باورهای غلطی که احتمالاً شما هم درباره‌ی آتش سوزی دارید!

باورهای غلطی که احتمالاً شما هم درباره‌ی آتش سوزی دارید!

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است برای عموم مردم اتفاق بیفتد آتش سوزی است. آتش سوزی یکی از اصلی ترین نگرانی‌ها و چالش‌های موجود در بسیاری از نقاط جهان است. همه ما تا حدودی از عواقب جبران ناپذیر آتش سوزی آگاه هستیم و کمابیش از اقدامات پیشگیرانه آن باخبریم، اما نکته اصلی اینجاست که اطلاعات درستی در رابطه با مواجهه با آتش سوزی داشته باشیم و درگیر خرافات و باورهای نادرست نشویم، چرا که ممکن است موجب اتفاقات جبران ناپذیری شود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با چند نمونه از این خرافات آشنا کنیم.

باز کردن پنجره ها باعث کمتر شدن شدت آتش می‌شود

گروه معماری اشکان اذانی

علاوه بر کاربردهای شیشه در طراحی داخلی، شیشه‌های پنجره یکی از سدهای مهم در کنترل شدت آتش سوزی است. یکی از باورهای غلط و رایج در مورد آتش سوزی این است که باز کردن پنجره‌ها باعث کمتر شدن شدت آتش می‌شود، اما در حقیقت اگر هنگام آتش سوزی پنجره‌ها را باز کنیم، به دلیل ورود حجم زیادی از اکسیژن آتش شعله‌ورتر می‌شود و می‌تواند موجب افزایش خطرات ناشی از آتش سوزی باشد.

نگهداری طولانی مدت از کپسول های آتش نشانی مشکلی ندارد

کپسول های آتش نشانی همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از شعله‌ور شدن و گسترش آتش هستند. اما به این معنا نیست که ما می‌توانیم کپسول آتش نشانی خود را برای سال های طولانی داشته باشیم. زیرا این کپسول‌ها دارای تاریخ انقضا هستند و در صورتی که تاریخ مصرف آن تمام شده باشد دیگر عملکرد مفید سابق را نخواهند داشت.

کپسول های شارژی می‌بایست هر 6 سال یک بار شارژ شوند و کپسول های یک بار مصرف می‌بایست هر 12 سال یک بار تعویض شوند، زیرا هنگام آتش سوزی هرگونه بی‌توجهی به این موارد، خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی به همراه دارد.

سیستم های اطفاء حریق موجب مهار کامل آتش می‌شوند

سیستم های اطفا حریق با تشخیص گرما و دود و استفاده از مواد شیمیایی خشک و یا مرطوب سعی در کنترل و جلوگیری از آتش دارند. اما باور غلط اکثر مردم اینجاست که فکر می‌کنند این سیستم ها می‌توانند به طور کامل آتش را خاموش کنند. واقعیت این است که خیلی از این سیستم ها در هنگام آتش سوزی با توجه به شدت آتش فعال می‌شوند و به دلیل اینکه به ترتیب فعال می‌شوند زمان کافی برای خاموش کردن آتش را ندارند.

استفاده از آب زیاد موجب خاموش شدن آتش می‌شود

یکی دیگر از باورهای رایج مردم، استفاده از آب زیاد برای مهار آتش است به طوری که همه مردم از هر جهتی که بتوانند مقدار زیادی آب به سوی محل آتش سوزی میپاشند. در واقع استفاذده از آب خیلی کم یا آب خیلی زیاد در زمان آتش سوزی بی فایده است. بهتر است میزان آبی مشخص مثلا 3 لیتر را هر دفعه استفاده کنید.

هر آتشی با آب خاموش می‌شود

یکی دیگر از خرافاتی که به اشتباه در ذهن مردم شکل گرفته است، این است که هر چیز شعله‌وری با آب خاموش می‌شود. این باور موجب آسیب بسیاری از افراد شده است. برای مثال هنگام آتش گرفتن وسیله‌ای الکتریکی آن را با آب خاموش می‌کنند که باعث برق گرفتگی و خسارات بیشتری می‌شود و یا هنگام آتش گرفتن روغن داغ در آشپزخانه، اقدام به ریختن آب داخل قابلمه می‌کنند که باعث گسترش وسعت آتش می‌شود.

آیا راهی برای جبران خسارات آتش سوزی وجود دارد؟

برخی اوقات با وجود رعایت همه جانبه نیز آتش سوزی اتفاق میفتد و منجر به بروز خسارات جبران ناپذیر می‌شود. تنها راه در امان ماندن از خسارات هنگفت آتش سوزی، خرید بیمه آتش سوزی است. پوشش‌های بیمه آتش سوزی خسارات ساختمان، لوازم منزل، کالاهای موجود در آن  و هزینه‌های پیشگیری از توسعه آتش را تحت پوشش قرار می‌دهند. چنانچه این بیمه را ندارید، پیشنهاد می‌شود همین حالا اقدام به خرید آن نمایید.

خوشبختانه برای خرید بیمه آتش‌سوزی تنها مدرک مورد نیاز کدپستی است. به عبارتی شما بدون ثبت و احراز کد پستی نمی‌توانید برای خرید بیمه آتش‌سوزی اقدام نمایید. اگر مستاجر هستید و نمی‌دانید چه کسی باید بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی را بخرد، باید بدانید که مانعی برای خرید هیچ کدام وجود ندارد؛ مالک می‌‌تواند ملکش را بیمه کند و مستاجر لوازم منزلش را بیمه کند.

باورهای اشتباه زیادی در بین مردم وجود دارد که باعث وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیر به خود و خانوادشان می‌شود. امیدواریم با خواندن تفکرات اشتباه درباره آتش سوزی گفته شده، آن‌ها را از ذهن خود خارج کنید و به اطرافیانتان نیز در این رابطه آگاهی دهید.

 


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه