Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون چوبی، بازسازی و چیدمان خانه 60 متری زوج جوان تهرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

استفاده از چوب در دکوراسیون منزل همیشه مزیت های بی شمار خود را به دنبال داشته است. کمترین ویژگی مثبت استفاده از چوب در خانه بهتر کردن حس و حال فضای خانه است. به همین دلیل هم هست که از گذشته تا به امروز بسیاری از افراد چوب را به عنوان متریال اصلی دکوراسیون منزل خود در نظر می گیرند. شاید بتوان به جرئت گفت که چوب تنها متریالی است که هیچ وقت از مد نمی افتد و همیشه و همه جا جذابیت های خود را به دنبال خواهد داشت. در این مطلب از تور خانه گردی چیدانه به خانه زوج جوانی رفته ایم که تصمیم گرفته اند متریال جوب را به عنوان عنصر اصلی خانه شان در نظر بگیرند و با کمک سلیقه و دقتی که در چیدمان دکوراسیون چوبی منزل خود به کار گرفته اند فضای بی نظیری را خلق کرده اند. همراه ما ابشید تا داستان طراحی دکوراسیون چوبی خانه محبوبه و جعفر را از زبان خودشان بشنویم.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

تابلو فرش ریحان

خانه محبوبه و جعفر در یک نگاه

  • تعداد افراد ساکن: 2 نفر
  • شغل خانم خانه: مدیر آتلیه معماری مهندسین مشاور طرح تمدن سبز (فوق لیسانس معماری)/ شغل آقای خانه: مجری و طراح داخلی و مبلمان (لیسانس صنایع چوب)
  • موقعیت شهر: تهران/ محله: منطقه 17، محله بهاران
  • متراژ فضا: 60 متر مربع
  • سال ساخت: 1383
  • طبقه: سوم
  • ملک: شخصی
  • تعداد اتاق خواب: یک عدد
  • تعداد سرویس بهداشتی: یک عدد
  • سبک دکوراسیون: تلفیقی از کلاسیک و مدرن
  • رنگ های غالب: سبز، فیروزه ای، رنگ واقعی چوب
  • طراح: خانم و آقای خانه
  • مدت زمان طراحی داخلی: حدود یک سال
  • هزینه دکوراسیون منزل: در سال 1396 حدود 30 میلیون تومان (فقط جهت خرید متریال و بازسازی)

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

روند جذاب از دکوراسیون چوبی “خانه عشق"

دکوراسیون خانه خود را در چند کلمه توصیف کنید.

  • خانه عشق، گرم، صمیمی، دوست داشتنی و جذاب
  • مکانی گرم و صمیمی برای به دست آوردن آرامش پس از طی کردن تلاطم کاری روزانه

دلیل انتخاب این خانه برای شما چیست؟ چه مدت برای پیدا کردنش زمان سپری شد؟

خاطرات دوران کودکی و نزدیکی به منزل مادر همسرم (جعفر) و برخی اقوام (اقوام محبوبه) باعث شد این خانه و محل را برای زندگی انتخاب کنیم. حدود یک ماه برای پیدا کردن این واحد وقت گذاشتیم.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

سال 94 من و جعفر با هم عقد کردیم و یکی از شروط خانواده ما چون من فرزند آخر خانواده بودم، این بود که یک خانه نزدیک به خانه مادر و پدرم سمت جنت آباد رهن یا اجاره کنیم. ما هم به همین قصد تمام محله های جنت آباد، پونک، شهران، چهار دیواری، کن و … را گشتیم ولی میزان اجاره و رهن کامل به اندازه حدود دو تا سه برابر پولی بود که در دست داشتیم. به همین دلیل قرار بر این شد که به سراغ محله اطراف منزل مادر جعفر که اجاره ها و متراژها پایین تر بود، برویم. زمانی که به اولین بنگاه سر زدیم و شرایط مالی مان را شرح دادیم، به ما پیشنهاد شد که وام مسکن بگیریم و با کمک آن خانه بخریم.

ما هم با کمی بررسی به این نتیجه رسیدیم که این شرایط امکان پذیر است و این بار به قصد خرید در آن منطقه به دنبال خانه گشتیم و قرار گذاشتیم اگر محله خانه چندان باب میلمان نیست، داخل خانه را طوری بسازیم که این مسئله را جبران کند. این خانه پنجمین خانه ای بود که به قصد خرید بازدید کردیم.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

چند نکته در زمان خرید خانه برای من مهم بود. خود آپارتمان و فضاهای مشاء مثل راه پله و ورودی در واحدها نشان می داد ساختمان نظم و همسایه های منظمی دارد. به نسبت خانه هایی که قبل از انتخاب این ساختمان دیده بودیم، متفاوت تر بود و چون انتهای یک کوچه بن بست ساخته شده، آرامش خاصی داشت و سر و صدای ماشین و شهر کمتر به گوش می رسید. شرایط همانطور که ما می خواستیم به نظر می رسید و همه چیز در ساختمان تمیز و مرتب بود که نشان از جا افتادن فرهنگ آپارتمان نشینی است. چون برخی از خانه هایی که در این محدوده و محله برای خرید دیده بودیم، این نکته را نشان نمی داد (مثل ساختمان هایی که همسایه ها با هم احساس صمیمیت زیادی داشتند و در واحدها را به پاگرد نمی بستند یا برای تهویه بهتر به علت نقص طراحی در را باز می گذاشتند که اصلا حس خوبی نداشتند.)

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

مهمترین نکته برای انتخاب این خانه مجزا شدن عرصه های فضای داخلی از هم بود. مثلا با وجود متراژ پایین، ابعاد بیشتری را نشان می داد و فضای پرت و از دست رفته ای در نقشه آن دیده نمی شد. ما یک پیش ورودی داشتیم که در حد واسط بین عرصه خصوصی خواب و حمام و عرصه نیمه خصوصی نشیمن و آشپزخانه قرار داشت و این نکته قابل توجهی برای ما بود.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

داستان دکوراسیون خانه خود را تعریف کنید.

اواخر سال 94 که ما خانه را با هم خریدیم، با توجه به این که متاسفانه پدر من درگیر بیماری شد و ما شرایط گرفتن عروسی و رفتن به خانه جدید را نداشتیم، تصمیم گرفتیم همه خانه را با صبر و حوصله ریز به ریز طراحی کنیم، برای مستقر شدن در خانه جدید عجله نکنیم و تا حد ممکن خودمان وسایل مورد نیازمان را بسازیم تا بعد از تکمیل خانه و بهبودی پدرم، سورپرایزش کنیم و بعد بتوانیم مراسم عروسی را برگزار کنیم.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

به همین خاطر یک رلوه کامل از پلان خانه انجام دادیم و برای طراحی ریز فضاها اقدام کردیم. به دلیل قدیمی ساز بودن خانه باید کابینت ها و دیوارها اصلاح می شدند. مخصوصا یکی از دیوارها که نیاز به بازسازی و اصلاح جدی داشت، چون دیتیل اجرای دیواری که لوله های بخاری از درون آن رد شده بود، درست اجرا نشده بود و گرمای لوله های بخاری همسایه ها در زمستان همیشه باعث ترک خوردن گچ کاری روی دیوار می شد. پس تصمیم گرفتیم برای پیشگیری از ترک، دیتیل اجرا نشده را کامل کنیم و از یک دیوار آجری جلوی دیوار وضع موجود استفاده کنیم و این دیوار را تا جایی که آشپزخانه شروع می شود، ادامه بدهیم و میز نهارخوری را هم در این فضا طراحی کنیم.

پیشنهاد چیدانه: از کجا بخریم؟ از کی کمک بگیریم؟

برای نصب دیوار آجری از اهالی فن پیشنهادی چیدانه کمک بگیرید: 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

مورد دیگری که انجام شد، تبدیل آبگرمکن گازی به پکیج بود. این مسئله باعث شد از آنجایی که دوست داشتیم لوله کشی شوفاژ توکار باشد، کف خانه هم کنده و روی آن لمینیت شود. سپس با توجه به اینکه جعفر در زمینه چوب فعالیت می کند و سلیقه بسیار خوبی در این حیطه دارد، من هم مطمئن بودم طرح و دکوراسیون چوبی که آماده می کنم، به بهترین نحو توسط او ساخته می شود. به همین دلیل به سراغ طراحی مبلمان اصلی فضا رفتیم. در این مرحله تصمیم گرفتیم برای خانه مان یک اسم انتخاب کنیم “خانه عشق".

مطلب مرتبط:

 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

به طور کلی دوست داشتیم خانه ای باشد که در قسمت های مختلف آن بتوانیم تبلور عشق به زندگی مشترکمان را ببینیم. ابتدا طراحی دکوراسیون چوبی آشپزخانه انجام شد، چون در پلان خانه مهمترین قسمت بود و کاملا از نشیمن دید داشت. مرحله بعد خرید متریال این طراحی بود. چون تصمیم داشتیم آشپزخانه را کاملا از چوب بسازیم. سپس در کارگاه شروع به ساختن قسمت های مختلفش کردیم. برای درها چوب ملچ را انتخاب کردیم که به نظرمان نقش و نگار و رنگ بسیار زیبایی داشت و برای صفحه روی کابینت هم چوب گردو را انتخاب کردیم که تیره تر بود.

پیش از این در مطلبی با عنوان «دکوراسیون چوبی منزل، راش یا گردو؟» در رابطه با چوب گردو به طور کامل توضیح داده ایم. بر اساس این مطلب در حال حاضر چوب گردو بهترین چوب در بازار است که رنگ طبیعی نسبتا تیره ای دارد. قیمت چوب گردو به نسبت چوب های دیگر گرانتر است. یکی دیگر از چوب های معمول در بازار چوب راش است. چوب درخت راش درجه سختی مناسبی دارد و بافت همگن باعث شده در مبلمان و دکوراسیون منزل کاربرد زیادی داشته باشد.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

به جای کاشی یا سرامیک بین کابینتی هم از همین چوب گردو استفاده کردیم، چون نتوانستیم کاشی باب میل را در بازار پیدا کنیم و فقط دیوار پشت گاز که امکان داشت حرارت به چوب آسیب بزند را با کاشی سنتی به رنگ مورد علاقه مان یعنی سبز پوشش دادیم. همسرم نصب کاشی پشت گاز را انجام داد و با تعدادی ابزار آماده چوبی هم حد اتصال چوب و کاشی را پوشاند.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

ما تقریبا با وجود مشغله کاری سعی می کردیم حتما دو روز آخر هفته (پنج شنبه و جمعه) و در طول هفته یک یا دو روز نیمه وقت زمانمان را خالی کنیم تا بتوانیم برای طراحی و ساخت قسمت های مختلف خانه به کارگاه برویم.

باکس های کابینت را با ام دی اف معمولی ساختیم ولی به ساخت درها زمان زیادی اختصاص دادیم، چون باید چوب قاب آنها را از داخل کنده چوب ملچ در می آوردیم و با دستگاه گنده گیری چوب به صورت الوار و در نهایت به ابعاد مناسب برش می زدیم. برای رنگ کردن چوب ها به دلیل آنکه رنگ طبیعی چوب حفظ شود و تغییر نکند، فقط روی آنها یک لایه کیلر مات اضافه شد.

پیشنهاد چیدانه: از کجا بخریم؟ از کی کمک بگیریم؟

برای ساخت کابینت چوبی از اهالی فن پیشنهادی چیدانه کمک بگیرید: 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

سپس به سراغ طراحی میزها، مبل، میز عسلی و سرویس خواب که باید حالت اتاق کار هم داشته باشد، رفتیم. ما کتاب های زیادی داشتیم و هردو به میز کامپیوتر و میز کار نیازمند بودیم. به همین دلیل یک میزکار و کتابخانه بزرگ در اتاق و سرویس خواب را به صورت تاشو و کمجا طراحی کردیم تا هر وقت نیاز بود با بستن تخت خواب، اتاق تبدیل به یک اتاق کار شود.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

سبک تلفیقی در دکوراسیون چوبی خانه ایرانی

چرا این رنگ و سبک را برای چیدمان انتخاب کرده اید؟

رنگ فیروزه ای و سبز رنگ های مورد علاقه من و جعفر بود. چون در معماری های ایرانی که هر دو به آن علاقه مندیم، وجود دارد و دوست داشتیم خانه ای داشته باشیم که رنگ های گرم با هم نشینی چوب طبیعی حس زندگی بیشتری به ما بدهد.

پیش از این در مطلب با عنوان «انواع رنگ آبی، آبی ایرانی یا آبی فرانسوی؟» در رابطه با رنگ فیروزه ای گفته ایم که این رنگ یک رنگ کاملا ایرانی، شرقی و با حس تازگی است. در معماری ایرانی بسیار دیده شده اما نکته ای که وجود دارد این است که در دکوراسیون مدرن هم به زیبایی هر چه تمام تر قابلیت استفاده دارد. به عبارتی این رنگ هم در خانه های مدرن کاربرد دارد هم در خانه های با طراحی سنتی.

آیا برای دکوراسیون خانه روند خاصی را پیش گرفته اید؟

ما دوست داشتیم در خانه از رنگ ها و المان های ایرانی به همراه متریال طبیعی و نوستالژی استفاده کنیم. در خانه ما کلیه فضاها و مبلمان چه از نظر انتخاب متریال و شیوه، رنگ و نوع ساخت تلفیقی از نظرات هر دویمان بوده است.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

به نظر خودتان کدام ویژگی منزل شما حس خانه بودن به شما می دهد؟

دکوراسیون آشپزخانه و دکوراسیون غذاخوری حس خانه بودن بیشتری دارد و معمولا فضای دنجی برای گفت و گو برای ما محسوب می شود.

مطالب مرتبط:

داشتن چه فضا یا وسیله ای در خانه تان اهمیت زیادی داشت؟

در طرح پلان خانه عشق، آشپزخانه در قسمتی قرار گرفته که کاملا در دید است و ما سعی کردیم حس خوب زنده چوب در تلفیق با طراحی کار آمد را برای لذت بردن خودمان و کسانی که به خانه ما می آیند انتخاب کنیم و در تلفیق با یک فضای کاربردی دورهمی، میز ناهارخوری و پنجره چوبی در کنار آن توانسته باشیم به هدفمان برسیم.

تمهیدات لازم برای فضای محدود در دکوراسیون چوبی خانه

بزرگترین چالش یا دردسر در زمان طراحی داخلی منزل شما چه بوده است؟

ما با وجود کمبود بودجه و زمان سعی کردیم تا حد امکان طرح هایی که در در ذهن داشتیم را به ثمر برسانیم. (من و جعفر هر دو وام ازدواج و حقوق هایمان را با اشتیاق زیاد برای خرید متریال و ابزارآلات مورد نیاز ساخت خانه عشق هزینه می کردیم).

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

برای آنکه با مشکل کمبود فضا کنار بیایید، از چه روشی استفاده کرده اید؟

تلاش کردیم از کمترین فضا بیشترین استفاده را ببریم، سعی کردیم در طراحی ریز آشپزخانه این نکته را رعایت کنیم. با ترکیب مبلمان فضای ناهارخوری و پذیرایی از فضا استفاده کردیم، با طراحی صندلی ثابت کنار میز و صندلی غذاخوری قطعا بیشترین فضا به وجود آمد و پذیرایی کوچک خانه کارآمدتر شد. در تلفیق طراحی نوع سرویس خواب و اتاق کار هم با تخت خواب کمجا و میز کار و کتابخانه و تقسیم بندی کمدها با کمبود فضا کنار آمدیم.

مطالب مرتبط:

معمولا برای خرید وسایل چه فروشگاه، بازار یا محلی را انتخاب می کنید؟

سعی کردیم وسایل را تا حد ممکن خودمان بسازیم و برای خرید چوب به بازار چوب خاوران، فروشگاه چوب فهیمی مراجعه می کردیم. به غیر از لوسترها، پارچه ها و فرش همه وسایل را خودمان ساختیم.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

وسیله یا فضای مورد علاقه تان در خانه چیست؟ کدام فضا یا وسیله را کمتر از باقی قسمت ها دوست دارید؟

دکوراسیون نشیمن و ناهارخوری و پنجره سنتی و گلخانه کوچک کنار آن را دوست داریم. ما همه فضاها و وسایل خانه را  با عشق درست کردیم و دوستشان داریم.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

آخرین وسیله ای که برای خانه خریده اید، چیست و آن را از کجا تهیه کردید؟

آخرین وسیله ای که ساختیم، سه عدد پاف برای کنار میز ناهارخوری به همراه کوسن هایش بوده است.

پیشنهاد چیدانه" از کجا بخریم؟ از کی کمک بگیریم؟

برای خرید پاف از اهالی فن پیشنهادی چیدانه کمک بگیرید: 

اگر قرار باشد، وسیله یا چیدمانی را در خانه تغییر دهید، چه چیزی را انتخاب می کنید؟

شاید یک تا دو سال دیگر فرم طراحی مبلمان را تغییر بدهیم.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

وسایل و لوازم در دکوراسیون چوبی اتاق نشیمن

  • مبلمان: ساخت پایه ها توسط خودمان حدود 400 هزار تومان در سال 1396، نشیمن مدل چستر به همراه خرید پارچه و اجرت کار لمسه کوبی حدود 1.8 میلیون تومان در سال 1396
  • میز تلویزیون: ساخته شده توسط خودمان
  • میز جلو مبلی: ساخته شده توسط خودمان
  • میز و صندلی غذاخوری: ساخته شده توسط خودمان
  • لوستر: خرید از لاله زار، حدود 400 هزار تومان
  • فرش: خرید از شهر فرش، دو عدد 4.5 متری و دو عدد 1.5 متری، مجموعا حدود 1.5 میلیون تومان
  • پرده: خرید از محله مولوی، حدود 400 هزار تومان
  • گیاهان و گلدان ها: هدیه از طرف مادرها
  • گیاه و گلدان بامبو: حدود 175 هزار تومان

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

دکوراسیون چوبی سفید در اتاق خواب دو نفره

  • سرویس خواب: ساخته شده توسط خودمان
  • فرش: خرید از شهر فرش
  • لوستر: خرید از لاله زار خرید کردیم، به همراه لوستر پیش ورودی و آشپزخانه حدود 500 هزار تومان
  • تشک: فروشگاه رویال خیابان جمهوری
  • روتختی: خرید پارچه از یک پارچه فروشی در محله صادقیه حدود 800 هزار تومان، دوخت توسط مادر همسرم  
  • کتابخانه: ساخته شده توسط خودمان

بازسازی سرویس بهداشتی

  • کابین زیر روشویی: ساخته شده توسط خودمان
  • سنگ کاسه: خرید از شهر سنگ، حدود 300 هزار تومان در سال 1397
  • شیرآلات: خرید از خیابان خیام، فروشگاه احمدی، حدود 700 هزار تومان
  • کاشی: خرید از خیابان زمزم، حدود 1 میلیون تومان

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

با تجربه هایی که به دست آورده اید، توصیه شما به مخاطبان چیست؟

بیشترین تجربه ای که کسب کردیم تجربه ساخت لوازم منزلمان است و به کسانی که امکان انجام این کار را دارند، پیشنهاد می دهم حتما هر دو نفرشان به صورت مشترک این کار را انجام بدهند زیرا باعث می شود لذت استفاده از وسایل، نگهداری و مراقبت کردن از آنها برایشان چندین برابر شود. البته در هزینه ها صرفه جویی بسیاری می شود. اگر قرار بود ما این وسایل را به صورت آماده بخریم، قطعا سه یا شاید چهار برابر هزینه ای که صرف شد باید پول خرج می کردیم. به طور کلی اگر هزینه و لذت ساخت وسایل را در دو کفه ترازو قرار بدهیم، لذت ساخت وسایل سنگینی می کند.

شما هم می توانید تصاویر دکوراسیون منزل خود را از طریق واتس اپ یا تلگرام به شماره 09388547140 ارسال کنید یا به پیج چیدانه کالا دایرکت بفرستید تا درباره داستان خانه شما هم بگوییم.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه