Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون اروپایی خانه نیاوران، خانه‌ای به دور از هیاهو در پایتخت!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: علاقه صاحبخانه به طبیعت و گیاهان با نیم‌نگاهی به نما و حیاط خانه کاملا مشهود است. پله‌ها در فضایی نیمه‌باز همراه با حیاط‌هایی کوچک در طبقات، مهمانان خانه را میزبانی می‌کنند. بعد از اینکه من و همکارم به طبقه سوم رسیدیم، با چهره مهربان و صمیمی آقای زرین روبه‌رو شدیم. با خوشامدگویی ایشان به فضای پذیرایی رفتیم. بعد از نوشیدن شربتی گوارا و خنک، با خانم زرین و مادر عزیزشان گپی دوستانه زدیم. با صحبت‌های خانم زرین، متوجه شدم او همراه مادر و برادرش در این منزل زیبا زندگی می‌کند.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

سرویس خواب بالسا

طراحی منزل برای هر یک از اعضای خانواده

از خانم مهسا زرین تقاضا کردم هدف و مراحل طراحی خانه را برای‌مان بگوید و او با لبخندی سرشار از محبت، روند طراحی را اینگونه شرح داد:

«با توجه به اینکه در پایتخت زندگی می‌کنم، همیشه خواهان آرامشی نسبی بودم. دوست داشتم خانه‌ای به دور از شلوغی‌های شهر داشته باشم. با اینکه خانه ما آپارتمان است ولی حداکثر تلاشم را کردم تا از حس و حال آپارتمان‌نشینی بیرون بیاید. اصلی‌ترین اقدامی که انجام دادم، طراحی المان‌هایی بود که در خانه‌های ویلایی کاربرد دارند. اعضای خانواده‌ام بیشترین زمان خود را در خانه سپری می‌کنند در نتیجه باید خانه‌ای طراحی می‌کردم که برای حضور طولانی‌مدت، خسته‌کننده نباشد. به نظرم خانه باید نیاز هر یک از اعضا را مناسب با علایق‌شان تامین کند. به همین دلیل در زمان تهیه هر عنصری برای منزل‌مان، نظر مادر و برادرم را سرلوحه کارم قرار می‌دادم.»

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

سبک روستیک؛ مناسب حال و هوای شهری

«اولین کاری که باعث ‌شد به هدفم نزدیک شوم، استفاده از عناصر طبیعی در منزل بود؛ عناصری که در طبیعت یافت می‌شوند و پیوندی دیرینه با انسان دارند؛ استفاده از چوب، سنگ، آجر، گل و گیاه. این عناصر در سبک روستیک کاربرد دارند و مناسب خانه‌های ویلایی هستند. با توجه به این موضوع که من دنبال راهکاری برای داشتن خانه‌ای به دور از سبک شهرنشینی بودم، مناسب‌ترین گزینه برایم انتخاب سبک روستیک بود. استفاده از چوب و گیاه حس گرما و صمیمیت را به محیط خانه القا می‌کند. البته در کل برای طراحی بهتر خانه از تلفیق چند سبک در کنار یکدیگر کمک گرفتم.»

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

نشیمنی برای تماشا و مطالعه

فضای نشیمن را یک مبل ال‌شکل، تلویزیون، کتابخانه و میز مطالعه تشکیل می‌دهد. او می‌گوید برای پیدا کردن مبل راحتی، خیلی به زحمت افتاده است. به دنبال مبلی برای تماشای تلویزیون و استراحت بوده و در نهایت به آنچه می‌خواسته دست یافته است. این مبل راحتی به آسانی توسط جک‌هایی که در پشتش تعبیه شده‌، تخت می‌شود و برای استراحت کاملا مناسب است. در همین حین برادرش با لبخندی ملایم می‌گوید: «این مبل راحت‌ترین مبل دنیاست.» و در ادامه مادر خانواده عنوان می‌کند: «وقتی روی آن لم می‌دهید، دیگر تمایلی به بلند شدن ندارید.» او ادامه می‌دهد که برای تهیه چنین مبل راحتی که استحکام بالا و زیبایی خاص در خور نشیمن‌شان داشته باشد، از مبل‌فروشی‌های زیادی دیدن کرده است. به دلیل وجود عناصری به شکل چهارگوش در این قسمت از خانه و خارج کردن فضای صلب، میز پذیرایی را گرد با طرح سنگ به ارتفاع کوتاه انتخاب کرده است.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

قسمت کتابخانه و میز مطالعه برای مادر خانواده در بخش نشیمن طراحی شده است. مهسا زرین می‌گوید: «مادرم علاقه شدیدی به مطالعه دارد.» با نگاهی به کتابخانه متوجه اکسسوری‌های کوچک و قدیمی در بین کتاب‌ها می‌شوم. چراغ علاءالدین کوچکی که برای سیسمونی‌اش تهیه شده بود. چراغ مطالعه که به صورت کلاه‌خود است. دوربین عکاسی قدیمی و اتوی عتیقه مینیاتوری از دیگر اکسسوری‌های زیبا و جالبی بودند که به فضا حال و هوای نوستالژیکی می‌بخشیدند. ناگفته نماند، طراحی کتابخانه توسط دست‌های هنرمند پسر خانواده صورت گرفته است.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

پذیرایی به سبک ایتالیایی

حضور یک نقطه کانونی در فضای نشیمن، زیبایی آن را دوچندان کرده است؛ شومینه‌ای زیبا که در دو طرفش سکوهایی از جنس چوب امتداد پیدا کرده بودند و کوسن‌های زیبایی روی این سکوها چیده شده‌اند. در بین آنها کوسن و پتویی زیبایی را دیدم که هنر دست مادر خانه بود. در دو طرف شومینه پنجره‌های سرتاسری بزرگی قرار داشت که دید خوبی از شهر را فراهم می‌کرد. دو صندلی تک با روکشی از پوست، در کنار یک مبل سه نفره چرمی تکمیل کننده مبلمان پذیرایی است. دلیل انتخاب روکش پوست برای صندلی‌ها، خارج کردن فضای پذیرایی از حالت اداری به دلیل مبل چرم در منزل است. میز انتخابی برای پذیرایی، میزی چهارگوش مصری است. آباژور طرح کره زمین، کنده‌درخت و قو‌های شکلات‌خوری روی میز، همگی از جنس استیل انتخاب شده‌اند. صاحبخانه اضافه می‌کند: «به دلیل تیرگی چوب و چرم، از استیل به عنوان عنصری شارپ و درخشنده استفاده شده است.» روی شومینه شمشیری از دوران خدمت پدر خانواده در ارتش به یادگار قرار گرفته است. مشخص است در نظر گرفتن نقطه کانونی منزل برای به نمایش گذاشتن آن، دلیل قداست این عنصر باشکوه برای اعضای خانواده است.

امیر صادقی
دکوراسیون غذاخوری با دیوارکوب طرح آجر
امیر صادقی

ناهارخوری به سبک اسپانیایی

میز ناهارخوری، میزی هشت نفره با صندلی‌های پشت توری اسپانیایی است. پایه میز محصولی ایتالیایی است که از چند شاخه تنیده شده در یکدیگر با الهام از ریشه درخت تهیه شده است. به دلیل وجود سقف کاذب، نصب لوستر سنگین در خانه امکان‌پذیر نبوده است؛ به همین دلیل لوستر بالای میز، از جنسی سبک (طلق) انتخاب شده است. همانطور که گفته شد، برای خارج کردن خانه از سبک کاملا روستیک، از المان‌های استیل استفاده شده و به خاطر اینکه برق استیل چشم را در یک نقطه خیره نکند، این متریال به شکل‌های مختلف در تمام فضای خانه به کار رفته است. دیوار مجاور ناهارخوری با استفاده از دو تابلوی بزرگ ایتالیایی با قاب‌های استیل مزین شده و شمعدانی از نقره هماهنگ با تابلوهای استیل در کنج دیوار قرار گرفته است.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

در کنار فضای ناهارخوری، کانتری برای پذیرایی صمیمی از دوستان طراحی شده است. نکته قابل توجه در این قسمت، وجود تابلوهای زیبا روی دیوار پشت کانتر است؛ تابلوهای آبرنگ که توسط مادر خانواده از روسیه به سوغات آورده شده بودند. در کنار این تابلوها، تابلوی سفال زیبایی چشم‌نوازی می‌کرد که به دست توانمند دختر خانواده ساخته شده است. ناگفته نماند وجود کمد زیبایی در پشت کانتر جلوه این قسمت را بیشتر کرده است. این کمد از جنس چوب بوده و روی بعضی از درهایش روکش پوست و پارچه به‌کار رفته است.

امیر صادقی
آینه دکوراتیو در دکوراسیون داخلی
امیر صادقی

سیاه؛ رنگ خنثی و مکمل

در قسمت‌های مختلف خانه از رنگ مشکی به عنوان رنگ خنثی و مکمل استفاده شده است. این رنگ در یکجا به صورت قابی به دور یک المان و در جای دیگر به عنوان بک‌گراند و رنگ زمینه به کار رفته است. در هر دو حالت، از رنگ مشکی برای نشان دادن یک عنصر یا فضا استفاده شده است. دیوار پشت ال‌سی‌دی در نشیمن، دیوار پشت آینه در قسمت ورودی منزل، قاب پنجره و چهارچوب درها، ساعت ایستاده در قسمت ناهارخوری و دیوار پشت رختکن در ورودی از جمله فضاهایی است که با این رنگ قدرتمند طراحی شده‌ است.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

نکته‌سنجی در انتخاب گیاه

گیاه و گلدان‌ها با دقت خاصی در این خانه انتخاب شده‌اند. طبق توضیحات صاحبخانه، گلدان بزرگ که نگهدارنده گیاه شفلراست، در مرز بین پذیرایی و ناهارخوری، با ترس و تردید اعضای خانواده انتخاب شده است. گیاه شفلرا آمیت، یک گیاه بومی استرالیاست که تا 6 متر رشد می‌کند. گیاه شفلرا، علاوه بر جدا کردن دو فضا از یکدیگر، شکوه متفاوتی به محیط بخشیده است. گلدان این گیاه به رنگ خاکی انتخاب شده که حس طبیعی‌تری به محیط می‌بخشد. گلدان روی میز ناهارخوری به دلیل هماهنگی با لوستر در این قسمت، با ارتفاع کوتاه انتخاب و تا حد امکان سعی شده گل‌هایی که در این گلدان قرار می‌گیرند، ساقه‌های کوتاهی داشته باشند. گلدان دیگری هم در فضای پذیرایی روی سکوهای نشیمن قرار گرفته است. سناریوی دیگری در انتخاب این نوع گل وجود داشته است؛ اینکه رنگ گلبرگ‌های گل آنتوریوم، متناسب با رنگ کوسن‌ها انتخاب شده است. باید اضافه کنم انتخاب این گلدان به دلیل نزدیک‌تر شدن این فضا به سبک مدرن است. در قسمت نشیمن گل سانسوریا یا شمشیری قرار گرفته است. این گیاه، بومی غرب آفریقاست که در گلدانی به رنگ سفید نشسته است. انتخاب رنگ سفید به این دلیل بوده که فضای نشیمن، تیره نشود و وسعت بصری پیدا کند. ناگفته نماند روی کابینت آشپزخانه، تراریوم زیبا و کوچکی از انواع کاکتوس‌های مورد علاقه مادر خانواده طراحی شده است.

امیر صادقی
طراحی بالکن مدرن با مبلمان سفید
امیر صادقی

خلوتگاهی برای صرف عصرانه

در این آپارتمان، تراس به معنای واقعی طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. با اینکه تراس ابعاد چندان بزرگی ندارد ولی از حداقل فضای آن استفاده‌ای کاربردی شده است. دسترسی به این قسمت از منزل، توسط دو فضای نشیمن و آشپزخانه مقدور است و در مرکز آن نیمکت‌هایی با فریم فلزی خیلی ساده به رنگ مشکی، قرار گرفته است. تشک‌های نیمکت به رنگ سفید انتخاب شده‌اند. قرارگیری رنگ سفید با مشکی جلوه‌ای متفاوت به محیط بخشیده است. در کنار فضای نشیمن آبنمای دیواری کوچکی تعبیه شده که عصرها هنگام صرف چای روشن می‌شود. در گوشه‌ای از تراس کمدی فلزی به رنگ مشکی قرار گرفته که هدف از تهیه آن، جاسازی مناسب برای وسایل باغبانی است. گیاهان متنوع همچون یاس عین‌الدوله و بامبو در تراس، زیبایی آن را چند برابر کرده است.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

هر تو و منی شگفت‌انگیزیم!!

قسمت ورودی منزل، با آینه و کنسول زیبایی تزیین شده است. کنسول، هماهنگ با طرح و مدل میز وسط در قسمت پذیرایی تهیه شده است. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، هر دوی این وسایل مصری‌تبار هستند. آینه تراشکاری شده روی کنسول، شکوه ورودی را وسعت بخشیده است. اکسسوری‌های دیگری از جمله ساعت ایتالیایی و یک مجسمه انگلیسی روی کنسول قرار دارند. مرز بین فضای خصوصی و عمومی، توسط دیواری با متریال بلوک شیشه‌ای مشخص شده است. انتخاب بلوک شیشه‌ای به دلیل تامین نور در قسمت هال خصوصی است. قسمت جالب و نقطه عطف فضای ورودی، رختکن آن است. در کنار سرویس بهداشتی مهمان، دیواری با جالباسی‌های زیبا و کار دست ایتالیا، شما را به قرار دادن لباس‌های خود در این مکان دعوت می‌کند. چمدان‌هایی با کهنه‌کاری زیبا در بالای آن قرار گرفته است. نکته جالب توجه، مواجه شدن با جمله‌ای پر از انرژی مثبت در بدو ورود به خانه است. جمله‌ای با این مضمون؛ هر تو و منی شگفت‌انگیزیم!! این جمله به هر فرد تازه‌واردی، حس و حال وصف‌ناشدنی می‌دهد. انتخاب این جمله، نشان‌دهنده مهمان‌دوست بودن اعضای این خانواده است. استفاده از بک‌گراند مشکی، شکوه و عظمت جمله را مضاعف کرده است. در پایین دیوار رختکن، شوفاژ دیواری قرار دارد. آقای زرین با ذوق و سلیقه، کاور زیبایی برای روی آن با ابتدایی‌ترین لوازم طراحی کرده است.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

آشپزخانه‌ روستیک

فضای آشپزخانه، گرم و دلنواز است. با توجه به این نکته که تمام خانه بازسازی شده است ولی به گفته صاحبخانه، این قسمت نیازی به بازسازی خاصی نداشته است. میز صبحانه‌ با صندلی‌های تاشوی به رنگ چوب روس، متناسب و همرنگ با کابینت‌ها انتخاب شده‌ که دلیل این طراحی، کمک به نزدیک شدن حال و هوای آشپزخانه به سبک روستیک و ویلایی بوده است. برای خارج کردن فضا از یکدستی از المان‌هایی به رنگ قرمز کمک گرفته شده و بقیه عناصر اصلی آشپزخانه به رنگ سیلور تهیه شده‌اند.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

اتاق‌خواب‌های سنگ‌فرش شده

در قسمت خصوصی منزل، سه خواب همراه دو سرویس بهداشتی وجود دارد. در هال خصوصی، یک کمددیواری کوچک تعبیه شده که روی در آن آینه قدی به کار رفته است. این قسمت، محل مناسبی برای قرار دادن جاروبرقی و جعبه ابزار است. استفاده از آینه در اینجا به دلیل تامین نور بوده است. وارد یکی از اتاق خواب‌ها می‌شویم و صاحبخانه در مورد پوشش کف اتاق‌ها، توضیح جالبی به ما ارائه می‌دهد. او می‌گوید: «دوست داشتم حس ویلایی بودن را در اتاق‌خواب‌ها هم ایجاد کنم؛ به همین دلیل از کفپوش‌های سنگی که به شکل آجر طراحی شده‌اند، استفاده کردم. زمانی که از خواب بیدار می‌شویم، با قراردادن پا روی این سنگفرش‌ها، حال خوبی پیدا می‌کنیم. درست مثل این است که در یک جای کوهستانی و ویلایی زندگی می‌کنیم.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

انتخاب متریال چرم کنار بافتی از جنس حصیر برای سرویس خواب یک اتاق، کامل‌کننده احساس روستیک به سبک مدرن است. انتخاب متریال چوب سرویس‌خواب برای اتاق دیگر، در ادامه سبک روستیک و کلاسیک است.

امیر صادقی
منزل خانم زرین در خیابان بوکان
امیر صادقی

در اتاق‌خواب دوم، ایده‌ای زیبا برای استفاده از فضای بلند سقف به اجرا درآمده است. برای اینکه این قسمت پرت نماند، بالکنی زیبا طراحی شده است. از این نیم‌بالکن برای قرار دادن کتابخانه و لوازم‌ غیر ضروری استفاده می‌شود. دسترسی به این قسمت از طریق پله آهنی در قسمت ورودی اتاق امکان‌پذیر است.

سرویس بهداشتی مناسب مهمان

اتاق خواب‌ها، دارای سرویس‌های مجزا با چیدمانی زیبا هستند اما سرویس بهداشتی که برای مهمان در قسمت ورودی منزل در نظر گرفته شده است، طراحی متفاوتی دارد. استفاده از اکسسوری‌های کوچک مانند گلدان‌های کاکتوس روی کانتر روشویی به زیبایی این قسمت افزوده است. وجود تابلوهایی با طرح منظره و پرنده روی دیوار جانبی توالت فرنگی چشم‌نوازی می‌کند. همچنین روی زمین جاروزنامه‌ای زیبایی را می‌بینیم که مهمان‌ها را در زمان استفاده از سرویس بهداشتی حسابی سرگرم می‌کند.

شما هم اگر فضایی می شناسید که خلاقانه طراحی شده و دکوراسیون آن برای مخاطب های چیدانه جذاب است، فرصت را از دست ندهید و با فرستادن چند عکس نمونه به شماره تلگرام 09388547140 سوژه بعدی تورهای چیدانه را به ما معرفی کنید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: سمیه منوچهری | عکاس: امیر صادقی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
nasreen در تاریخ 26 آبان 1395
سنگ فرش اتاق برای چه شرکتی است ؟؟اگه ممکنه راهنماییم کنید
atenamanoochehry_32543 در تاریخ 03 آذر 1395
سلام دوست عزیز.. پوشش کف از آجر نسوز است. با ی سرچ در سایت چیدانه میتونید انواع آن را مشاهده کنید.

ثبت دیدگاه