Chidaneh.com placeholder image

5 ایده عالی برای طراحی فضای ورودی

به قلم: تحریریه چیدانه

ورودی و راهرو: راهروی ورودی اولین جایی است که در هر خانه‌ای با آن مواجه می‌شویم، بنابراین پاکیزه نگاه داشتن و طراحی کردن آن امر بسیار مهمی است. اما این منطقه از خانه این پتانسیل را دارد که خیلی سریع تبدیل به فضایی شلوغ و بی‌نظم شود. برای حل این مشکل نکته کلیدی این است که هنگام طراحی آن به مسئله کاربردی بودن نیز توجه کنید. این فضا جایی است که هر روز از آن استفاده می‌شود پس به آن به عنوان یک فضای گذر که اهمیت چندانی ندارد نگاه نکنید. در این مطلب 5 نکته اساسی به شما می‌گوییم که از طریق آن می‌توانید فضایی جذاب و کاربردی در ورودی خانه خود طراحی کنید.

سرویس خواب بالسا

1. پیش از هر کاری این فضا را تمیز کنید. از شر کاغذهای گوناگون و وسایل بی‌مصرف خلاص شوید و فقط وسایل ضروری را نگاه دارید. وقتی فقط وسایل ضروری در این فضا قرار داشته باشند راحت‌تر می‌توانید به آن‌ها نظم دهید.

یک کمد سفارشی مانند عکس بالا بسیار عنصر مفیدی است چراکه از ورود هر نوع وسیله غیرضروری و بی‌مورد جلوگیری می‌کند. این فضا جایی مناسب و پاکیزه برای قرار دادن کت‌ها، کلاه‌ها، و دیگر وسایل ضروری است.

برای این‌که یک فضای ورودی خوب و کاربردی داشته باشید به فضایی بزرگ  نیازی ندارید. فضای دیوار کنار در ورودی بسیار مناسب است. هر چه این فضا کوچک‌تر باشد اهمیت تمیز و بانظم نگه داشتن این فضا مهم‌تر می‌شود. فضای ورودی که در عکس بالا می‌بینید دارای یک قفسه تکی برای وسایل تزئینی، یک آینه، و فضایی برای قرار دادن وسایل مهم است.

2. یک مرکز ارتباطی ایجاد کنید. راهروی ورودی تنها نقطه‌ای از خانه است که می‌توان از طریق آن توجه اعضای خانواده را جلب کرد چراکه هر کس در روز از این فضا گذر می‌کند. بنابراین یک برد، یک تقویم، یک تخته سیاه، و یا یک وایت‌برد در این فضا قرار دهید.

ایجاد فضایی مختص وسایل الکترونیکی اعضای خانواده یکی دیگر از ایده‌های جذاب است. امروزه تقریبا همه افراد دارای یک تلفن همراه، کامپیوتر، پخش‌کننده موسیقی، و یا دیگر ابزار قابل شارژ شدن هستند. ایجاد فضایی برای این وسایل به این معنا است که دیگر اعضای خانواده این وسایل را گم نمی‌کنند و یا جا نمی‌گذارند. شما نیز می‌توانید یک کنسول مانند کنسول عکس بالا در راهروی ورودی خانه خود بسازید.

3. فضاهایی براساس وسایل هم‌جنس یا مالک آن ایجاد کنید. بهترین راه برای سازماندهی کردن ورودی خانه این است که اعضای خانواده و مهمانان را تشویق کنید تا وسایل خود را بر اساس نوع یا مالک آن جدا کنند. سبدها یا سطل‌هایی را در این فضا قرار دهید و اسم هر کدام از اعضای خانواده را بر روی یکی از آن‌ها بنویسید. یا می‌توانید هر کدام از این سبدها یا سطل‌ها را مخصوص وسیله‌ای خاص مانند کفش‌ها، دستکش‌ها، کلاه‌ها، و دیگر وسایل ضروری قرار دهید. در عکس بالا می‌بینید که چهار فضای جداگانه برای چهار عضو این خانه در نظر گرفته شده است و نام هر کدام در بالای آن فضا نوشته شده است.

یکی از راه‌های دیگر این است که چند قلاب مخصوص آویزان کردن کت‌ نصب کنید و روی هر کدام نام یکی از اعضای خانواده را بنویسید. اگر تعداد اعضای خانواده شما زیاد است این راه در منظم نگه داشتن راهروی ورودی خانه کمک بسزایی می‌کند. البته از این شیوه‌ها باید به گونه‌ای کارآمد استفاده کنید. مثلا فضای مخصوص کفش‌ها باید در کف قرار بگیرد در حالی که لباس‌ها و کلاه‌ها باید در ارتفاعی مناسب آویزان شوند.

4. کارها را ساده کنید. خودتان بهتر می‌دانید که تمیز و منظم نگه داشتن فضای ورودی خانه زمانی میسر است که انجام آن بی‌نهایت ساده باشد. سعی کنید فضا را به‌گونه‌ای طراحی کنید که سازماندهی وسایل برای خود و دیگر اعضای خانواده راحت باشد. چند قفسه برای کیف‌ها و روسری‌ها، چند کاسه کوچک برای وسایل کوچک و بی‌شکل، و یک فضای مخصوص کفش‌ها در نظر بگیرید. محفظه‌هایی بدون در هم برای وسایل کوچک اما ضروری مانند کلیدها و تلفن‌های همراه در نظر بگیرید تا هم جلوی چشم و هم در دسترس باشند. سبدها، سطل‌ها، و محفظه‌ها همگی باید دارای برچسب باشند.

یکی سینی پر از سنگ را در فضای ورودی قرار دهید تا کفش‌های کثیف و گلی در آن‌جا قرار بگیرند. این سینی‌ها علامتی برای مهمانان هم هستند تا پیش از ورود به خانه کفش‌های خود را دربیاورند.

5. فضایی جذاب خلق کنید. از آن‌جایی که فضای ورودی اولین جایی است که هنگام ورود به خانه با آن مواجه می‌شویم سعی کنید آن را جذاب و دوست‌داشتنی طراحی کنید. یک نیمکت، صندلی، یا چهارپایه در این فضا قرار دهید تا مهمانان روی آن بنشینند و به راحتی کفش خود را دربیاورند.

با قرار دادن عنصری جذاب و مفرح در راهروی ورودی سعی کنید مهمانان‌تان را شاد کنید. کمی رنگ، یک اثر هنری، یک کوسن جذاب، چند گلدان، و یا چند قلاب دیواری می‌تواند خنده را به لب مهمانان‌تان بیاورد.
قرار دادن یک قالیچه یا فرش زیبا در راهروی ورودی این فضا را بسیار متفاوت می‌کند و گرد و خاک کف را از بین می‌برد. هم‌چنین قرار دادن یک آینه در این فضا ایده بسیار خوبی است چراکه هنگام خروج از خانه می‌توانید برای آخرین بار به خود نگاهی بیاندازید.

به ما بگویید: شما برای داشتن یک ورودی زیبا چه ایده هایی دارید؟

برای دیدن عکس های طراحی فضای ورودی اینجا را مشاهده کنید.

منبع:houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه