Chidaneh.com placeholder image

توالت عمومی یا شاهکار معماری؟

وقتی واژه «توالت عمومی» را می‌شنوید چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ کاشی‌های سفید که برای کاهش هزینه‌ها انتخاب شده‌اند؟ توالت‌هایی با کف‌های خیس که به نظر می‌رسد هیچ‌وقت قرار نیست که خشک شوند؟ بوی مواد شوینده؟ کاغذ توالت؟ هر تصویری ممکن است که از شنیدن این واژه به ذهنتان برسد، اما همه ما موافقیم که توالت‌های عمومی مکان‌های ارزشمند و کارایی هستند و معمولا فقدان آن‌ها را در سطح شهر ممکن است حس کنیم. با این وجود، وقتی شرکت معماری  Future-scape و معمار معروف دیگو ایشی مامور طراحی توالت عمومی در منطقه ایبوکی شیما در کشور ژاپن شد سعی کرد توالت عمومی طراحی کند که با تصورات کلیشه‌ای ما متفاوت باشد و تصویر تازه‌ای از آن را در ذهن ما بسازد.

 

کاغذدیواری آیدی

طراحی شاهکار معماری به شکل توالت عمومی

این توالت عمومی در یک جزیره محصور قرار دارد و شهرداری از معماران آن خواست تا این توالت عمومی را به‌گونه‌ای طراحی کنند که توجه توریست‌ها را به خود جلب کند. طراحی این توالت عمومی شبیه به یک خانه و با سقفی به سبک بام‌های شیب‌دار خانه‌های اطراف است. نقشه آن فضا را به 6 پخش مجزا تقسیم کرده که سازه را ساده نموده است.

 

طراحی شاهکار معماری به شکل توالت عمومی

مانند قطب‌نما هر فضای خالی نشان‌دهنده یکی از بخش‌های اصلی شهر است و ارتباطی قوی میان جزیره و دیگر قسمت‌ها برقرار می‌کند.

 

 فضاهای خالی بین توالت های عمومی درطول روز در زمان های طلوع و ظهر و غروب به سمت خورشید قرار دارند . این کار باعث می‌شود در این ساعت ها بیش‌ترین نور ممکن وارد این توالت عمومی شود. 

 

طراحی شاهکار معماری به شکل توالت عمومی

مواد و مصالحی که برای ساخت این توالت عمومی انتخاب شد ارتباط نزدیکی با موقعیت مکانی این جزیره دارد. چوب سرو سیاه در تمام خانه‌های این جزیره به کار رفته و به نوعی هویت واحد آن به حساب می‌آید. از این چوب در این توالت عمومی نیز استفاده شده است.

 

طراحی شاهکار معماری به شکل توالت عمومی

این توالت عمومی به چند ساختمان مختلف تقسیم شده که هر کدام امکانات واحدی دارند. ورقه‌های پلی‌کربنات در محل جدا شدن این ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند و بازتابی از چشم‌انداز این جزیره هستند.

 

طراحی شاهکار معماری به شکل توالت عمومی

یکی از حفره‌ها به عنوان وسیله‌ای برای جمع‌آوری آب باران به کار می‌رود و هم‌چنین باعث ورود نور روز به توالت عمومی می‌شود. موقعیت خاص این ساختمان، دقت در انتخاب مواد و مصالح، و هماهنگی کامل با محیط این توالت عمومی را تبدیل به یک عنصر معمارانه کرده که چیزی بیش از یک توالت عمومی معمولی است.

 

منبع: architizer | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 30 اردیبهشت 1393
واقعا عالی بود. چقدر خلاقانه
شهاب در تاریخ 30 اردیبهشت 1393
بسیار عالی پس میشه از چیزهای به ظاهر بی اهمیت هم آثار ماندگاری خلق کر؟" |خیلی خوبه واقعامیشه ازچیزهای بظاهربی اهمیت بسیار عالی پس میشه باایده های خوب ازچیزهای بظاهر بی اهمیت هم آثا رماندگار معماری خلق کرد. ا
شهاب در تاریخ 30 اردیبهشت 1393
چه توالتایی خیلی شبیه توالت های ایرانه نه؟

ثبت دیدگاه