کاغذ دیواری پی وی سی: مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

کاغذ دیواری پی وی سی: مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

به قلم: فهیمه مصدرالامور

مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

معمولا برای تغییر نمای داخلی و دکوراسیون منزل، انواع کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصورتی که فضای تکراری محیط شما را خسته کرده، می‌توانید با انتخاب کاغذدیواری مناسب، روحیه خود و اعضای خانواده‌تان را افزایش دهید و فضایی حیرت‌انگیز و زیبا بسازید. یکی از این محصولات، کاغذ دیواری پی وی سی pvc است که به‌نام پلی وینیل کلراید هم شناخته می‌شود. کاغذدیواری pvc در برابر آب مقاوم است و تنوع رنگ و طرح بالایی دارد. ین نوع کاغذدیواری در مکان‌هایی مانند منازل مسکونی، مدارس، مراکز اداری، مهدکودک‌ها، اتاق خواب، اتاق کودک و سالن پذیرایی استفاده می‌شود. در این مقاله از چیدانه با همراهی اکستریم والز با کاغذ دیواری پی وی سی، مزایا، معایب و کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی آشنا می‌شوید.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز
قالیشویی ادیب

انواع کاغذدیواری را بشناسید

قبل از اینکه به معرفی کاغذدیواری pvc بپردازیم، بجاست تا با انواع کاغذ دیواری آشنا شویم:

  1. کاغذدیواری با روکش وینیل یا کاغذ دیواری pvc
  2. کاغذدیواری کاغذی
  3. کاغذدیواری سه بعدی
  4. کاغذدیواری آینه‌ای
  5. کاغذدیواری نانو
  6. کاغذدیواری پلاستیکی
  7. کاغذدیواری پارچه‌ای
  8. کاغذدیواری بافت دار (مخملی)
  9. کاغذدیواری الیاف طبیعی

مشخصات کاغذ دیواری پی وی سی

می‌توان گفت که انواع کاغذدیواری pvc دارای پوشش پی وی سی است تا در برابر آسیب‌های احتمالی از آن محافظت شود. همچنین به دلیل ارزان بودن و آسانی در تولید، بیشتر از 50 درصد در ساختمان‌سازی، مخصوصا کاغذدیواری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

در این نوع کاغذدیواری، روکش پی وی سی یا روکش وینیل به صورت لایه خیلی نازک به کاغذ دیواری الصاق می‌شود. بنابراین انواع کاغذ دیواری PVC از یک لایه کاغذ و یک روکش pvc تشکیل شده‌اند. لایه روکش پی وی سی، باعث می‌شود این کاغذ دیواری‌ها در مقابل فشار و پارگی مقاومت زیادی نشان دهند و عمر طولانی و رنگ و طرح تثبیت شده‌ای در مقابل عوامل محیطی داشته باشند.

همچنین در این نوع کاغذدیواری، روکش وینیل که به این نوع کاغذ دیواری اضافه شده، به طور کامل ضد حساسیت، قابل شستشو و ضد خش است.

در قالب کاغذدیواری pvc، می‌توان خالق انواع طرح‌هایی مانند طرح گل، طبیعت، تصاویر صورت انسان و دیگر جانداران، نوشته‌های متفاوت، تصاویر هندسی و کاغذ دیواری سه بعدی بود.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

مزایای خرید کاغذ دیواری پی وی سی (PVC) چیست؟

از مزایای خرید کاغذدیواری pvc، موارد زیر قابل ذکر است.

1- مقرون به صرفه

شاید شما هم شنیده باشید که مهمترین مزیت خرید این کاغذدیواری مقرون به صرفه بودن و قیمت کاغذ دیواری بسیار مناسب است. لایه pvc یا وینیل کلراید در این مدل قیمت بالایی ندارد و زمانی که به کاغذ دیواری افزوده می‌شود آن را ارزشمندتر می‌کند.

2- قابلیت شست و شو

قابلیت شست‌وشو بودن و ضدآب بودن از دیگر مزیت‌های کاغذدیواری pvc است. از پرطرفدارترین مدل‌های این کاغذ دیواری می‌توان به کاغذ دیواری ساده پی وی سی اشاره کرد که معمولا در گروه کاغذ دیواری‌های ارزان قرار می‌گیرد. به بیانی دیگر pvc بدون اینکه آسیبی به طرح و رنگ آن برسد، کاغذ دیواری قابل شستشو با آب است.

3- نصب آسان

مزیت دیگر کاغذدیواری PVC، نصب راحت و دردسر کمتر آن است. با توجه به این نکته که این کاغذ دیواری اندکی ضخیم‌تر از دیگر انواع کاغذ دیواری‌ها است و به راحتی دچار حباب نمی‌شود و به بهترین شکل دیوار را پوشش می‌دهد.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

4- مقاومت

استفاده از روکش در کاغذدیواری با روکش وینیل باعث شده تا مقاومت بیشتری نسبت به خش، پارگی و هر نوع آسیب دیگری داشته باشد.

5- طول عمر بالا

روکش وینیل موجود در این نوع کاغذدیواری کمک می‌کند، طول عمر آن بالا رود. زیرا pvc یا وینیل کلراید یک لایه اضافه است و از کاغذ دیواری در برابر رطوبت، نور آفتاب، خش و پارگی محافظت می‌کند.

6- ضد آب و رطوبت

روکش پی وی سی، کاغذدیواری را ضد آب و رطوبت می‌کند چرا که مواد به کار رفته در آن، اجازه نفوذ آب را نخواهد داد. به همین دلیل عمر طولانی خواهد داشت. از این رو به این کاغذ دیواری، نوعی از کاغذ دیواری ضد آب هم می‌گویند.

7- پوشاندن معایب دیوار

از مزایای مفید کاغذدیواری پی وی سی این است که خرابی‌های کوچک دیوار، نافرمی‌ها و ناهمگونی دیوارها توسط آن پوشیده می‌شود.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

معایب کاغذ دیواری پی وی سی

یادتان باشد که کاغذدیواری پی وی سی از مواد نفتی تولید می شود. پس از آنجایی که مواد PVC، گاز‌های سمی تولید می‌کنند. تنفس این مواد سمی می‌تواند برای بیماران آسمی و تنفسی، انواع آلرژی و حتی کودکان، مضر و خطرناک و مرگ‌بار باشد. این موضوع یکی از معایب این کاغذ دیواری است. بنابراین سعی کنید از برند‌های معتبر این کاغذ دیواری را بخرید و در نظر داشته باشید که به مدت طولانی این افراد در معرض مستقیم ماده پی وی سی قرار نگیرند.

همچنین بهتر است برای پوشش دیوار اتاق کودکی که آسم دارد و یا عضوی از اعضای خانه که مشکل تنفسی دارد از انواع کاغذ دیواری طبیعی با بافت غیرشیمیایی استفاده شود. اتاق‌ها یا فضاهایی که کاملا بسته‌اند و تهویه خوبی ندارند، محل مناسبی برای انباشته شدن مواد سمی ناشی از کاغذ دیواری pvc هستند.

از دیگر معایب کاغذدیواری PVC، ضعف آن در تماس مستقیم با آب است که ممکن است آسیب ببیند. پس بهتر است بطور مستقیم در معرض آب قرار نگیرد.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

کاربردهای کاغذ دیواری پی وی سی (PVC) در دکوراسیون

از کاربردهای اساسی کاغذدیواری پی وی سی در دکوراسیون داخلی مراکز اداری، مسکونی، حتی اتاق کارمندان، بیمارستان ها، اتاق پذیرایی و مهمان، اتاق خواب و اتاق کودکان است. که به دلیل قابل شستشو بودن، در این مکان‌ها براحتی قابل استفاده است.

کاغذدیواری PVC در ساختمان‌های بسیار وسیع که نیاز به خرید کاغذدیواری با متراژ بسیار بالا دارند، هم کاربرد ویژه‌ای دارد و می‌تواند بدون ایجاد هزینه‌های سنگین، به دکوراسیون و چیدمان فضا، جلوه‌ای خاص ببخشد.

کاغذدیواری PVC در ساختمان‌های بسیار وسیع که نیاز به خرید کاغذدیواری با متراژ بسیار بالا دارند، هم کاربرد ویژه‌ای دارد و می‌تواند بدون ایجاد هزینه‌های سنگین، به دکوراسیون و چیدمان فضا، جلوه‌ای خاص ببخشد.

همچنین در منازل و آپارتمان‌های کوچکتر نیز به علت قیمت مقرون به صرفه، کاربرد بسیاری در طراحی داخلی منزل دارد.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

کاغذ دیواری پی وی سی در اتاق کودک و دیگر محیط‌ها

یکی از مهم‌ترین کاربردهای کاغذدیواری PVC، خرید و نصب برای پوشش دیوار در اتاق کودک است. چرا که قابل شست و شو است و در صورت کثیفی اتاق و بسته به نیاز، می‌توان کاغذ و دیوار اتاق را شست. توجه به این نکته حائز اهمیت است که هرچه میزان pvc بیشتر باشد، میزان مواد شیمیایی و بوی نامطبوع در آن کاهش پیدا می‌کند و در پی آن گزینه مناسبی برای اتاق کودک خواهد بود. انواع کاغذدیواری پی وی سی در محیط‌های مرطوب مانند شمال کشور هم نصب می‌شوند.از دیگر کاربرد‌های این محصولات در دکوراسیون داخلی، تنوع طرح و رنگ آن‌ها در سبک‌های مدرن، کلاسیک و… است. می‌توانید با این کاغذدیواری، هارمونی مناسبی با سبک دکوراسیون خود در خانه ایجاد کنید. برای مثال اگر دارای دکوراسیون کلاسیک مانند ممبران هستید می‌توانید از طرح‌های داماسک استفاده کنید. همچنین با طرح‌های کودکانه به اتاق کودکان خود زیبایی شگفت‌انگیزی هدیه دهید. از دیگر کاربری‌های انواع کاغذدیواری pvc استفاده از آن برای فضای پشت تلویزیون، ال سی دی و ال ای دی بوده که نمایی بسیار زیبا و منحصر به فرد به فضای خانه شما می‌دهد.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

