Chidaneh.com placeholder image

با پنجره دوجداره از شر گرد و خاک منزل خلاص شوید!

به قلم: تحریریه چیدانه

درب و پنجره: هرچه شهرها گسترش بیشتری پیدا می کنند و آلودگی صوتی و هوای آن ها بیشتر می شود، محبوبیت پنجره های دو جداره که به عنوان اولین حلال این مشکل ها به ذهن می رسند هم بیشتر می شود. خیلی از آپارتمان ها و خانه ها هستند که آرامش شان را مدیون همین پنجره ها هستند، شاید شما فکر کنید که این پنجره ها آن قدر که برای شان تبلیغ می کنند، مفید نیستند، اما اگر تا انتهای این مطلب با چیدانه همراه باشید، هم آن ها را به طور کامل به شما معرفی می کنیم و هم به شما می گوییم که چرا باید از آن ها استفاده کنید. 

قالیشویی ادیب

در کشور ما پنجره هایی که قاب آن ها فلزی است و از شیشه های دو جداره در طراحی و ساخت آن ها استفاده شده است به عنوان پنجره دو جداره یاد می شود، اما در واقع پنجره های دو جداره، پنجره هایی هستند که با عنوان فنی UPVC) Unplasticised Poly Vinyl Chloride) شناخته می شوند. خیلی از افراد فکر می کنند که پنجره UPVC یکی از جنس های پنجره دو جداره است، در صورتی که خود پنجره دو جداره است و پنجره های چوبی و آلومینیومی و آهنی که اسم هایشان برای تان آشنا است، جزو پنجره هایی هستند که شیشه دو جداره دارند و شکل ظاهری شان شبیه پنجره های دو جداره است، اما خیلی از قابلیت های این پنجره ها را ندارند. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: انواع پنجره در ساختمان، از قاب های چوبی تا upvc

پنجره دوجداره چیست؟

پنجره های UPVC همان پنجره های دوجداره هستند که از ماده سخت و محکم UPVC ساخته شده است. شکل چند محفظه ای آن باعث می شود در مقابل هدر رفتن گرما و سرما و تعریق مقاوم باشد. پنجره UPVC زمانی که در برابر گرما و سرمای خیلی زیاد قرار می گیرد تغییر شکل نمی دهد. هسته فلزی آن تضمین می کند که UPVC فرم و پایداری خود را حفظ می کند. گوشه های درب ها و پنجره های UPVC به صورت مکانیکی بهم متصل نمی شوند بلکه به یکدیگر جوش داده می شوند که باعث می گردد درب یا پنجره به صورت یک قالب بهم پیوسته و یک تکه باشد در صورتی که این نوع پنجره ها توسط سازندگان معتبر ساخته نشود. با گذشت زمان اندکی از نصب آن دچار تغییر حالت شده و فرم عایق بندی آن از بین می رود به علاوه آنکه از نظر ظاهری نیز دچار کهنگی می شود. 

ساختار پنجره دوجداره چگونه است؟ 

درساختار انواع پنجره های دو جداره از دو شیشه که به صورت موازی و با فاصله مناسب و یکنواخت از هم قرار گرفته اند، استفاده می شود.بین این شیشه ها را معمولا با مخلوطی از گاز آرگون و SF6 پر می کنند، این گازها قابلیت عایق حرارتی بودن و عایق صوتی بودن پنجره های دو جداره را بالاتر می برند، درون اسپیسر هایی که برای حفظ فاصله شیشه ها قرار می گیرد از سیلیکا ژل پر می شود تا رطوبت ایجاد شده مابین شیشه ها را جذب کند. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: انواع عایق صوتی برای رهایی از سر و صدای شهر!

انواع پنجره دوجداره 

پنجره های دوجداره هم مانند هر مواد و مصالح دیگری دارای انواع و اقسام متنوعی هستند که آشنایی با آن ها می تواند شما را در انتخاب مناسب ترین نوع برای خانه تان کمک کند. 

  • درب و پنجره دوجداره با یراق یک طرف بازشو ( Single Opening )
  • درب و پنجره دوجداره با یراق دو طرف بازشو ( Double Opening )
  • درب و پنجره دوجداره با یراق کشویی ( Sliding )
  • درب و پنجره دوجداره UPVC فرانسوی با مولیون متحرک ( French Window )

ویژگی پنجره دو جداره

پنجره های دوجداره به نسبت پنجره های معمولی دارای ویژگی هایی هستند که باعث می شوند شما آن ها را ترجیح دهید. در این قسمت می خواهیم این ویژگی های پنجره دوجداره را با هم مشاهده کنیم؛ این ویژگی ها عبارتند از:

  • عدم نیاز به رنگ آمیزی و سهولت در نظافت
  • عدم اشتعال بدلیل وجود مواد غیر قابل اشتعال در این ماده
  • عدم تغییر رنگ در برابر نور خورشید
  • مقاوم در برابر نفوذ آب وگردوغبار
  • مقاوم در برابرخوردگی و پوسیدگی
  • کاهش سرمایه گزاری جهت تاسیسات

پنجره های دو جداره، بهترین عایق های حرارتی و برودتی و صوتی 

یکی از مهم ترین ویژگی های پنجره دوجداره، عایق بودن آن ها است، آن ها توانایی آن را دارند که با ساختار خود جلوی صداهای مزاحم و هدر رفتن انرزی را بگیرند. این پنجره های بهترین عایق های حرارتی و برودتی هستند. 

عدم تغییر ظاهر در پنجره های دوجداره 

پنجره های دوجداره یا همان پنجره های یو پی وی سی، مقاوم ترین نوع پنجره در برابر تغییر شکل ظاهری هستند، حتما شما هم خوب می دانید که پنجره های آلومینیومی و پنجره های چوبی بعد از مدتی در برابر شرایط طبیعی واکنش نشان می دهند و تغییر شکل می دهند، اما پنجره های یو پی وی سی، به دلیل وجود پروفیل های گالوانیزه با ضخامت 5/1 میلیمتر در برابر تغییر شکل مقاوم هستند. 

روش های نگه داری و مراقبت از پنجره دوجداره 

  • اگر از پنجره های دوجداره خوب مراقب کنید، آن ها بیش از آن چه که توقع دارید، برای شما کار خواهند کرد. در ادامه با هم نکته هایی را بررسی می کنیم که در طول عمر پنجره دوجداره تان تاثیر گذار است. 
  • پنجره های دوجداره را باید در فواصل زمانی زیاد روغن کاری کرد تا کارکردشان مختل نشود. بهتر است برای این کار از روغن چرخ خیاطی استفاده کرد. 
  • لاستیک های درزگیر پنجره را چند وقت به چند وقت تمیز کنید تا کثیفی ها مانع نشود که انعطاف پذیری این لاستیک ها از بین برود و عملکردشان دچار مشکل شود. 
  • بعد از مدتی باز و بسته شدن پنجره دوجداره ممکن است ابزار و یراق آلات درب و پنجره دوجداره از رگلاژ خارج شود که با تنظیم مجدد به حالت اولیه باز خواهد گشت.
  • برای تمیز کردن درب و پنجره دوجداره می توانید از مخلوط آب و صابون استفاده کنید که باعث می شود درب و پنجره دوجداره به خود گرد و غبار نگیرند.
  • برای جداکردن لیبل های روی پنجره دو جداره تان از سشوار استفاده کنید. 

در قسمت درب و پنجره از زیر مجموعه اهالی فن می توانید با شرکت هایی آشنا شوید که تخصصشان در زمینه تولید پنجره های دو جداره است، شما در آن جا می توانید با نمونه کارهای آن ها آشنا شوید و اطلاعات تماس آن ها را به دست آورید. 

گردآوری توسط تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
عالی در تاریخ 27 اردیبهشت 1402
متنعالی

ثبت دیدگاه