Chidaneh.com placeholder image

کودکستان پاپلو نرودا در مادرید اسپانیا

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای اداری تجاری: دوگانگی میان دنیای بزرگ‌سالان و دنیای کودکان در کار لوئیس کارول توصیف میشود، پروژه‌ای که جهان آلیس (آلیس در سرزمین عجایب) را در یک مدرسه ابتدایی نمودار میکند؛ جهانی پر از احساس، تجربه، بازی، اندازه، و رنگ که همگی در کنار هم حضور دارند

سرویس خواب بالسا

این کودکستان که ساختمانی است برای بازی کودکان ازمجموعه‌ای از مواد و مصالح رنگارنگ ساخته شده است که محل‌های مختلفی را برای تعامل میان کودکان به وجود آورده است. همه این مکان‌ها در زیر یک بام بزرگ قرار گرفته‌اند که محلی است که خدمات ضروری ساختمان در آن قرار گرفته است. این بام سنگین‌ترین عنصر این ساختمان است و بر فراز قسمت‌های مختلف این ساختمان قرار گرفته که در آن برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود.

ورودی این ساختمان به نوعی مقدمه‌ای است بر دنیای فانتزی کودکان که از یک باغ شروع میشود که از طریق پیاده‌روی در آن افراد به ساختمان اصلی میرسند. پس از گذر از این باغ و ورودی ساختمان به فضای چندمنظوره میرسیم که دارای پنجره‌های سرتاسری نورگیر است و کودکان را به سمت کلاس‌هایشان هدایت میکند؛ تقسیم‌بندی سن کودکانی که به این کودکستان میآیند این‌گونه است: 0-1، 1-2، و 2-3. کلاس کودکان 0-1 ساله در کنار ورودی قرار گرفته و برای این‌که مشکلی پیش نیاید در فاصله مشخصی از محل رفت‌وآمد کودکان بزرگ‌تر واقع شده است. به بقیه کلاس‌ها از طریق لابی میتوان دسترسی داشت. 

فضاهای مختلف براساس موقعیت مکانی و جهت آن‌ها طراحی شده‌اند. کلاس‌هایی که در جنوب شرقی قرار دارند در زمستان از نور خورشید بهره میبرند و در تابستان توسط درختان برگ‌ریز پائیزی محافظت میشوند. اتاق‌های اداری و اتاق کارکنان در شمال ساختمان هستند که دارای دسترسی جداگانه و مستقل‌اند. دو بخش اصلی این ساختمان در لابی اصلی قرار دارند که میتوان از آن‌ها به صورت مستقل یا در ارتباط با کلاس‌ها استفاده کرد. این دو اتاق برای برگزاری مناسبت‌ها و مراسم مختلف طراحی شده‌اند و کودکان میتوانند برنامه‌های خود را در آن اجرا کنند.

این فضای بیرونی سرپوشیده به کلاس‌ها متصل است و به‌عنوان امتدادی از کلاس‌ها و برای بازی کودکان طراحی شده است و از فضاهای داخلی میتوان درون آن را دید که این کار از طریق دهانه‌هایی انجام میشود که براساس قد کودکان ساخته شده‌ است. هر کلاس در قسمت ورودیاش دارای یک قسمت تکنیکال است و هم‌چنین در آن‌ها اتاق‌های استراحت، قفسه‌های مختلف، تشک‌های قابل تغییر، و دیگر تجهیزات وجود دارد. هر کلاس دارای یک محوطه بیرونی سرپوشیده است که به‌عنوان امتدادی از فضای کلاس شناخته میشود.  

منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Tarane در تاریخ 14 اسفند 1392
مطلب خیلی جالبی بود اما کاش منبعش هم ذکر می کردید. با تشکر

ثبت دیدگاه