Chidaneh.com placeholder image

به هنگام خرید فرش، این اشتباهات رایج را نکنید!

به قلم: علیرضا باقرپور

خرید فرش کاری نیست که اغلب مردم انجام می دهند. در واقع، برخی ممکن است فقط چند بار در طول زندگی فرش بخرند. به همین دلیل، مصرف کنندگان به راحتی در فرآیند خرید فرش سردرگم می شوند و در نهایت فرشی را به دست می آورند که با نیازهای آن ها مطابقت ندارد.

 هنگام خرید فرش، حتما از این اشتباهات رایج اجتناب کنید:

سرویس خواب بالسا

روی وزن حساب باز نکنید!

این احتمالاً اولین چیزی است که هنگام خرید فرش به مردم هشدار می‌دهیم. تصور نکنید که فرشی با وزن بیشتر بهتر از فرشی با وزن کمتر است. مرتکب شدن این اشتباه آسان است زیرا می‌توانیم به راحتی مفهوم تخصیص یک مقدار عددی به چیزی را برای نشان دادن کیفیت درک کنیم – به عبارت دیگر، ما این ایده را “دریافت" می‌کنیم که عدد بزرگتر (وزن) بهتر است. با این حال، وقتی صحبت از فرش می‌شود، عوامل بسیار زیادی در تعیین کیفیت کلی نقش دارند. متأسفانه، بسیاری از فروشندگان یا آنقدر ناآگاه هستند یا آنقدر بی‌تفاوت هستند که نمی‌توانند این موضوع را به درستی برای مشتریان توضیح دهند.

با فرض یکسان بودن فرش‌ها، چون شبیه هم هستند

این اخطار مخصوصاً زمانی صادق است که از خرده‌فروشان مختلف در مورد محصولات مختلف قیمت دریافت می‌کنید. به قول معروف، مطمئن باشید که سیب را با سیب مقایسه می‌کنید! فقط به این دلیل که دو فرش ظاهر و احساس یکسانی دارند، لزوماً به این معنی نیست که عملکرد یکسانی دارند. پس چگونه می توان محصولات مختلف را با هم مقایسه کرد؟ مطمئن شوید که از یک الیاف ساخته شده‌اند، یک سبک هستند و کیفیت یکسانی دارند. همچنین گارانتی‌های تولیدکنندگان در فرش را از نزدیک مقایسه کنید. اگر یک فرش 10 سال گارانتی و دیگری 20 سال گارانتی داشته باشد، بدیهی است که به کیفیت فرش یکسانی نگاه نمی‌کنید.

محاسبه ابعاد به اشتباه

ما فکر می کنیم این ایده خوبی است که قبل از رفتن به خرید، اندازه گیری‌هایی از خودتان انجام دهید. این به شما کمک می‌کند تا یک ایده کلی از هزینه کلی پروژه به شما ارائه دهد تا بدانید کدام محصولات را می‌توانید به طور واقع بینانه نگاه کنید تا در بودجه خود باقی بمانید. با این حال، توصیه قوی ما این است که اندازه‌گیری‌های خود را انجام دهید و سپس آنها را به فروشنده تحویل دهید.

محاسبه ملزومات فرش بسیار پیچیده‌تر از جمع کردن متراژ مربع اتاق شماست. موارد بسیار دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید – مانند عرض رول فرش، و جهت پرز فرش، برای شروع – که تنها ضرب کردن اندازه‌های شما معمولاً به شما نتیجه دقیقی نمی‌دهد. فروشنده می‌داند که چگونه این ملاحظات را در نظر بگیرد و باید بتواند تقریبی از کل متراژ مورد نیاز شما را به شما ارائه دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که نقل قول فروشنده فقط به اندازه اطلاعات شما خوب است:

اگر به اشتباه اندازه‌گیری کرده باشید یا جزئیات مهمی مانند کمد دیواری یا پایه‌های نرده را حذف کرده باشید (که هزینه نیروی کار را افزایش می‌دهد)، تا زمانی که یک بازدید حرفه‌ای از خانه خود نداشته باشید، نمی‌توان هزینه واقعی پروژه را تعیین کرد.

پهن کردن غیرحرفه‌ای فرش شما

اگر یک اتاق ساده و مربعی برای فرش دارید که هیچ چیز پیچیده‌ای ندارد، ممکن است بتوانید فرش را خودتان پهن یا از دوست «دستی» خود بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. با این حال، فراتر از آن، احتمالاً بهتر است فرش را به صورت حرفه‌ای پهن کنید. بله، پهن کردن فرش می تواند پرهزینه باشد، به خصوص اگر کارهای اثاثیه یا لوازم داخلی زیادی داشته باشید (پله ها، پایه های نرده و غیره).

اما یک فرش بد پهن شده نه تنها بد به نظر می رسد. همچنین به همان شکلی که فرش باید عمل نمی‌کند و بنابراین زودتر از آنچه که در غیر این صورت وجود داشت، نیاز به تعویض دارد. همچنین در نظر داشته باشید که در بسیاری از ضمانت‌نامه‌ها قید شده است که فرش باید به صورت حرفه‌ای نصب شود تا معتبر باشد. بنابراین، اکنون مقداری پول اضافی را خرج کنید تا آن را به درستی انجام دهید و از شر دردسر خلاص شوید.

انتخاب فرش اشتباه برای سبک زندگی

هنگام تصمیم گیری در مورد فرش، مهم است که سبک زندگی خود را به دقت در نظر بگیرید. نوع سبک زندگی و شرایط خانه شما باید بر انتخاب فرش شما تأثیر زیادی بگذارد. به عنوان مثال، یک خانواده بزرگ با چندین حیوان خانگی نیازهای متفاوتی نسبت به فردی که تنها زندگی می کند، دارد. آنها به فرشی نیاز دارند که بتواند ترافیک بیشتری را تحمل کند و مقاومت در برابر لکه را افزایش دهد. آنها همچنین ممکن است به دنبال فرش‌هایی باشند که رنگ آنها به حیوانات خانگی آنها نزدیک باشد (کمتر موهای حیوان خانگی روی فرش دیده می شود) یا تمایل دارند به راحتی کثیفی را پنهان کنند.

کسانی که در آب و هوای سنتی آفتابی‌تر زندگی می‌کنند، بیشتر به مقاومت در برابر محو شدن اهمیت می‌دهند، در حالی که کسانی که در آب‌وهوای مرطوب‌تر هستند، می‌خواهند به الیاف فرش مصنوعی که کمتر مستعد ابتلا به کپک هستند نگاه کنند. متأسفانه فرش مورد نیاز ما ممکن است همیشه فرش مورد نظر ما نباشد. به راحتی می توان آن را در تصاویر نشان داده شده در مجلات، اتاق های پر زرق و برق با فرش های سفید بکر، جارو کرد. اما قبل از اینکه تمام شود و آن فرش سفید را بخرید، در نظر بگیرید که آیا واقعاً با سبک زندگی شما سازگار است یا خیر.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه