Chidaneh.com placeholder image

درختان کریسمس، هنر معماران طبیعت دوست

به قلم: تحریریه چیدانه

مناسبت ها: واضح است که طراحی و ساخت درخت کریسمس توسط انسانها به خیلی قبل تر از حضور معماران در این عرصه بر می گردد با این حال در نسل های اخیر حضور این قشر در این جشن ها بسیار به چشم می آید و در عین حال حس و حال جشن های کریسمس برای معماران هم فضایی ایجاد می کند که بتوانند از قانونمندی همیشگی شان فاصله گرفته و احساسات را بیشتر در کارهای شان دخیل کنند.

مبلمان جلاف

در حالیکه داشتن بلندترین ، زیباترین یا حتی عجیب ترین نمونه از این درخت همیشه سبز که در واقع سمبل کریسمس هم هست تبدیل به افتخاری برای هر شهر و به نوعی یک رقابت شده است، بحث ها در مورد اثرات زیست محیطی بریدن این درختان یا استفاده از نمونه های مصنوعی آن که از دهه 90 باب شده است همچنان در جریان است. همان طور که بریدن درختان اثرات مخربی بر طبیعت دارد استفاده از نمونه های مصنوعی پی وی سی هم به علت ناسازگار بودن متریال شان با محیط زیست اثرات زیانبار زیادی در طولانی مدت خواهند داشت. در این میان بهترین راه برای اجتناب از این گزینه های بحث بر انگیز ( که پیشنهاد کارشناسان محیط زیست می باشد ) ایجاد سبک و متدی جدید است که در واقع این همان کاری است که طراحان و معماران در آن مهارت دارند.

شیرآلات کسری

طراحان درخت های کریسمس با استفاده از متریال های قابل بازیافت نمونه های فوق العاده ای ایجاد کردند و خبر خوب این است که با این کار ارزشی به ارزشهای جشن کریسمس افزوده شده است.

 

  Sarah Wigglesworth  طراح درخت کریستمس میدان Bermondsey  با استفاده از چرخ 35 دوچرخه بازیافتی درختی زیبا خلق کرد. قطعات دوچرخه های گنجانده شده در این درخت متعلق به موسسه خیریه ری سایکل انگلیس بود که به ارائه خدمات حمل و نقل ارزان قیمت در آفریقا می پردازد.

در واقع آنچه در روح کریسمس نهفته است همکاری و در کنار هم بودن است و ساخت درخت نیز الهام بخش همین موضوع است، در همین راستا معماری اهل شیلی به نام   Ricardo Sanhueza De La Mazaدر Chiguayante  با کمک مقامات محلی یک کمپین جمع آوری بطری های شیشه ای در مدارس شهری به راه انداخت که نتیجه آن 19000 بطری بود که 1000 تای آن اهدایی مردم بود که نتیجه آن درخت کریسمسی ساخته شده از بطری های سبز است.

طراحی درخت کریستمس کاری تعاملی است.  Abies-Electronicus XMAS Tree کاری از 1024 architecture  که در واقع داربستیست به فرم درخت که با نور و صدا و تصویر تزئین شده است . تنه درخت مکانی برای دیدن چشم انداز زیبای شهر بود و زیر آن نیز کافی شاپی زیبا تعبیه شده بود.

و در آخر نمونه های خانگی و ساده ای از درخت کریسمس که جایگزینی هوشمندانه و زیبا برای درختان کریسمس سنتی هستند. این مدل ها بی ضرر بوده و در عین حال بدون تزئینات دکوری هم جذاب هستند. در ضمن برای حفظ نظم و استفاده در فضاهای کوچک به علت قابلیت باز و بسته شدن آسان و پک شدن بسیار مفید هستند.

اینکه شما یک طراح جوان هستید یا کسی که وابسته به سنت هاست، فصل کریسمس زمانی برای رها کردن قید و بندها و خلاقیت هایتان می باشد اما مراقب باشید در عین اینکه طراحی های کوچکی مثل درخت کریسمس بسیار لذت بخش است از موضوع و مفهوم غافل نشوید. چالش اصلی شما طراحی و ساخت مدلی است  که هم  با محیط اطرافش سازگاری داشته و هم ایمنی ساختاری آن حفظ شود تا کریسمسی زیبا را به کودکان و اعضای خانواده تان هدیه دهید.

با وجود تمام اینها ، الان کریسمس است پس چیدانه روزهای شادی را برایتان آرزو می کند و فراموش نکنید که شما هم تصاویر درختان زیبایتان را در بحث و گفت گو چیدانه به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:  ساخت درخت کریسمس با تکه های چوب
طراحی یک میز ویژه برای یک شام ویژه
ساخت جایی برای کارت تبریک، کارت پستال و عکس
کادو های کریسمس را خلاقانه بسازید

منبع: ترجمه شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 06 دی 1393
چقدر نوع چوبی این درختا خوشگله. بیشتر واقعی به نظر میرسه تا بقیه مدل هاش
nazanin kd در تاریخ 06 دی 1393
چندتا عکس خلاقانه از درخت کریسمس که فکر کردم دیدنشون خالی از لطف نیست.

ثبت دیدگاه