دیوارپوش پی وی سی طرح کاغذ دیواری

مدل دیوارپوش پی وی سی طرح کاغذدیواری به دو دسته دیوار پوش پی وی سی توپر و توخالی تقسیم می‌شود. در فضاهای داخلی عموما از دیوارپوش تو خالی استفاده شده و دیوارپوش‌های توپر در نمای ساختمان و یا در فضاهایی که احتمال برخورد اجسام و آسیب دیدن دیوار زیاد است استفاده می‌شود. دیوارپوش پی وی سی طرح کاغذدیواری، با طرح‌های بسیار متنوع در رنگ‌های ساده، طرح‌های چوب (مات و براق) و طرح‌های متنوع در بازار موجود است. همچنین از انواع دیوارپوش pvc طرح‌های هات استمپ یا آینه‌ای هستند که معمولا در سقف کاربرد دارند.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

طریقه نصب کاغذدیواری pvc

کاغذدیواری pvc را به شیوه‌های مختلفی می‌توان روی دیوارها نصب کرد. مثلا می‌توان تمام دیوارها را فقط با یک مدل کاغذ دیواری پوشاند. یا برای برجسته کردن نقطه کانونی دیوار، فقط یکی از دیوارهای اتاق را کاغذ دیواری یا پی وی سی کرد. یکی دیگر از راه‌های نصب کاغذ دیواری روی پی وی سی این است که تنها نیمه پایینی یا بالایی دیوار را کاغذ دیواری کرده و نیمه دیگر دیوار را با رنگی مناسب و هماهنگ رنگ‌آمیزی کنید.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

کاغذ دیواری پی وی سی بهتر است یا رنگ

با استفاده از کاغذدیواری پی وی سی، طرح‌ها و رنگ‌هایی می‌توان روی دیوار به وجود آورد که با نقاشی و رنگ کردن دیوارها، رسیدن به آنها امکان ندارد.

دیوارهایی که با کاغذدیواری‌های مرغوب مانند کاغذدیواری با روکش وینیل پوشیده شده باشند. بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از دیوارهایی که رنگ شده‌اند تمیز می‌شوند.

بنابراین کاغذدیواری پی وی سی برای فضاهایی که دیوارهایش دائما نیاز به تمیز کردن دارند، مانند: آشپزخانه یا اتاق کودک، گزینه مناسب‌تری نسبت به رنگ کردن است. در مجموع رنگ‌آمیزی دیوارها کاری بسیار عالی و ایده‌آل است. به شرطی که تمایل داشته باشید دیوارها تک رنگ باشند. یا بخواهید از دو رنگ متفاوت با هم، اما ساده برای دیوارهای مجاور آن استفاده کنید.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

کاغذ دیواری نانو بهتر است یا پی وی سی

جالب است بدانید کاغذ دیواری نانو تمامی ویژگی‌های مثبت کاغذ دیواری پی وی سی را دارد. استفاده از تکنولوژی نانو در ساخت، این نوع از کاغذ دیواری را متمایز کرده است. کاغذ دیواری نانو به دلیل جذب نکردن گرد و غبار و آلودگی، نیاز به تمیزکردن و شستشو ندارد. همچنین در مقایسه با انواع دیوار پوش منزل نمونه‌ای تمیز و استاندارد است. از این جهت کاغذدیواری نانو برای مکان‌هایی مانند اتاق کودک، سالمندان، سرویس بهداشتی و آشپزخانه یک مزیت بوده و انتخاب مناسبی است.

کاغذ دیواری اکستریم والز
diamondکاغذ دیواری اکستریم والز

سخن آخر

کاغذدیواری یکی از انواع پوشش هایی است که برای تغییر نمای داخلی و دکوراسیون خانه بسیار مفید است. همچنین کاربردها و مزایای زیادی دارد. pvc نوعی پلیمر مقاوم است که به عنوان ماده اصلی در کاغذدیواری‌ها استفاده می‌شود. همین طور ضخامت آن نسبت به کاغذدیواری نانو بیشتر است. بعد از چاپ روی کاغذ، دستگاه دیگری روی آن روکش وینیل می‌زند. پاک کردن و تمیز کردن کاغذ دیواری پی وی سی، با یک دستمال نم‌دار تمیز، به سادگی امکان پذیر است. برای خرید کاغذ دیواری PVC به سایت اکستریم والز شرکت پیشرو در زمینه واردات، طراحی و تولید انواع کاغذدیواری در ایران، مراجعه کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه