Chidaneh.com placeholder image

10 نکته که در دکوراسیون خانه های کوچک جادو می کند!

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفندهای دکوراسیون: خانه‌های کوچک امروزی آنقدر هم بدون فضا برای هر طراحی خاصی نیستند. مهم اشتباه‌هایی است که ما در چیدمان این خانه‌های خاص مرتکب می‌شویم، اما با چند نکته ی کوچک به سادگی می توانید بهترین استفاده را از تمام قسمت های فضای کوچک خود داشته باشید، مهم این است که این نکات را بدانید و با آن دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید. امروز در چیدانه ترفندهایی را برای این منظور با هم مرور می کنیم با ما همراه باشید.

زیر تخت را انباری نکنید!

 اگر تختخواب پایه بلندی دارید از خوشبخت‌ترین آدم‌های روی زمین هستید. این خوشبختی را وقتی درک می‌کنید که به یک خانه 50 متری می‌روید و نمی‌دانید با کلی خرت و پرت اضافه‌ای که هم شان هم به درد بخور هستند چه کنید. این‌جور وقت‌ها زیر تخت مناسب‌ترین جا برای سر و سامان دادن به آنهاست. البته دقت کنید. طبقه بندی و نظم دهی! بی‌نظمی زیر تخت بدترین اشتباه طراحی داخلی است. می‌توانید برای نظم دادن به اشیای زیر تخت از سبد استفاده کنید. لباس‌های فصلی، کفش‌ها و. . . جای‌شان زیر تخت‌هاست.

اسکای اسکرپر

 سینک سرویس بهداشتی فقط مربع نیست!

اگر یک روز بخواهید سینک سرویس بهداشتی خانه‌تان را عوض کنید چه طرحی انتخاب می‌کنید؟ تصور بیشتر ما از سینک سرویس بهداشتی یک مستطیل سفید رنگ سرامیکی است که اگر بخواهیم خیلی مدرن باشیم به آن یک کابینت زیر سینک هم اضافه می‌کنیم و تمام. در حالی که بهترین و راحت‌ترین نوع سینک دستشویی در خانه‌های کوچک امروزی یک سینک سرویس بهداشتی گرد است. سینک‌های دایره‌ای فضای بیشتری برای حرکت در فضای محدود ایجاد می‌کنند ضمن اینکه از نظر زیبایی هم با نمونه‌های قبلی‌شان فرق بسیاری دارند.

در حمام کابینت نگذارید!

 این روزها یکی از شاخصه‌های مدرن کردن فضای مشترک سرویس بهداشتی و حمام خانه‌ها استفاده از کابینت‌هاست؛ کمدهای خاصی که برای طبقه بندی لوازم بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته نقش زیباسازی محیط را هم بر عهده دارند. مساله اینجاست که کابینت‌ها در فضاهای کوچک غیر از شلوغ کردن فضا کار دیگری نمی‌کنند. بهتر است به جای استفاده از کابینت‌ها از سبدها یا میله‌های خاص استفاده کنید. نگران لوازم بهداشتی هم نباشید. گیره‌ها می‌توانند آنها را راحت دم‌دست‌تان قرار بدهند.

قناسی های خانه را نپوشانید !

خیلی از خانه‌های کوچک امروزی یک جور نقص‌هایی در معماری‌شان دارند. گاهی سقف اتاق‌ها به سبب شیروانی خانه کوتاه‌تر می‌شود یا دیوارها به خاطر پخی‌های گوشه و کنار کج و بی‌قواره از آب در می‌آیند. در این مواقع بهترین کار به جای پنهان کردن این قناسی بزرگ جلوه دادن آنهاست. یعنی هرقدر نقص کار را بزرگ‌تر کنید کمتر دیده می‌شود. دیواری که کج است را یک کاغذ دیواری خاص با رنگ و طرح متفاوت بزنید. آن وقت مطمئن باشید کسی جز زیبایی چیزی نمی‌بیند.

 طراحی را قربانی فضا کنید!

چه اشکالی دارد که گاهی سبدهای حصیری جور زیبایی خانه را به دوش بکشند؟ خیلی‌ها ترجیح می‌دهند خانه‌شان شلوغ و در هم باشد اما از وسایل غیر متعارف در طراحی خانه استفاده نکنند. این دسته آدم‌ها معمولا فقط دنبال ذخیره کردن اشیای دلخواه‌شان هستند و به قول معروف زیبایی خانه را قربانی داشتن فضای بیشتر می‌کنند. در حالی که می‌شود هر دوی این اهداف را با هم دنبال کرد. قرار دادن سبدهای حصیری در گوشه‌های خانه برای جا دادن وسایل اضافه و نظم بخشی به فضا یکی از همین کارهاست.

 لطفا کنج‌ها فراموش نشوند!

 همه خانه‌ها کنج‌های بدون استفاده زیاد دارند؛ فضاهایی خالی که می‌توانند به‌ راحتی و با کمی ایده کلی از نقص‌ها و کمبودهای هر خانه‌ای را رفع کنند. کنج‌ها بهترین مکان برای درست کردن یک کتابخانه طاقچه‌ای و یک میز کار ساده هستند. این تصویر را ببینید. میزی که در کنج ساخته شده فقط یک پایه دارد؛ در نهایت سادگی و بدون گرفتن هیچ فضای اضافی؛ فقط کنجی در میان بوده و ایده‌ای ناب!

مبلمان ال‌شکل هم بد نیست!

 دیدن مبلمان مجلل در پشت ویترین‌ها آن‌قدر آدم را سر حال می‌آورد که ممکن است هر کدام از ما بدون فکر به فضا و مکان یکی از آنها را بخریم و به خانه بیاوریم. پیشنهاد می‌کنیم زمانی که دارید به وسوسه خریدن یک مبل تازه برای خانه تن می‌دهید به خریدم مبل‌هایی ال‌شکل یا همان مدولار هم فکر کنید. خیلی‌ها بر این باورند که در خانه‌های کوچک مبل مدولار جواب نمی‌دهد اما واقعیت این است که این مبل‌ها خیلی کمتر از کاناپه‌ها و صندلی‌های اطراف‌شان جا می‌گیرند.

کنج آشپزخانه یادتان نرود!

 فکر می‌کنید این میز بزرگ غذاخوری که در داخل آشپزخانه قرار گرفته در خانه‌ای با چه متراژی بوده است؟ اگر فکر می‌کنید در یک خانه بزرگ بوده باید بگوییم که سخت در اشتباهید. این میز در آشپزخانه‌ای شش مترمربعی قرار دارد. نکته اینجاست که در این فضا به خوبی از کنج و نیمکت‌ها استفاده شده است؛ نکته‌ای که خیلی از ما حداقل در باره آشپزخانه مان از آن غافلیم. این مساله در آشپزخانه‌های کوچک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند به‌خصوص وقتی که در خانه فضایی برای قرار دادن میز غذاخوری نباشد.

فرش کوچک نیندازید!

پهن کردن یک فرش و قالیچه بزرگ در اتاق کوچک اصلا ترسناک نیست. پس اگر زمانی یک فرش شش متری دیدید و خوش‌تان آمد حتما برای اتاق شش متری‌تان بخرید و نگران حرف و حدیث دیگران نباشید. پهن کردن فرش‌ها به صورت دیوار به دیوار یا قول خودمانی کیپ تا کیپ توهم بزرگ بودن اتاق خواب به بیننده می‌دهد به‌خصوص اگر با رنگ‌های خاص و طرح‌های متفاوت همراه باشد.

سقف های کاذب را فراموش نکنید!

 شاید به نظر کمی قدیمی بیاید اما مهم این است که در خانه چطور جواب دهد؛ منظورمان آرک و قاب‌های سقف است. این روزها شاید کمتر کسی در خانه‌اش از قاب و آویز‌های سقفی استفاده کند. در خانه‌های بزرگ که البته این قاب‌ها نمای خوبی دارند اما در خانه‌های کوچک کسی سراغ‌شان نمی‌رود در حالی که با قاب‌های خاص به شکل فرورفته و برآمده می‌توان سقف اتاق را بلندتر و عمیق‌تر نشان داد و در نتیجه فضا را کمی باز کرد. یک نکته هم این وسط یادتان باشد؛ داشتن یک میز گرد در زمان نصب سقف کاذب حسابی خانه را مجلل می‌کند. امتحان کنید!

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر:۱۰ راز فراموش شده در دکوراسیون خانه های کوچک
راه حل های طراحی دکوراسیون خانه های خیلی کوچک
۱۱ طراحی چشمگیر برای اتاق های نشیمن کوچک
چیدمان زیبا برای نشیمن های مربع شکل آپارتمان های کوچک
۷ اشتباه رایج در دکوراسیون داخلی نشیمن
زندگی در آپارتمان های کمتر از ۲۴ متر!
چگونه یک خانه نقلی را راحت و به روز طراحی کنید؟
۷ اشتباه رایج در دکوراسیون داخلی اتاق خواب

منبع: مجله ی منزل 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه