Chidaneh.com placeholder image

پروژه برجسته هفته: معماری و طراحی خانه نعنا؛ White on White Studio

به قلم: مژگان احمدی

پروژه‌ی خانه­ نعنا بازسازی یک ساختمان ویلایی معمولی – بدون ارزش معماری تاریخی – برای یک خانواده متوسط در شهر کاشان، با بودجه‌ای بسیار محدود بود. هدف اصلی کارفرما از بازسازی پروژه، انتقال سرویس بهداشتی و حمام از کنار حیاط به فضای داخل، اضافه کردن یک اتاق خواب در صورت امکان و حذف کامل عناصر ساختمان قدیمی بود که در طول زمان خسته‌شان کرده بود. در ادامه با پروژه برجسته‌ی این هفته همراهمان باشید.

  • معماری: White on White Studio
  • معماران مسئول: فائزه عارف نظری، روح‌اله رسولی
  • موقعیت: ایران، کاشان
  • مساحت: 200 مترمربع
  • پیمانکار: حسین خداوردیان
  • عکاس: محمدحسن اتفاق
  • سال: 1400

رتبه اول چهاردهمین جایزه معماری ایران در بخش بازسازی و مرمت- ساختمان‌های مسکونی

سرویس خواب بالسا

ایده طراحی معماری و طراحی خانه نعنا

پروژه خانه‌­ی نعنا بازسازی یک ساختمان ویلایی معمول – بدون ارزش معماری تاریخی – برای یک خانواده متوسط در شهر کاشان، با بودجه‌ای بسیار محدود بود. هدف اصلی کارفرما از بازسازی پروژه، انتقال سرویس بهداشتی و حمام از کنار حیاط به فضای داخل، اضافه کردن یک اتاق خواب در صورت امکان و حذف کامل عناصر ساختمان قدیمی بود که در طول زمان خسته‌شان کرده بود. به نظر می‌رسید نگه داشتن هر عنصر قدیمی (حتی شیشه‌های رنگی جداره‌ی نما) بیش از آنکه برای کارفرما خاطره‌انگیز باشد، نگران‌کننده است. طراحان در روند تخریب پروژه، به فضای هدررفته‌ی زیرزمین برخورد کردند که برای سال‌ها بدون استفاده مانده بود. ولی متاسفانه کارفرما اصرار زیادی به پر نمودن این فضا داشت! کاری که می‌توانستند انجام دهند یک معامله‌ی پایاپای بود. المان‌های قدیمی طبقه بالا را تا حد امکان حذف کنند  و در عوض مجوز نگه داشتن زیرزمین را بگیرند!

مطلب مرتبط: معماری ویلای دیدار، دفتر معماری ایده همساز

بازسازی طبقه‌ی همکف

در بازسازی طبقه‌‌ی همکف، با توجه به ناکارآمدبودن سازماندهی فضایی قدیم پروژه، سعی کردند با حداقل تخریب تیغه‌های داخلی و افزودن چند تیغه‌ی محدود، فضای جدید را طبق خواسته‌های کارفرما سازماندهی کنند.

با توجه به اینکه سازه قدیم پروژه صرفا دیوار باربر بود، برای حذف دیوارهای میانی 2 ستون موجود در پروژه در محور 4، (4b , 4a) با ستون‌های جدید جایگزین و 3 ستون (3c , 3a , 2a) در این طبقه اضافه شدند. به منظور تفکیک فضای عمومی (نشیمن و آشپزخانه) و فضای خصوصی (اتاق خواب‌ها و حمام)، پلان پروژه در 2 بخش شرق و غرب تعریف شد. درنتیجه اتاق خواب موجود در قسمت غربی تخریب و به سمت شرق منتقل شد. آشپزخانه و نشیمن نیز در یک راستا در بخش غربی جانمایی شدند. در ادامه‌ی فضای حمام و سرویس بهداشتی نیز که در کنار حیاط تعبیه شده بودند با حذف نورگیر میانی که کاملا بی‌استفاده بود به داخل ساختمان منتقل شدند.

محدودیت مساحت پروژه، اضافه کردن اتاق خواب سوم را با مشکل مواجه می‌کرد! راه‌حل پروژه، پلکانی بود که از میان ساختمان دسترسی به پشت‌بام را تعریف می‌کرد. اصرار کارفرما به حفظ راه دسترسی به بام از داخل بنا، ایده شکل‌گیری اتاق سوم را شکل داد!  با نگه داشتن ترازهای استراحت پله قدیم و تخریب پله‌ها، یک اتاق خواب در 3 تراز تعریف شد. فضای استراحت، فضای کار و فضای خواب. اتاقی که در راستای نام پروژه به رنگ نعنا در آمد.

مطلب پیشنهادی: معماری ساختمان مسکونی مهدوی | استودیو معماری آمود شبستان یزد

بازسازی زیرزمین پروژه

زیرزمین پروژه پتانسیل دیگری بود که سال‌ها بی‌استفاده مانده و حتی دسترسی به آن در طول زمان مسدود شده بود. در بازسازی این بخش تلاش نمودند با حفظ خصوصیات اولیه بنا (سقف قوسی شکل و دیوارهایی با پایه سنگی) فضایی مطابق با زندگی معاصر برای فرزند پسر خانواده فراهم کنند. با ایجاد یک گودال باغچه در جلوی زیرزمین که نه تنها نور این بخش از فضا را تامین می‌کند بلکه در امتداد فضای نشیمن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، این بخش از یک فضای بدون نور، به یک سوییت 40 متری که فضای عمومی و خصوصی مستقل دارد، تبدیل شد.

در انتها

نهایتا نمای پروژه که انعکاس دهنده‌ی فضای داخلی پروژه است و در دو حجم مستقل شکل گرفته، با یک پوشش سیمانی که بافت ساده‌ای دارد، پوشانده شد.

در ادامه شما را به دیدن سایر تصاویر معماری و طراحی خانه نعنا دعوت می‌نماییم.

طراحی نما و دکوراسیون داخلی ویلا

پلان‌ها، دیاگرام، سکشن و غیره

مطلب پیشنهادی: پروژه برجسته این هفته: بازسازی کلینیک دندانپزشکی رویش، استودیو معماری نوکاو

منبع | بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه