همه چیز درباره ارگونومی در دکوراسیون داخلی

همه چیز درباره ارگونومی در دکوراسیون داخلی

به قلم: مژگان احمدی

ارگونومی علمی است که فاصله بین انسان و محیط پیرامونش را به‌منظور فراهم کردن زندگی بهتر، کم می‌کند. ارگونومی در دکوراسیون داخلی با بهبود کارکرد فیزیکی و روانی فضاها باعث راحت‌تر کردن فعالیت‌های روزمره می‌شود. طراحی مناسب تجهیزات براساس ارگونومی موجب ایجاد انگیزه، رضایت افراد و لذت بخش کردن محیط زندگی و کار می‌شود. علم ارگونومی از علوم مختلفی چون اقتصاد، فن، بیولژیک، آناتومی، روانشناسی، مدیریت، ریاضیات و آمار تشکیل شده است. ارگو با پیشینه تولید صندلی اداری و اثبات نام خود در این عرصه وارد حیطه طراحی داخلی شده است تا با حفظ اصل زیبایی به بهبود عملکرد و کار این فضاها بپردازد. در این مطلب از چیدانه تمامی ویژگی‌های رعایت ارگونومی در دکوراسیون داخلی را شرح می‌دهیم، شما هم اگر می‌خواهید آسایش جسمی و روانی در فضایی که بیشترین ساعات عمر خود را در آن می‌گذرانید داشته باشید با ما در ادامه همراه باشید.

آتلیه طراحی داخلی ارگو
diamond+آتلیه طراحی داخلی ارگو

اهداف ارگونومی در دکوراسیون داخلی

طراحی ارگونومی در دکوراسیون داخلی دو هدف اصلی دارد؛ اول افزایش کارایی و بازده در انجام کار و فعالیت‌های روزانه که شامل افزایش سهولت کارکرد، کاهش خطا و افزایش بهره‌وری می‌شود. دوم تقویت ارزش‌های انسانی مطلوبی چون افزایش ایمنی، کاهش خستگی و تنش، افزایش راحتی، مقبولیت در میان کاربران، افزایش رضایت شغلی و بهبود کیفیت زندگی است. که با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و شخصیتی کاربران دسته‌ای از این اهداف در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

آتلیه طراحی داخلی ارگو
diamond+آتلیه طراحی داخلی ارگو
سرویس خواب بالسا

موارد مهم در طراحی به روش ارگونومی در دکوراسیون داخلی

در کاربرد سبک ارگونومی در دکوراسیون داخلی تنها عملکرد مبلمان مدنظر نیست بلکه باید آن‌ها برای استفاده انسان و سازگار با نیازها، خواسته‌ها، راحتی و قابلیت‌های او طراحی شوند. وظیفه طراحان ارگونومی فراهم کردن شرایط راحتی از طریق کاهش آلودگی صوتی، کاهش فشار روحی و جسمی، تنظیم روشنایی، تهویه مناسب و اصلاح وضعیت کاری است. از موارد مهم دیگر طراحی ارگونومی ساده کردن اعمال حسی و روانی در خوانایی وسایل هشدار دهنده برای درک، انتقال سریع بدون اشتباه و دقیق پیام‌ها و اخطارها، راحت‌تر کردن حرکت و در دسترس قرار دادن کلیدها به ترتیب اهمیت است.

آتلیه طراحی داخلی ارگو
diamond+آتلیه طراحی داخلی ارگو

مطلب مرتبط: تناسب در معماری؛ از طراحی داخلی تا طراحی نما

اهمیت آمارگیری در طراحی ارگونومی

برای اینکه طراحی ارگونومی در دکوراسیون داخلی بتواند جوابگوی تمام نیازهای افراد مختلف جامعه باشد، باید دانست که چند درصد از افراد چه ویژگی‌هایی فیزیکی دارند که برای به‌دست آمدن این اطلاعات باید از جامعه آماری کاربران آمارگیری کرده و داده‌های بدست آمده را توسط کارشناسان تجزیه و تحلیل کرد. آمارگیری باید از گروه‌های مختلف جامعه تهیه شود چراکه ممکن است افرادی چاق یا لاغر و قد بلند یا کوتاه باشند و محصولی در بازار برای تعدادی بالاتر یا پایین‌تر از حد استاندارد باشد. برای مثال در تحقیقی در سال 1985 مشخص شد که طرح مطلوب و مناسب یک کلاه ایمنی که در اروپا با استقبال زیادی مواجه شده بود، فقط برای 40 درصد از مردم سریلانکا قابل استفاده بود.

 

اصول طراحی ارگونومی در دکوراسیون داخلی

با رعایت اصول ارگونومی در دکوراسیون داخلی می‌توان فضایی کارآمد، راحت و دلپذیر طراحی کرد. 7 اصل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی ارگونومی شامل موارد زیر است؛

  • فرم: فرم بهتر است قابلیت انعطاف‌پذیری و تغییر داشته باشد. وسایل ارگونومی در دکوراسیون داخلی باید فرمی متناسب با ابعاد و فرم بدن افرادی که از فضا استفاده می‌کنند داشته باشند تا اثر منفی بر فرم بدنی آن‌ها نگذارند. برای مثال صندلی‌ها یا میزها باید متناسب با نوع فرم بدنی کاربران انتخاب شوند.
  • فضا: در طراحی ارگونومی فضا یا محیط در دسترس و قابل زندگی، سه ویژگی استفاده عادلانه، انعطاف‌پذیر، ساده و قابل درک از فضا باید همزمان و با توجه به خصوصیات و نیازهای ساکنان و کاربران در نظر گرفته شود. در طراحی فضا باید امکان دسترسی سریع و راحت به قسمت‌های مختلف برقرار باشد تا استفاده‌کنندگان دچار مشکلات ارگونومیکی نشوند، فضای کافی برای رفع تمام نیازهایشان در اختیار داشته باشند چراکه اگر فضا شلوغ و تنگ باشد احساس ناراحتی کرده و توانایی کار یا استراحت را نخواهند داشت.

  • نور: نورپردازی ارگونومی در دکوراسیون داخلی باید طوری باشد که موجب آزار چشم نشده و با حداکثر استفاده از نور طبیعی ضمن رعایت ارگونومی باعث کاهش هزینه‌ها ‌شد. شرط اصلی نورپردازی سلامت و مفید بودن آن است چراکه نور بر چشم و اندام‌های دیگر تاثیر مستقیم داشته، در چگونگی و میزان فعالیت‌ بدن موثر بوده و با مسائل روحی و روانی ارتباط مستقیم دارد. نورپردازی مناسب، علاوه بر اینکه فضا را چشم‌نواز می‌کند کاربردهایی هم دارد. برای مثال نور مناسب در شب حس محدود بودن یا ابهام و هراس فضای داخلی را برطرف کرده یا حتی نور مناسب اتاق چهره‌ها را گرم و صمیمی نشان می‌دهد.
  • رنگ: رنگ‌ها در ارگونومی دکوراسیون داخلی تأثیر دارند چراکه رنگ در دکوراسیون داخلی به‌صورت مکمل با نور احساس افراد را تحت تاثیر قرار داده و موجب کوچک یا بزرگ نشان دادن فضا می‌شود. رنگ مناسب برای هر فضای داخلی متفاوت است که باید متناسب با خصلت‌های روانی و روحیات افراد انتخاب شوند.
  • بافت: بافت می‌تواند نرم یا خشن،  فرورفته یا برجسته، زبر یا مخمل و یا ابریشمی باشد. در طراحی دکوراسیون داخلی بافت سطوح بر اساس عملکرد فضا متفاوت است. وسایل ارگونومی در دکوراسیون داخلی باید بافت مناسب و راحت داشته باشند. برای مثال در طراحی داخلی اتاق‌ها باید سطوحی نرم و منعطف انتخاب شوند تا راحت باشند یا جنس صندلی‌ها باید طوری انتخاب شود که باعث عرق کردن نشود.
  • شکل: خطوط بیرونی اشیا که در طراحی و چیدمان فضا موثر است. دکوراسیون یک فضا، حاصل در کنار هم قرار گرفتن عناصر بسیاری است. هنگامی که میان شکل آن‌ها رابطه‌ای قابل قبول و مطلوب وجود داشته باشد، فضایی دلپذیر، زیبا و در نهایت راحت و کارا ایجاد می‌شود.
  • حجم: حجم و اندازه وسایل و تجهیزات ساختمان و دکوراسیون داخلی چون تخت، مبلمان، میز، صندلی و تمامی وسایل حمام و سرویس بهداشتی باید طبق استانداردها و طراحی‌های ارگونومی باشد.

ارگونومی در دکوراسیون داخلی فضای خانه

در طراحی خانه به سبک ارگونومی، بهتر است تمامی وسایل چون کابینت آشپزخانه و مبلمان سفارشی طراحی شوند. همچنین فضای کافی برای حرکت آزادانه و سیرکولاسیون حرکتی مناسب، مبلمان مناسب و به تعداد کافی برای ایجاد حس راحتی و فضاهای مناسب برای تمام وسایل باید درنظر گرفته شود. در غیر این صورت، شما در طراحی و چیدمان فضای داخلی احساس ناراحتی و کلافگی می‌کنید. برای ایجاد ارگونومی در دکوراسیون داخلی می‌توانید از گل و گیاه استفاده کنید تا حس خوبی به فضا ببخشید. همچنین با مراجعه به وبسایت ارگو می‌توانید از خدمات و محصولات این مجموعه در این حوزه بهره‌مند شوید.

ارگونومی در اتاق خواب

برای رعایت ارگونومی در دکوراسیون داخلی اتاق خواب اگر دوست دارید قبل از خواب مطالعه کنید برای هر طرف تخت چراغ جدا بگذارید و مکانی بالای سرتان برای کتاب و مجله در نظر بگیرید. برای دیدن تلویزیون در تخت خواب تلویزیون را حداقل 36 اینچ از زمین بالاتر قرار دهید. در تمام اتاق‌ها به‌جز اتاق‌های خیلی کوچک، میز تحریر، میز آرایش یا صندلی راحتی بگذارید. در حمام هم از شمع‌های معطر استفاده کنید. پرده‌ها را برای خواب راحت پایین بکشید. در اتاق خواب مهمان وسایل راحتی چون کتاب، مجلات، خودکار، کاغذ و ظرف آب کنار تخت قرار دهید.

ارگونومی در اتاق نشیمن

در ارکونومی دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن بهتر است مبلمان امکان تغییر ابعاد با توجه به اندازه و سایز افراد مختلف را داشته باشد. اجزای مبلمان چون صندلی‌ها و میزها و به‌راحتی جابجا شوند تا در مواقع مورد نیاز امکان بزرگ کردن فضا وجود داشته باشد. روشنایی‌ها هدفمند طراحی شود ‌طوریکه در مکان‌های مناسب با توجه به کاری که در آن انجام می‌شود روشنایی نصب شود. برای زنان با اندام ظریف اندام نشستن بر روی مبل‌های بزرگ مشکل است چراکه استاندارد نشستن روی صندلی طوری است که هنگام تکیه دادن کف پاها باید کاملا روی زمین باشد و برای قامت مردانه بلندتر از 185 سانتیمتر هم نشستن روی صندلی‌های کوچک مشکل است در نتیجه در طراحی و معماری داخلی ارگونومی سفارش وسایل و مبلمان ضروری است. اگر طراحی مبلمان باتوجه به ابعاد و اندازه هر فرد انجام شود، رضایتمندی، بهره‌وری و آسایش افراد هم بالاتر می‌رود.

مطلب مرتبط: نکات مهم طراحی مبلمان از نگاه طراحان

ارگونومی در آشپزخانه

برای ارگونومی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه باید عناصر سه‌گانه فضا به‌صورت مثلث طلایی چیده شود تا احساس راحتی و قابل دسترس بودن داشته باشد. اگر قد آشپز اصلی خانه 155 سانتیمتر است، حتی اگر دیگر اعضای خانه از او قد بلندتر باشند، آشپزخانه باید برای او طراحی شود طوریکه ارتفاع کابینت و کانتر برای او راحت باشد. چراکه که او بیشترین زمان را در طول روز از آشپزخانه استفاده می‌کند.

ارگونومی در دکوراسیون داخلی فضای کار

برای طراحی ارگونومی در دکوراسیون داخلی دفتر کار باید اتاق‌های کافی برای تمام کارمندان و تجهیزات در نظر گرفته شود. فضا تنگ یا شلوغ نباشد تا به‌دلیل محدودیت حرکتی و چیدمان اشتباه کارکردن مشکل نشود. این نارضایتی جدا از و نوع مبلمان، میز و چیدمان دکوراسیون باید مناسب و بر اساس راحتی افراد در نظر گرفته شود، چراکه طراحی مناسب ارگونومی عملکرد و بهره‌وری افراد را بالاتر برده و احتمال آسیب‌های فیزیکی و روحی کارمندان را کمتر می‌کند.

مطلب مرتبط: طراحی داخلی فضای اداری، وجود چه المان‌هایی مهم است؟

چگونه خودمان در خانه یا محل کار ارگونومی را رعایت کنیم؟

ارگونومی درواقع موجب کاهش آسیب‌ها و مشکلات جسمانی و روانی و در نتیجه کاهش هزینه‌های درمانی می‌شود. متاسفانه هنگام طراحی دکوراسیون داخلی معمولا ارگونومی نادیده گرفته می‌شود که در طولانی مدت باعث بوجود آمدن مشکلاتی چون؛ گردن درد، کمر درد، سندروم تونل کارپ و مشکلات بینایی می‌شود. هرچه ارگونومی در خانه و محیط کار بیشتر رعایت شود باعث ایجاد محیطی آرام‌تر، مطلوب‌تر، بهره‌وری و رضایتمندی بیشتر می‌شود. رعات ارگونومی در دکوراسیون داخلی تنها بر عهده طراحان نیست خود شما هم می‌توانید به رعایت ارگونومی خود در محیط کمک کنید. برای مثال می‌توانید به وضعیت طبیعی نشستن خود دقت کنید؛ روی صندلی پاها را در جلوی خود و روی زمین گذاشته، دست‌هایتان را بر روی ران‌ها و شانه‌ها را به عقب متمایل کنید، اگر در این حالت راحت هستید ارگونومی صندلی برایتان مناسب است. ارتفاع صندلی مناسب اندازه‌ای است که وقتی روی صندلی نشسته‌اید، کف پاهایتان روی زمین باشد. وقتی جلوی کامپیوتر نشسته‌اید هم محل موس و کیبورد را طوری قرار دهید که ارتفاع‌شان حدود 6 سانتیمتر بالاتر از پاهایتان باشد و شیب کیبورد تا حد ممکن کم باشد. مانیتور را طوری قرار دهید که وقتی به صندلی تکیه داده‌اید انگشتتان به صفحه مانیتور برسد و آدرس گوگل ‌بار درست روبروی صورتتان باشد. همچنین یک ساعت یکبار بلند شده و راه بروید تا عضلاتتان استراحت کرده و دچار گرفتگی نشوند.

در آخر:

همانطور که در این مطلب گفتیم برای رعایت ارگونومی در دکوراسیون داخلی تمامی خصوصیات، ویژگی‌ها و توانایی‌های انسان به‌منظور تطبیق کار با انسان و برعکس مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و طراحی‌ تمامی اجزای دکوراسیون داخلی چون مبلمان و چیدمان آن‌ها براساس این ویژگی‌ها صورت می‌گیرد تا ما فضای زندگی یا کاری راحت و شادی داشته باشیم. خدمات و محصولات ارگو متوجه تمام نیازهای شما شده است. این شرکت کلیه خدمات ساختمانی از طراحی تا ساخت و اجرا با توجه به کاربری مسکونی، اداری، تجاری و خدماتی را ارائه میدهد.
همچنین در زمان و هزینه هاتون صرفه جویی میکند، چون دیگه لازم نیست به فکر خرید محصول باشید. محصولات ارگو بی واسطه بوده و تمام مدلهای موجود را به شما ارائه میدهد تا با خیالی آسوده و در کمال آرامش محصول مورد نظرتون انتخاب کنید.شما هم اگر علاقمند طراحی دکوراسیون داخلی خانه یا محل کارتان بر اساس اصول ارگونومی هستید می‌توانید از پروفایل ارگو در چیدانه دیدن کنید و کمک بگیرید.

نویسنده: نرگس مهردادیانعضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه