Chidaneh.com placeholder image

طبقه بندی و نظم دهی در دکوراسیون داخلی منزل

به قلم: لاله داورپناه

طبقه بندی و نظم دهی: بیشتر مردم وقتی سخن از طراحی داخلی به میان می‌آید به فکر بازسازی و استفاده بیشتر از فضاهای موجود می‌افتند و به رنگ‌آمیزی و انتخاب مناسب مبلمان می‌اندیشند. توجه به محیط زندگی و طراحی مکانی که قرار است ساعت‌های زیادی را در آن به سر ببریم از اهمیت فراوانی برخوردار است. سازمان‌‌دهی و چیدمان خانه یکی از عناصر تعیین‌کننده در طراحی نشاط‌آور خانه برای مدت طولانی خواهد بود. این امر یکی از اولین گام‌ها برای طراحی خانه‌ای است که قرار است شما طی سالیان متمادی مشتاقانه به سمت آن برگردید و در آن ساکن شوید.

تابلو فرش ریحان

فرقی نمی‌کند شما یک آدم منظم باشید و برای چیدمان خانه و قرار دادن اشیا در خانه‌تان از یک قانون پیروی کنید یا خیر جزء آن دسته از افراد باشید که در این مورد زیاد سخت‌گیر نیستند، بالاخره باید برای ذخیره‌سازی و قرار دادن اشیا در منزل‌تان یک قاعده و قانون را پیاده‌سازی کنید. چیدانه در این جا لیستی از دلایلی که الزام برای ایجاد این نظم و قانون را اثبات می‌کند، ذکر خواهد کرد و برخی نکات مهم و موثر را یادآور می‌شود. به این موارد نگاهی بیاندازید شاید این موارد الهام‌بخش شما برای سازمان‌‌دهی بهتر و طراحی مناسب‌تر خانه‌تان کمک کنند. چیدانه ۹ ویژگی کسانی که خانه ای مرتب و منظم دارند را در گذشته به شما معرفی کرده است.

ظاهری آراسته برای دکوراسیون داخلی منزل شما

نگاهی دقیق و موشکافانه به طراحی داخلی خانه‌های که از نظر شما دقیق و حرفه‌ای هستند، بیاندازید برای این کار به صفحات مختلف وب‌سایت و سایت‌های مرتبط با این موضوع بروید و یا مجله‌های مربوطه را ورق بزنید. در همه این خانه‌ها یک عنصر نمودی عینی و واضح دارد و بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند و آن آراستگی این خانه‌هاست. در تصاویر این خانه‌ها هیج چیز خارج از جا و مکان اصلیش نیست و همه چیز دقیقا در جای خود قرار دارند. گالری عکس های دکوراسیون داخلی چیدانه نمونه های متفاوت و بیشتری را برای شما مهیا کرده است.

کاتولوگ این خانه‌ها و عکس‌های رنگی زیبای آن‌ها همگی گویای این مطلب است که هر گوشه‌ای از اتاق‌های این خانه برای قرارگیری یک وسیله و شی تعیین شده است و برای خالی ماندن یک فضا به درستی تصمیم گرفته شده است. هیچ چیز نیست که بی‌توجه در گوشه‌ای رها شده باشد، هر چیز محل مخصوص خود را دارد، و این نظم و سازمان‌‌دهی علاوه بر این که به پیدا کردن و دسترسی اشیا کمک می‌کند به خانه نیز ظاهری آراسته و منظم می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: ۱۴ راه حل عالی برای نظم دهی به فضاها!

پس اولین گام برای داشتن یک خانه زیبا و آراسته تعیین مکان مناسب برای هر چیزی است که بی‌توجه و با بی‌دقتی در گوشه‌‌ رها شده است. به اشیا و وسایلی که بی‌هدف در خانه‌تان رها شده‌اند، فکر کنید و بیاندیشید که چطور می‌توانید به آن‌ها سر و سامان دهید. دقت کنید و به خاطر داشته باشید که اگر برای وسیله‌ای که هم‌اکنون در گوشه‌ای از خانه گذاشته‌‌اید جای مناسبی پیدا نکنید به زودی به دردسر خواهید افتاد و خانه‌تان از نظم و آراستگی خارج خواهد شد پس تلاش کنید و معجزه نظم در زندگی تان را ببینید.

ترکیبی از فرم و عملکرد در طراحی داخلی

ما در اینجا قصد داریم به مسئله توازن بین فرم و عملکرد در طراحی خانه بپردازیم. واقعیت این است که مهم نیست که یک خانه چقدر زیبا و آراسته به نظر برسد مهم این است که این آراستگی و نظم آسایش و راحتی افراد ساکن در آن خانه را مختل نکند و به نوعی در خدمت آسایش و رفاه افراد خانه باشد. در همین راستا اگر اهداف زیبایی‌شناسانه راحتی و آسایش شما را مختل کند از هدف اصلی خود دور شده و لذت بردن از مکان و فضای زندگی را برای شما ناممکن می‌کند. وقتی به طراحی محیط داخلی خانه‌تان می‌اندیشید این موضوع را در نظر داشته باشید که برای اشیا و لوازم داخل خانه مکان مناسبی را در نظر بگیرید. اثاثیه دو منظوره، سبدهای رنگی، قفسه‌ها و کمدهای و ایده های خلاقانه برای نظم بخشیدن به کمد و قفسه ها در داخل دیوار  همگی می‌توانند به سازمان‌دهی و آراستگی خانه شما کمک کنند. 

راهنمای خریدهای خرید را در چیدانه ببینید، مهم‌ترین موضوع در این زمینه این است که قبل از خرید هر چیز فکر کنید که چگونه آن را به کار خواهید گرفت و آیا این وسیله استفاده مقطعی برای شما دارد یا خیر؟ اگر چنین است بعد از دوره مصرف با آن چه خواهید کرد؟ آیا مکان مناسب برای نگه داشتن آن را در نظر گرفته‌اید؟ برای خرید وسایلی که به شما در ذخیره‌سازی و انبار کردن وسایل کمک می‌کنند نیز حساس باشید. چیزی را خریداری کنید که بعدا هم کاربرد داشته باشد. مبلغی که برای این کار در نظر گرفته‌اید را محاسبه کنید و بعد از تحقیق و تفحص بهترین گزینه را در بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. حتی اگر خانه ای کوچک دارید ایده هایی برای طبقه بندی در خانه های کوچک را دنبال کنید، آنها حتما به شما کمک می کنند.

سازمان‌دهی به ارزش خانه می‌افزاید   

سازمان‌دهی مناسب می‌تواند به ارزش خانه شما بیافزاید. چه در نظر داشته باشید که خانه‌تان را در لیست فروش قرار دهید و یا برای مدت طولانی در آن خانه اقامت داشته باشید به هر جهت سامان‌دهی به اشیا و لوازم خانه بر ارزش خانه می‌افزاید و به خانه سر و شکل می‌دهد. اگر شما قصد خرید خانه جدید را دارید، آیا به سراغ یک خانه که ظاهری درهم و برهم و نامنظم دارد می‌روید؟ مسلما پاسخ شما منفی است. در هنگام فروش خانه شما به توضیح این مطلب برای خریداران خواهید پرداخت که چطور می‌توانند از فضاهای موجود بیشترین استفاده را ببرید تا بتوانید خانه خودتان را به بهترین قیمت بفروشید!

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که اگر قصد جابه‌جایی و نقل مکان دارید نیز وقتی اجزا و وسایل خانه‌تان مرتب و سازمان‌دهی شده باشند، کار حمل و نقل برایتان آسان‌تر خواهد شد.

بهترین چیدمان مبلمان در دکوراسیون منزل را در آرشیو مطالب چیدانه می توانید ببینید.

طراحان داخلی نکات مربوط به سازمان‌دهی خانه را با شما به اشتراک می‌گذارند

کارشناسان در زمینه نظم بخشیدن و سامان‌دهی به خانه نکاتی را مطرح می‌کنند تا خانه‌ای با ظاهری آراسته و منظم داشته باشید.

جولیا اپستاین فانسانو: تعداد زیادی سبد خریداری کنید تا جایی که برایتان مقدور است. می‌توانید این سبدها را در رنگ‌ها و حتی جنس مشابه خریداری کنید تا ظاهری مرتب‌تر و هماهنگ‌تر داشته باشند و استفاده هوشمندانه از نظم دهنده ها در خانه را بیاموزید.

لارن مک: راه‌حل‌هایی برای ذخیره و انبار کردن وسایل و استفاده از فضاهای به کار نگرفته شده در خانه‌تان را به کار ببرید.

مطلب پیشنهادی : ویدئو: راز کشو های مرتب!

شریل آیسن: وقتی نوبت به وسایل خیلی ریز و بی‌شکل می‌رسد، از انباشته کردن بیشتر آن‌ها در آنجا خودداری کنید.

هالی بکر: یک خانم نظافت‌چی یا یک سازمان‌دهنده، حتی یک متخصص دکوراسیون استخدام کنید. بعضی وقت‌ها شما به شخص دیگری برای سامان‌‌‌‌دهی فضاها نیاز دارید و این شخص می‌تواند به شما توصیه‌ها و پیشنهادات مفیدی در این زمینه ارائه دهد.

اگر دنبال چنین کسانی می گردید و یا مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. 

سامان‌ و سازمان‌دهی خانه کار چندان سختی نیست اما تاثیر آن بسیار شگرف و مثمرثمر است. در وبسایت چیدانه نکات و توصیه‌هایی در این زمینه ارائه می‌شوند حتی می‌توانید از عکس‌های گالری عکس چیدانه برای سازمان‌دهی خانه خود الهام بگیرید. از تغییرات نهراسید و دست به کار شوید.

شما می توانید سوالات خود درباره طبقه بندی و نظم دهی به خانه، معماری داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی منزل و ویلای خود را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید. 

مطالب بیشتر: چه چیزی در خانه همسرتان را شاد می کند؟

قفسه های زیبا با کارکردی شگفت انگیز

۷ راه برای داشتن مرتب ترین کابینت ها !

از سیر تا پیاز نظم دادن به آشپزخانه!

منبع: freshome | ترجمه شده در تحرریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه