Chidaneh.com placeholder image

طراحی آپارتمان اداری بوش با نمای سه بعدی در تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: پروژه ساختمان اداری مهناز زمانی به دفترمعماری باغ ایرانی ارجاع داده شد که تنها یک اسکلت فلزی در ۴ طبقه روی همکف و یک زیر زمین بود. قرار بر این بود که این ساختمان به دفتر مرکزی لوازم خانگی بوش (Bosch) تبدیل شود. ساختمان جواز اداری داشت و لازم نبود تظاهری به وضعیت مسکونی صورت بگیرد. در وهله اول طراحان پروژه مهسا مجیدی و انوشه احمدی به سختی می توانستند در صورت مسئله طراحی ساختمان اداری بوش، نکته جالبی پیدا کنند چرا که سراسر محدودیت به نظر می رسید و درنهایت با ایده های خلاقانه خود توانستند و فضایی مطلوب و کارآمد خلق کنند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد در تهران سری بزنیم و با جزییات طراحی آن بیشتر آشنا شویم.

مهسا مجیدی
نورپردازی نمای ساختمان
مهسا مجیدی

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه طراحی آپارتمان اداری بوش

  • نام پروژه: آپارتمان اداری بوش
  • موقعیت: خیابان آپادانا، تهران، ایران
  • کارفرما: شرکت سنا پویان (نمایندگی بوش در ایران)
  • مشاورطرح و مجری و نظارت عالی: دفترمعماری باغ ایرانی
  • گروه طراحی: مهسا مجیدی، انوشه احمدی
  • مساحت کل: ۷۶٠ مترمربع
  • تاریخ شروع: اردیبهشت ۹۱ 
  • تاریخ اتمام: مرداد ۹۲
  • عکس: علی دقیق

مهسا مجیدی
نمای بتنی ساختمان
مهسا مجیدی

از زبان معمار: پروژه طراحی ساختمان اداری مهناز زمانیکه به دفتر ما آمد، یک اسکلت فلزی در ۴ طبقه روی همکف و یک زیر زمین بود. این ساختمان قرار بود به دفتر مرکزی لوازم خانگی بوش (Bosch) تبدیل شود. ساختمان جواز اداری داشت و لازم نبود تظاهری به وضعیت مسکونی صورت بگیرد. در وهله اول به سختی می توانستیم در صورت مسئله، نکته جالبی پیدا کنیم و سراسر محدودیت به نظر می رسید.

مهسا مجیدی
مبلمان اداری
مهسا مجیدی

به دلیل اینکه اسکلت ساختمان تا ۵ سانتیمتر مانده به محدوده ۶٠% به علاوه ۲ متر مجاز شهرداری اجرا شده بود، به نظر نمی رسید اتفاق خلاقانه ای برای نمای بیرونی بیافتد و از طرفی ٣ وجه ساختمان محدود به همسایه و فقط یک نمای جنوبی برای طراحی وجود داشت.

مهسا مجیدی
آپارتمان اداری بوش
مهسا مجیدی

در بین تمامی این دردسرها، کارفرما نیز به ساختمان به عنوان یک پروژه ارزان قیمت نگاه می کرد، در حالیکه موقعیت بنا در بافت شهری چنین وضعیتی نداشت. استراتژی طراحی ما از بافت اطراف الهام گرفته شد. ما به دنبال ایده، بارها به سایت پروژه رفتیم ولی در همین آمد و شدها،کم کم نگاه ما از روی اسکلت معطوف بافت منطقه شد.

مهسا مجیدی
طراحی مینیمال دفتر اداری
مهسا مجیدی

در طراحی ساختمان اداری بوش ناگهان دریافتیم چقدر در این منطقه تهران، همه چیز متوازن و آرامبخش است. محله از کیفیت خاصی برخوردار است که دوست داریم هم به کوچه نگاه کنیم و هم به تک تک خانه ها. با کنکاش در این واقعیت ها به اصولی دست یافتیم که سعی کردیم در طراحی از آنها استفاده کنیم:

  1. جزئیات بسیار غنی و متنوع که حکایت از چیره دستی در صنایع دستی و صنعتگری دارد. مثل جزئیات فلزی و کاشی کاری.
  2. سه بعدی بودن – عموماً از فرورفتگی ها و بیرون زدگی هایی استفاده شده که در ارتباط با مسئله نور نیز هست.حتی در ساختمان های یک بر هم، بوسیله بالکن و یا کنسول این اتفاق افتاده است.
  3. استفاده صحیح از مصالح و در مواردی هم که از مصالح متنوع استفاده شده است همواره یکپارچگی فرم حفظ شده است.
  4. به لحاظ رنگ، عموماً از رنگهای تمیز و روشن ( کرم، بژ، سبز مغز پسته ای ) و یا در تضاد آن زغالی استفاده شده است.

مهسا مجیدی
آپارتمان اداری بوش
مهسا مجیدی

هنگام شروع به طراحی جدید، مهمترین دغدغه، سه بعدی کردن این نمای پوسته ای و تخت بود، که نمی توانستیم با اسکلت اجرا شده موجود، کاری بکنیم، بنابراین کارفرما را با تلاش فراوان متقاعد کردیم که به منظور بوجود آوردن کیفیتهایی نظیر : نمای سه بعدی، ایجاد سایه و روشن در حجم و فضاهای داخلی و همچنین بوجود آمدن جزئیات ظریف تر، از ۴٠ سانتیمتر طول ساختمان چشم پوشی کند.

مهسا مجیدی
نمای بتنی
مهسا مجیدی

به همین منظور یک نمای ۲ پوسته شکل گرفت. پوسته بیرونی یک پوسته ضخیم زغالی که در دیالوگ با ساختمان های محله است و پوسته داخلی یک جداره شفاف است که عبور حداکثر نور را به داخل، میسر می سازد. پوسته بیرونی از سنگ لاشه و از رنگ زغالی که به وفور در این منطقه دیده می شود و پوسته داخلی از شیشه تمام قد ساخته شد. منطق شکل گرفتن تعداد ستون ها این بود که تراکم آنها از پایین به بالا برای کنترل نور، زیاد می شوند.

مهسا مجیدی
آپارتمان اداری بوش
مهسا مجیدی

با دیدن بخشی از پلان این مجموعه با جزییات بیشتری از طراحی ساختمان اداری بوش آشنا خواهید شد.

اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

نویسنده: شرکت معماری باغ ایرانی| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه