه به انرژی مورد نیاز دست پیدا می‌کنید، بلکه نمای عادی ساختمان نیز حالت جالبی به خود می‌گیرد. اصطلاح BIPV، اصطلاحی است که برای خانه‌هایی با پنل های خورشیدی بکار می‌رود. در این نوع از ساختمان‌ها، پنل ها برای مدت طولانی‌تری ماندگار هستند. همین مورد باعث کاهش هزینه‌های مصرفی می‌شود.

معمولاً در ساختمان‌ها، سلول‌های خورشیدی را به دو صورت مورد استفاده قرار می‌دهند:

  1. سلول‌های فوتوولتاییک
  2. مصالحی که دارای قابلیت تبدیل انرژی خورشیدی باشند.
ساختمان‌هایی با پنل های خورشیدی (BIPV)

علاوه بر ساختمان‌ها، از پنل های خورشیدی در جایگاه‌هایی مانند آلاچیق‌ها نیز استفاده می‌شود. آلاچیق‌ها، مکان‌های عمومی یا خصوصی هستند که افراد می‌توانند به صورت گروهی یا فردی، به آنجا بروند. آلاچیق‌ها در انواع فلزی، پلاستیکی، چوبی، مدرن و غیره، با اندازه‌های متفاوت ساخته می‌شوند. آلاچیق‌های خورشیدی یکی از انواع کمتر رایج از آلاچیق‌هاست. 

کاربرد آلاچیق خورشیدی چیست و اندازه مناسب آن چقدر است؟

آلاچیق‌های خورشیدی یکی از نمونه‌های مناسب آلاچیق‌ها برای افرادی است که در خانه‌های خود به صورت اختصاصی آلاچیق درست می‌کنند. معمولاً افرادی که سقف‌هایشان جای کافی برای قرار دادن پنل های خورشیدی ندارد، خانه‌هایی که سقف‌های فرسوده دارند و سقف‌هایی از جنس کاشی داشته باشند، نمی‌توانند بر روی سقف خانه خود از پنل های خورشیدی استفاده کنند. از این رو طراحی آلاچیق‌هایی با پنل های خورشیدی می‌تواند بسیار مناسب باشد. 

مقدار معینی که برای اندازه آلاچیق‌های خورشیدی در نظر می‌گیرند، 10 تا 25 فوت است. البته اندازه آن با توجه به خواسته مشتریان قابل تغییر است. 

مهم‌ترین خصوصیات آلاچیق‌های خورشیدی

علاوه بر آلاچیق‌های خصوصی، به دلیل ارزان قیمت بودن استفاده از انرژی خورشیدی، در بسیاری از پارک‌ها و مکان‌های عمومی بر روی سقف آلاچیق‌ها پنل های فوتوولتاییک برای تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی قرار داده شده است. یکی از مهم ترین کاربردهای این انرژی خورشیدی، روشن شدن لامپ‌های این آلاچیق‌ها و قابلیت استفاده از آن برای شارژ کردن موبایل و لوازم الکترونیکی است. البته لامپ این آلاچیق‌ها بعد از غروب آفتاب، روشن می‌شود. 

آلاچیق خورشیدی

در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین خصوصیات آلاچیق‌های خورشیدی می‌پردازیم:

  1. پخش صدا: همان‌طور که گفته شد، از انرژی الکتریکی تبدیل شده می‌توان در چند مورد استفاده کرد. پخش صداهای مختلفی مانند موسیقی، صدای محیط زیست و آواهای دیگر با استفاده از انرژی گرفته شده از خورشید، امکان پذیر است.
  2. بهینه سازی مناسب انرژی: میزان مصرف و تولید انرژی الکتریکی از طریق سیستم‌های بکارگرفته شده، به صورت کامل بهینه و صرفه جویی می‌شود.
  3. سیستم ذخیره سازی انرژی: گاهی ممکن است به دلیل ابری بودن بعضی از روزها، انرژی کافی از طریق پنل های خورشیدی دریافت نشود. از این رو، استفاده از سیستم ذخیره سازی و باتری‌های مناسب برای این کار، در شب‌ها و روزهای ابری، مورد نیاز است.
  4. قابلیت شارژ کردن موبایل: می‌توان از این انرژی الکتریکی حاصل از خورشید، برای شارژ کردن انواع موبایل‌ها با سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS، استفاده کرد.
  5. کنترل جریان شارژ: علاوه بر قابلیت شارژ کردن، در این آلاچیق‌ها از قابلیت‌هایی استفاده می‌شود که از ایجاد اتصال کوتاه و صدمه زدن به دستگاه‌ها جلوگیری شود.
  6. سازگاری با محیط: بی شک مهم‌ترین ویژگی این آلاچیق‌ها، سازگاری و جلوگیری از آلودگی محیط زیست می‌باشد.
  7. سیستم ایمنی و حفاظت: در هر حالتی، زمانی که با سیستم‌های الکترونیکی در ارتباط هستید، احتمال به خطر افتادن جانتان وجود دارد. از این رو در این آلاچیق‌ها از سیستم‌هایی استفاده شده که نه تنها احتمال خطرات را کاهش می‌دهد بلکه ایمنی افراد و محیط را تضمین می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله از چیدانه ما سعی کردیم ارزش انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها و سازه‌هایی مانند آلاچیق‌های خورشیدی را توضیح دهیم.  با استفاده از آلاچیق های خورشیدی علاوه بر این که می توانیم محیطی برای استراحت خود ایجاد کنیم، می توانیم با استفاده از انرژی های تجدیدناپذیر، انرژی برق مورد نیاز خود را تامین کنیم.

اگر می خواهید درباره آلاچیق خورشیدی متناسب با محل زندگی‌تان اطلاعات بیشتری داشته باشید، متخصصین و اهالی فن نصب پنل های خورشیدی به شما کمک خواهند کرد.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه