Chidaneh.com placeholder image

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

به قلم: تحریریه چیدانه

آموزشی و فرهنگی: اگر شما هم از علاقه مندان و مشتاقان دنیای زیبای کتاب هستید، بهتر است که تا پایان این مطلب همراه ما باشید. چرا که امروز به سفری جذاب در دور دنیا رفته ایم و در این سیرِ مجازی، با معرفی 13 کتابخانه بزرگ و زیبای دنیا به سراغ شما آمده ایم تا شناخته های مان را با شما عزیزان کتاب خوان به اشتراک بگذاریم. پس همراه چیدانه باشید تا با عجایب شگفت انگیز کتابخانه های دنیا آشنا شنویم.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

تابلو فرش ریحان

1. کتابخانه Real Gabinete Português de Leitura (Royal Portuguese Library) در برزیل

Real Gabinete Português de Leitura کتابخانه ای بسیار قدیمی است که تاریخ ساخت آن به سال های 1880 تا 1887 میلادی برمی گردد. معماری این ساختمان عظیم و زیبا، به سبک نئو-مانوئلین می باشد. این کتابخانه در مرکز شهر ریو دژانیروی برزیل قرار دارد. تعداد کتاب هایی که در این کتابخانه موجود می باشد، بالغ بر 350000 جلد کتاب می باشد که در طول دیوار از کف تا سقف بر روی یکدیگر قرار گرفته اند.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

2. کتابخانه TRINITY COLLEGE LIBRARY در ایرلند

کتابخانه TRINITY COLLEGE LIBRARY بزرگترین کتابخانه در ایرلند است. اتاق اصلی این کتابخانه که آن را اتاق طولانی می نامند، در سال 1712 میلادی ساخته شده است و بیش از 200 فوت (حدود 61 متر) طول دارد. در تالار این کتابخانه 200 هزار جلد از کتاب های قدیمی قرار گرفته است.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

3. کتابخانه STUTTGART CITY LIBRARY در اشتوتگارت آلمان

STUTTGART CITY LIBRARY کتابخانه ای تقریبا جدید است که در سال 2011 میلادی در شهر اشتوتگارت آلمان ساخته شده است. این کتابخانه جزو کتابخانه های جدید این لیست است. جالب است بدانید که کیفیت تکنولوژی هنر و همچنین هزینه طراحی این کتابخانه مبلغی بالغ بر 79 میلیون یورو شده است. این کتابخانه در محله ی Mailänder Platz شهر اشتوتگارت واقع شده است که پیش بینی می شود در سال های آینده به محله ای محبوب تبدیل شود.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

4. کتابخانه ملی اتریش در وین (AUSTRIAN NATIONAL LIBRARY)

کتابخانه ای بسیار بزرگ در شهر وین واقع در اتریش که تاریخ ساخت آن به قرون وسطی باز می گردد. این کتابخانه که از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، شامل مجموعه ای است که 7 میلیون از اقلام مختلف ارزشمند را در خود جای داده است. همراه با مجموعه ای عظیم از دست نوشته ها و متون و ساختارهای مختلف، و همچنین شامل 5 موزه ی مختلف؛ که تمام این ها بزرگترین کتابخانه ی اتریش را تشکیل داده اند.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

5. کتابخانه EL ATENEO GRAND SPLENDID در آرژانتین

بنای این کتابخانه تا سال 1919 میلادی یکی از تئاترهای گران قیمت و پر زرق و برق واقع در بوئنوس آیرس آرژانتین بوده است. حدود 80 سال بعد از آن، در سال 2000 میلادی، ساختمان آل آتنئو به یک کتابخانه و کتابفروشی بسیار بزرگ و چشم گیری تبدیل شد که سالانه میزبان میلیون ها نفر از مشتریان می باشد.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

6. کتابخانه EL ESCORIAL در مادرید اسپانیا

اگر از بیرون به ساختمان ال اسکوریال نگاه کنیم، به نظر می رسد که شاهد تماشای یک قلعه ی سلطنتی هستیم. اما در اصل اینجا یک صومعه ی بزرگ اسپانیایی می باشد، یکی از بزرگ ترین ها در جهان. وقتی که وارد کتابخانه می شویم و از داخل به آن نگاه می کنیم، ویژگی های خیره کننده ی معماری و زیبایی های بی مانند هنری را از کف تا سقف آن در تمام ابعاد شاهد هستیم. از جمله نقاشی های دیواری که در سرتاسر سقف تالار کشیده شده است. این مجموعه علاوه بر کارکرد کتابخانه ای، یک موزه و یک مدرسه هم به حساب می آید.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

