نظم و زیبایی بیشتر حیاط با کمک سقف متحرک استخر

نظم و زیبایی بیشتر حیاط با کمک سقف متحرک استخر

سقف متحرک استخر

اگر در حیاط خانه شما استخر بزرگی وجود دارد که از تمیز کردن همیشگی آن به ویژه در فصل پاییز برگ ریز و بهار که شکوفه‌ها به داخل استخر می‌ریزند خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌شود از سقف متحرک برای پوشش استخر استفاده کنید تا هر زمان که شرایط مساعد بود سقف را بردارید و از استخر استفاده کنید. سقف متحرک مزایای مختلفی دارد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی از مواد مختلفی ساخته شده است.

گروه معماری اشکان اذانی

مزایای استفاده از سقف متحرک استخر چیست؟

اگر در خانواده بچه کوچکی دارید، برای محافظت از او بهتر است از سقف متحرک استخر استفاده کنید. این سقف همانطور که از نامش مشخص است، در زمان استفاده از استخر جمع می‌شود و هر زمان که لازم باشد می‌تواند سر جای خودش قرار بگیرد و روی استخر را بپوشاند.

سقف استخر متحرک

از دیگر مزایای سقف متحرک برای استخر خانه این است که این سقف از کثیف شدن آب درون استخر جلوگیری می‌کند. در فصل پاییز و بهار که برگ‌ها و شکوفه‌ها دائما در حال ریزش هستند و حیاط و استخر را کثیف و به هم ریخته می‌کنند، استفاده از سقف متحرک آب درون استخر را تمیز نگه می‌دارد و نیازی به تعویض آب استخر نیست. این ویژگی در واقع، به صرفه جویی بیشتر آب کمک می‌کند و در همه حال، استخر تمیزی خواهید داشت.

انواع سقف استخر متحرک

در زمستان که استخر خالی از آب است، با کمک سقف متحرک می‌توان هم آن را برای فصل بعد تمیز نگه داشت و هم می‌توان امنیت استخر خالی را بالا برد تا حادثه‌ای برای کسی پیش نیاید. در مجموع می‌توان گفت که اگر در خانه استخر بزرگی دارید، بهتر است از سقف متحرک استخر استفاده کنید تا در طول زمستان نیز بتوانید از استخر استفاده کنید.

سقف متحرک برای استخر

این سقف حریم خصوص شما را حفظ می‌کند و در شرایطی که مهمان در خانه باشد و دلتان بخواهد از استخر استفاده کنید، می‌توانید با نصب سقف متحرک حریم خصوصی برای خود درست کنید و از آب تنی لذت ببرید. استفاده از بهینه از انرژی از دیگر فواید نصب سقف متحرک روی استخر استو این سقف به ویژه در زمستان گرمای نور خورشید را در طول روز جذب می‌کند و باعث می‌شود دمای آب بدون هیچ هزینه‌ای گرم و قابل استفاده باشد. به همین جهت، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

انواع سقف متحرک استخر

استخر و سقف متحرک

سقف‌های متحرک با توجه کیفیت ساختی که دارند انواع شرایط آب و هوایی را می‌توانند پوشش دهند. یعنی در برابر طوفان، زلزله، بارش باران، برف و تگرگ مقاوم بوده و از قطعات محکم ساخته شده است. این سقف‌ها معمولا بر پایه ریل استوار هستند و انواع بسیار متنوعی دارند که هر کدام از فلزات مختلفی ممکن است ساخته شده باشد که سعی کردیم، سه مدل از شاخص‌ترین انواع سقف مترک را در ادامه بررسی کنیم. سقف متحرک انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر هستند.

سقف استخر تلسکوپی

سقف استخر تلسکوپی

سقف استخر تلسکوپی سقفی پله‌ای است که به دو حالت دستی و اتومات قابل اجرا است. این سقف متحرک که از بخش‌های مختلف تشکیل شده است چیدمانی از بالا به پایین دارد. به این صورت که هر بخش آن ارتفاع مختلفی دارد  و نحوه قرار گیری بخش‌ها از بلند به کوتاه است. این بخش‌ها به ترتیب از طریق ریل‌هایی که در اطراف استخر نصب شده است، کنار هم قرار می‌گیرند. این سقف به گونه‌ای عمل می‌کند که بتوانید در تمامی فصول سال از فضای استخر استفاده کنید و هر زمان که ضرورت داشته باشد، سقف را باز کرده یا ببندید.

سقف استخر متحرک سانترال

سقف استخر سانترال

سقف متحرک سانترال به لحاظ کارایی درست مانند سقف‌های تلسکوپی است. تنها تفاوت سقف متحرک تلسکوپی نسبت به سقف متحرک سانترال این است که در سقف سانترال، بخش‌های تشکیل دهنده از قسمت وسط از هم فاصله می‌گیرند و در طرفین جمع می‌شوند. درحالی‌که، در سقف متحرک تلسکوپی بخش‌های تشکیل دهنده سقف از یک طرف جمع می‌شوند.

سقف استخر متحرک دیواری

سقف استخر دیواری

سقف متحرک استخر دیواری که به ساید نیز معروف است، مناسب استخرهای روبازی است که فضای کافی برای نصب سقف متحرک سانترال یا تلسکوپی را ندارند. این سقف‌ها برای استخرهایی که جای کمی در اطراف خود دارند و فضای کافی برای نصب ریل به دور استخر در اطراف آن وجود ندارد مناسب است. نحوه عملکرد این سقف به نحوی است که یک بخش آن روی دیوار و بخش دیگر روی زمین قرار می‌گیرد. یک بخش سقف متحرک دیواری برای استخر بلندتر از بخش دیگر آن است و به دو حالت دستی و اتومات قابل اجرا است.

آیا می‌توان به جای سقف متحرک از لوازم دیگری برای پوشاندن استخر استفاده کرد؟

اگر بودجه کافی برای تعبیه سقف متحرک استخر ندارید، می‌توانید از کاورهای مخصوص استخر استفاده کنید. این کاورها به دو صورت ساخته شده‌اند. یک مدل آن می‌تواند برای امنیت استخر استفاده شود و دیگری برای پوشش استخر در زمستان مناسب است. این کاورها به صورت مش بندی و ساده هستند.

کاور مش بندی استخر

نوع مش بندی نسبت به نوع ساده قیمت مناسبی دارد و این قابلیت را دارد که مانع از ورود انواع برگ‌، برگ سوزنی کاج و شاخه‌ها به داخل آب شود. به این روش هم استخر شما همیشه تمیز باقی می‌ماند و هم فضایی امن ایجاد می‌کند که حیوان خانگی یا فرزندتان در امان باشد. تنها نکته‌ای که در خرید این کاورها باید توجه کنید این است که توانایی تحمل بار یا وزن زیادی را ندارند. به همین جهت، نباید به عنوان یک کاور محکم روی آن حساب باز کنید.

کلام آخر

وجود یک استخر سرباز در حیاط خانه می‌تواند جلوه بسیار زیبایی به فضا بدهد. برای زیباتر کردن استخر می‌توان آن را با سقف متحرک تزیین کرد. اما، کاربرد سقف متحرک چیزی بیش از زیبایی است؛ چرا که با کمک سقف متحرک می‌توان از آلوده شدن استخر با چوب و برگ و خاک جلوگیری کرد و در عین حال در صرف آب و انرژی صرفه‌جویی کرد. به علاوه می‌توانید حریم خصوصی برای خود ایجاد کنید تا بتوانید با آرامش کافی از شنا لذت ببرید و در هر زمان که خواستید می‌توانید سقف را جمع کنید و اجازه دهید آفتاب به آب درون استخر بتابد و میکروب‌های احتمالی را از بین ببرد. در صورتی که بودجه یا فضای کافی برای تعبیه سقف متحرک استخر را ندارید، می‌توانید کاورهای مخصوص را جایگزین کنید.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه