Chidaneh.com placeholder image

10راه برای لذت بردن از فضای بیرونی خانه

به قلم: تحریریه چیدانه

بالکن، پاسیو و حیاط خلوت: در این فصل که هوا مطبوع تر و روز ها طولانی تر است وقت گذراندن در حیاط پشتی راهی عالی برای لذت بردن از بعد از ظهر های طولانی تابستان است. اما در مورد دردسر های فضای بیرونی مانند باران، تگرگ، و آفتاب داغ چه؟ در این مطلب به 9 نکته اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند وقت خود را در فضاهای بیرونی خانه راحت‌تر و بهتر بگذرانید.

 

اسکای اسکرپر

1. دقیقا آن‌چه از فضای بیرونی خانه خود توقع دارید را مشخص کنید. این مسئله به نظر بدیهی می‌رسد، اما خیلی ساده می‌توان فضایی را برای هدفی مشخص طراحی کرد (مثلا یک اتاق غذاخوری در فضای بیرونی) اما آن‌چه واقعا به دنبال آن هستید چیزی کاملا متفاوت بوده باشد (مانند جایی که بتوانید در آن وقت بگذرانید و با دوستان خود گفتگو کنید). خیلی ساده می‌توان ترجیحات خود را در اولویت قرار داد و یا از آن‌ها چشم پوشی کرد، برای مثال بعضی عاشق فضای باز هستند اما برخی دیگر به باد و آفتاب حساسند و یا برخی عاشق تفریح کردن با دیگران هستند در حالی که برخی دیگر تنهایی را می‌پسندند. سعی کنید پیش از انجام هر کاری به سوالات زیر پاسخی دقیق بدهید تا هدف روشنی از آن‌چه به دنبال آن هستید داشته باشید:

آیا ترجیح می‌دهید در حیاط وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید یا تنها باشید؟

چگونه می‌خواهید از فضای بیرونی خانه خود استفاده کنید: برای غذا پختن، غذا خوردن، استراحت کردن، و یا بازی کردن؟ یا می‌خواهید ترکیبی از همه این‌ها باشد؟

دوست دارید نحوه دسترسی فضای داخلی به فضای بیرونی چگونه باشد؟

دوست دارید در فضای باز بنشینید و یا فضایی سرپوشیده را ترجیح می‌دهید؟

حریم و خلوت شما چقدر مهم است؟

در چه زمانی از روز می‌خواهید از فضای بیرونی استفاده کنید؟

 

2. مقابله با حشرات. اگر پشه‌ها در فضای بیرونی شما یک مسئله و مشکل هستند و می‌خواهید از فضای بیرونی خانه لذت ببرید مقابله با این مسئله نکته‌ای حیاتی است. استفاده از حصار شیشه‌ای یکی از راه‌های حل این مسئله است. راه‌های دیگر برای خلاص شدن از شر حشرات به شرح زیر است:

  • سعی کنید هیچ آب راکدی در ملک شما وجود نداشته باشد. حتی یک گلدان پر از آب باران می‌تواند فضایی برای پرورش حشرات باشد.
  • سعی کنید امکانات آبی موجود در ملک در جریان باشند تا راکد.
  • از پنکه‌های سقفی استفاده کنید: پشه‌ها اصلا علاقه‌ای به هوای در جریان ندارند.

 

3.از پارچه‌ها و مصالح مخصوص فضای بیرونی در فضاهای روباز استفاده کنید. در یک ایوان سرپوشیده می‌توانید از مبلمان ظریف‌تر و بالشتک‌ها و کوسن‌های معمولی استفاده کنید. اما اگر فضای نشیمن شما روباز است باید از پارچه‌ها و مبلمانی استفاده کنید که مخصوص فضاهای بیرونی تولید شده‌اند. این‌گونه پارچه‌ها معمولا گران‌تر هستند اما در معرض نور خورشید کم‌رنگ و پوسیده نمی‌شوند، لک نمی‌شوند، و آب داخل آن‌ها نمی‌رود. کوسن‌ها و بالشتک‌های مخصوص فضاهای بیرونی از موادی پر می‌شوند که آب به سختی وارد آن‌ها می‌شود و به همین دلیل سنگین نمی‌شوند.

4.از کوسن‌ها و بالشتک‌ها مراقبت کنید تا خیس نشوند. اگرچه کوسن‌ها و بالشتک‌های مخصوص فضاهای بیرونی در برابر باران مقاوم هستند، اما برای مدتی پس از بارش باران مرطوب می‌مانند. برای جلوگیری از نشستن روی بالشتک‌های نمناک، فضاهایی را مخصوص نگهداری از آن‌ها در فضای زیرین نیمکت‌ها طراحی کنید تا هنگامی که حس می‌کنید هوا بارانی خواهد شد آن‌ها را در این فضا قرار دهید. اگر دارای هر نوع صندلی تاشو سبک‌وزن هستید (مانند عکس بالا) آن‌ها را در زیر برآمدگی دیوارها قرار دهید. اگر فضای بیرونی شما خیلی از خانه دور است، از نیمکت‌های نگهدارنده ضدآب استفاده کنید و تمامی بالشتک‌ها و کوسن‌ها را در آن قرار دهید. هم‌چنین برخی از بالشتک‌ها را می‌توانید در زیر میز وسط بگذارید.

 

5. از صدای آب استفاده کنید. صدای آب صداهای مزاحم پیرامون خانه را در خود هضم می‌کند. یک فواره در محل نشیمن خود در فضای بیرونی نصب کنید و از فضای آرام پیرامون خود لذت ببرید.

 

6. از سایه‌بان استفاده کنید. نشستن زیر نور خورشید در یک روز گرم تابستانی بدون سایه‌بان فقط برای 5 دقیقه لذت‌بخش است. پس از این 5 دقیقه شما و مهمانان‌تان سریع به سمت داخل خانه سرازیر می‌شوید. راه‌های زیادی برای اضافه‌کردن سایه‌بان در فضای بیرونی وجود دارد مانند استفاده از چترهای ساده، پارچه‌ها، شبکه‌های توری، یا استفاده از سایه درخت یا یک آلاچیق.

 

7. وسایل غذاخوری مخصوص فضای بیرونی را در کنار هم قرار دهید. اگر این وسایل را یک‌جا جمع کرده باشید بیش‌تر انگیزه غذاخوردن در فضای بیرونی خانه خود را خواهید داشت. سعی کنید این وسایل را در درون یک سبد یا یک سینی بزرگ دسته‌دار قرار دهید تا بتوانید به‌سرعت و بی‌دردسر آن را به فضای بیرون خانه منتقل کنید. فقط ممکن است چیزهایی را بخواهید در بین این وسایل قرار دهید:

  • لیوان‌ها و بشقاب‌های نشکن
  • یک پارچ آب
  • دستمال‌های بزرگ
  • شمع، کبریت، و یا فندک
  • پشه‌کش برای دور کردن پشه‌ها از کنار غذا
  • ظروف پذیرایی مخصوص فضاهای بیرونی
  • دربازکن

8. چند پتو برای شب‌های سرد در دسترس داشته باشید. چند پتو را در کنار در نگه دارید- پتوهای مسافرتی، لحاف‌های سبک‌وزن، یا پارچه‌های ضخیم- و در شب‌های سرد به مهمانان‌تان بدهید. قطعا در آن لحظه چیزی بیش از این پتوها آن‌ها را خوشحال نخواهد کرد.

 

9.نورپردازی را فراموش نکنید. نورپردازی درست در شب می‌تواند ساده‌ترین فضاهای بیرونی را تبدیل به فضایی زنده و شاداب کند. سعی کنید یک منبع نوری را در زیر نیمکت‌ها قرار دهید تا نوری ملایم ایجاد شود و چند چراغ فانوسی را در نزدیکی میز غذاخوری قرار دهید. نورپردازی در فضایی دورتر می‌تواند فضار را بزرگ‌تر و پررمز و رازتر به نظر برساند.

 

به ما بگویید: بزرگ‌ترین مانع شما برای استفاده از فضای بیرونی خانه چیست؟ اگر یک چوب جادویی داشتید و می‌توانستید در یک لحظه فضای بیرونی خانه خود را طراحی کنید چه می‌کردید؟ 

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Tarane در تاریخ 27 خرداد 1393
آدم از این بالکونا داشته باشه خود به خود ازش لذت می بره. احتیاجی به راه دیگه ای نیست. :))))
behzad nabavi در تاریخ 28 خرداد 1393
توی ایران باید یه راه حل برای مسئله پوشش پیدا کرد یه ساختمان توی حکیم هست که راه حل جالب برای این موضوع قرار داده

ثبت دیدگاه