7. کتابخانه بیرمنگام انگلستان LIBRARY OF BIRMINGHAM

کتابخانه بیرمنگام انگلستان، تنها 3 سال پیش افتتاح شد و شروع به کار کرد. اما به سرعت مورد توجه استقبال کنندگان و مردم قرار گرفت، به طوری که در رده بندی شلوغ ترین مکان های انگلستان که توسط انجمن پیشرو جاذبه های بازدید کننده انجام گرفته است، رتبه ی 11م در کشور را به خود اختصاص داد. معماری پست مدرن این ساختمان را می توان هم در طراحی داخلی و هم در طراحی خارجی آن شاهد بود.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

8. کتابخانه KLEMENTINUM در جمهوری چک

پراگ شهری است که به خاطر طراحی شهری زیبایش در دنیا شناخته شده است. کتابخانه KLEMENTINUM یا کتابخانه ملی پراگ، بزرگترین کتابخانه در کشور جمهوری چک می باشد. ساختمان این کتابخانه در اوایل سال های 1700 میلادی به عنوان قسمتی از دانشگاه یسوعی گشوده شد و بعدها به صورت مستقل تبدیل به کتابخانه ی رسمی کشور شد.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

9. کتابخانه ADMONT ABBEY در اتریش

این کتابخانه که در شهر آدمونت در کشور اتریش قرار گرفته و در یک صومعه واقع شده است؛ کتابخانه ای با فضای مذهبی می باشد و عنوان بزرگ ترین کتابخانه ی صومعه ی جهان را به خود اختصاص داده است. فضای داخلی بسیار مهیج کتابخانه ی ADMONT ABBEY کاملا و مشخصا به سبک باروک کلاسیک ساخته شده است. همچنین بزرگترین کتابخانه ی صومعه ی جهان، علاوه بر کتاب ها و متون مذهبی و تاریخی و اعتقادی، دارای نقاشی های دیواری مختلف، مجسمه های هنری، و هزاران نسخه از آثار خطی و چاپ شده می باشد.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

10. کتابخانه Bibliothèque Sainte Geneviève در پاریس فرانسه

اگر به دنبال دلیل تازه ای برای بازدید از کتابخانه هستید، کتابخانه Bibliothèque Sainte Geneviève در پاریس فرانسه منتظر شماست. اینجا جایی است که رویای خوانندگان مشتاق کتاب به حقیقت می پیوندد. این کتابخانه دارای حدود 2 میلیون سند است که برخی از آن ها به قرن 13 میلادی بر می گردد. این کتابخانه فاصله ی بسیار کوتاهی با کلیسای نوتردام دارد.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

11. کتابخانه George Peabody Library در آمریکا

این کتابخانه در دانشگاه جان هاپکینز در شهر بالتیمور در ایالت مریلند آمریکا واقع شده است. کتابخانه ی George Peabody شامل قفسه های کتاب زیادی می باشد که بیش از 300 هزار جلد کتاب را در خود جای داده است. جالب است بدانید که گاهی از فضای این ساختمان برای مراسم عروسی نیز استفاده می کنند. به نظر ما بد نیست که شما برای تحصیلات نهایی خود، یک میز در فضای جئورجیوس داشته باشید.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

12. کتابخانه LIBRARY OF PARLIAMENT در کانادا (کتابخانه مجلس شورای اسلامی)

کتابخانه ی مجلس در اُتاوای کاندا به عنوان کتابخانه ی تحقیقات اولیه برای پارلمان کانادا می باشد. طبق گفته ی دولت کانادا، در طی یک آتش سوزی قسمت هایی از ساختمان پارلمان از بین رفته است. و تنها همین کتابخانه به لطف مواد و مصالح نسوز در ساخت و ساز آن، سالم مانده است و تمام اسناد دولتی و تاریخی حفظ شده اند.

13 کتابخانه برتر و شگفت انگیز دنیا

13. کتابخانه Iowa State Law Library در ایالت آیووا آمریکا

کتابخانه قانون ایالتی آیووا در ساختمان کنگره ی این ایالت در آمریکا واقع شده است. در این مجموعه قانونگذاران آیووا، کارمندان دولت، جامعه حقوقی آیووا و عموم مردم به همراه نیروهای تخصصی حقوقی و ایالتی و فدرال قانون نظارتی حضور دارند.

اگر با این مطلب همراه شدید و لذت بردید، به شما پیشنهاد می کنیم که به بخش سفر با معماری رفته و با جذابیت های زیبا و برتر دنیا بیشتر و بیشتر آشنا شوید.

منبع: elledecor | مترجم: معین قوی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه