Chidaneh.com placeholder image

خانه فیروزه، آپارتمان مسکونی آجرپوش در شرق تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: پروژه آپارتمان مسکونی فیروزه در شرق شهر تهران و در محله نیروی هوایی قرار دارد، محله‌ای با بافت مدرن و الگوی شهری شطرنجی، و بر عکس آن، مردمانی که سبک زندگی آنان، به شدت، با سنت در هم آمیخته است. با توجه به این مساله، در روند طراحی خانه فیروزه معمار پروژه رضا یونسی سینکی از استودیو معماری آرته تصمیم گرفتند تا در راستای خلق معماری مدرن و پاسخ‌گو به نیازهای زندگی امروز، و در عین حال، برگرفته از اصول و مفاهیم معماری ایرانی اسلامی گام برداند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد در تهران سری بزنیم و با جزییات طراحی آن بیشتر آشنا شویم.

آپارتمان مسکونی فیروزه

مشخصات عمومی پروژه طراحی خانه فیروزه 

  • نام پروژه: خانه فیروزه
  • موقعیت: تهران، ایران 
  • دفتر معماری: استودیو معماری آرته
  • معمار: رضا یونسی سینکی
  • تاریخ: 1395 
  • مساحت: 1370 مترمربع 
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: محسن سینکی 

ورودی آپارتمان مسکونی فیروزه

تابلو فرش ریحان
  • همکاران طراحی: زهره پوردبیری، مهدی رضایی مهر
  • مشاور معماری: مصطفی فروتن
  • سرپرست اجرا: علی سینکی
  • نظارت بر اجرا: رضا یونسی سینکی
  • مجری آجر: حسین محیط‌آبادی
  • مجری نورپردازی: محمدرضا خضری
  • ارائه گرافیکی: حمیدرضا بختیاری
  • عکاس: یاسر زهری

طراحی آپارتمان مسکونی

از زبان معمار: پروژه آپارتمان مسکونی فیروزه در شرق شهر تهران و در محله نیروی هوایی قرار دارد، محله‌ای با بافت مدرن و الگوی شهری شطرنجی، و بر عکس آن، مردمانی که سبک زندگی آنان، به شدت، با سنت در هم آمیخته است. با توجه به این مساله، تصمیم گرفتیم تا در راستای خلق معماری مدرن و پاسخ‌گو به نیازهای زندگی امروز، و در عین حال، برگرفته از اصول و مفاهیم معماری ایرانی اسلامی تلاش کنیم.

نورپردازی آپارتمان مسکونی فیروزه

آنچه در پروسه طراحی آپارتمان مسکونی فیروزه، برای ما اهمیت داشت، باززنده‌سازی مفاهیم و حس فضا بود؛ به عبارت دیگر، تعریفی نو و امروزی از مفاهیم و الگوهای تاثیرگذار معماری گذشته در شکل‌گیری ساختار فضایی طرح، و نه صرفا استفاده فرمیک. اما قیمت بالای زمین و نگاه اقتصادی به موضوع مسکن، ضوابط بعضا محدودکننده شهرداری و سلایق متفاوت مالکین، ما را با محدودیت‌های زیادی در طراحی پلان و فضای داخلی، برای دنبال‌کردن اهداف مذکور مواجه می‌ساختند. لذا با بررسی‌های انجام‌شده، پوسته نما را مناسب‌ترین جزء ساختمان برای تحقق اهداف طرح، و عنصر تاثیرگذار بر کل پروژه یافتیم.

طراحی آپارتمان مسکونی فیروزه در شهرک نیرو هوایی

مطالعه و تحلیل آثار ارزشمند معماری ایرانی اسلامی نشان می‌دهد عناصر و لایه‌های متعددی در شکل‌گیری یک اثر وجود دارند و از میان این عناصر مشترک که در تمام آثار به چشم می‌خورند، می‌توان به سه عنصر اصلی نور، رنگ و سبزینگی اشاره کرد. همچنین، بررسی سیمای شهری آرام و مردم‌ وار گذشته و مقایسه آن با سیمای شهری متشنج و ناهمگون امروز، نشان می‌دهد که پروژه در گذشته، به عنوان جزئی از شهر و در ارتباط مستقیم با آن و مردم تعریف می‌شده است، در حالی که امروزه، مستقل و بدون در نظرگرفتن تاثیر دوسویه شهر بر پروژه و پروژه بر شهر و نیز عامل سوم، یعنی مردم طراحی می‌شود.

نمای خارجی آپارتمان مسکونی فیروزه

در راستای طراحی آپارتمان مسکونی فیروزه، پوسته نما، نه به عنوان لباس ساختمان و عامل جداکننده بنا و شهر، بلکه به عنوان عضوی بینابینی (between) برای بروز نور، رنگ و سبزینگی در کالبد طرح و تاثیر متقابل آنها بر فضای داخل پروژه و شهر (سیمای شهری)، مطرح شد.

طراحی آپارتمان مسکونی فیروزه در تهران

بهره‌گیری از ضابطه شهرداری مربوط به بیرون‌زدگی در سطح نما، برای نماسازی، و عقب‌نشستن جداره تمام‌شیشه فضای داخل، امکان ایجاد فضای between به عمق 30 سانتیمتر را محیا کرد تا پوسته آجرین به عنوان پوسته ثانویه اضافه شود.

آپارتمان مسکونی فیروزه در تهران

حفره‌های فیروزه‌ای با الهام از فخر مدین، نور و رنگ را به کالبد فضا می‌کشانند و تجربه‌ای متفاوت از بازی نور و سایه و رنگ را در ساعات مختلف روز، برای ساکنین رقم می‌زنند. پوشش سبز گیاهی نواری در جلوی جداره شیشه‌ای نیز باعث تلطیف فضای درون و سبکی نما می‌شود.

آپارتمان مسکونی فیروزه

از پتانسیل‌های موجود در آپارتمان مسکونی فیروزه ، گذر مشجر محل استقرار پروژه با انبوه درختان سبز است که سعی شده این منظر سبز، از طریق پوسته اولیه تمام شیشه‌ای، به فضای داخل کشیده شود.

نمای بیرونی آپارتمان مسکونی فیروزه

هندسه پر و خالی در پوسته آجرین، از یک‌سو، حداکثر دید و نور طبیعی را برای فضاهای داخلی فراهم می‌کند و از سوی دیگر، جابجایی و لغزش قاب‌ها، موجب پویایی نما و تجربه منظری منحصر به همان تراز طبقاتی می‌شود. الگوی حفره‌های فیروزه‌ای نما مبتنی بر معماری پارامتریک و متاثر از قاب‌ها هستند که پویایی نما را تشدید می‌کند و تجربه فضایی هر طبقه را با طبقه دیگر متمایز می‌سازد.

فضای داخلی آپارتمان مسکونی فیروزه

پوسته آجرین آپارتمان مسکونی فیروزه در تراز طبقات به فضای داخل کشیده می‌شود و موجب انعکاس روح نما و فضای خارج در فضای داخل شده و انسجام و درهم‌تنیدگی کالبد پروژه و پوسته آجرین را در فضای داخلی رقم می‌زند. همچنین، پوسته آجرین در تراز همکف، در راستای پیاده‌راه گسترده می‌شود تا پیوند قوی‌تری میان پروژه و شهر ایجاد شود.

پلان آپارتمان مسکونی

مقطع آپارتمان مسکونی

با دیدن بخشی از پلان ها و مقاطع پروژه آپارتمان مسکونی فیروزه با جزییات بیشتری از طراحی آن آشنا خواهید شد.

اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

منبع: معمار ایرانی | گردآوری شده تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه