این روزها صحبت از برنامه ایرج طهماسب داغ داغ است و بریدههای مهمونی جدید او در شبکههای اجتماعی دست به دست میچرخد. آقای طهماسب که دو سال است در مهمونیهای خود «آقای مجری» بودن را کنار گذاشته و فقط «ایرج» است، حس صمیمیت را با همین چیزهای کوچک به مخاطبش منتقل میکند. او امسال هم آمده است تا با عروسکهای جدیدش همه ما را سورپرایز کند. در این برگ از فیلمدکور چیدانه به سراغ طراحی صحنه برنامه «مهمونی2» رفتهایم تا تفاوتهای دکوراسیونی آن را با مهمونی قبلی ایرج طهماسب مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.
ایرج طهماسب برای سال دوم در خانهاش مهمونی گرفته است! او که نوروز پیش با رونمایی از عروسکهای جدید و جذاب دل مخاطبان کوچک و بزرگش را برده بود امسال هم تصمیم گرفت با همان عروسکها و قدری تغییر در جزئیات دوباره همه ما را مهمان خانهاش کند. در نمایش عروسکی مهمونی ۲ که با حال و هوای نوروز و بهار ۱۴۰۲ پخش میشود عروسکهای ثابت سری اول حضور دارند. از بچه با صدای هوتن شکیبا گرفته تا پشه با صدای کاظم سیاحی و دیگر عروسکهای این مجموعه. البته قرار است چند عروسک جدید هم به این مجموعه اضافه شود که انگار فعلا محرمانه است!
خانه طهماسب و عروسکهایش همان خانه کنار تالار عروسی است. همان جایی که کارکنان تالار به آن رفت و آمد دارند و با ایرج و عروسکها در تعاملند. خانهای که از اکثر نقاط آن تابلوی «تالار عروسی» به چشم میخورد و به نظر میرسد ایرج طهماسب به دنبال مکانی میگشته که شادی و سرخوشی را به برنامهاش تزریق کند، و چه جایی بهتر از یک تالار عروسی پرسروصدا که همیشه از آن صدای دست و جیغ و هورا میآید؟
تنها تفاوتی که این خانه با دکور سال پیش کرده است تغییر در یکسری جزئیات و رنگهاست. وگرنه تم دکوراسیون مانند همه برنامههای ایرج طهماسب ساده و خودمونی است. اصلا از همان تیتراژ ابتدایی و تمپوی ضربی بسیار شاد با ترانهخوانی ایرج طهماسب مخاطب با شادی و انرژی وارد برنامه شده و این انرژی با دکوراسیون جدید امسال تقویت هم میشود.
طراح صحنه در مهمونی جدید به کفپوش خانه دست نزده و کفپوش همان اپوکسی طرح چوب با همان رنگبندی است که حس مدرن بودن را به بیننده القا میکند. خانه هنوز هم پرجزئیات و پر از اکسسوریهای ریز و درشت است. درواقع خانه پتانسیل این را دارد که دکوریجات بیشتری در آن جای بگیرد زیرا اساس طراح دکوراسیون تمرکز بر دیتیل بوده است، به همین دلیل است که حتی کابینتها و جزیره هم قفسهدار طراحی شدهاند تا اگر نیاز بود از لوازم تزئینی بیشتری برای رنگ و رو بخشیدن به فضای خانه استفاده شود.
نکته جالب دیگر تغییر پالت رنگی دکوراسیون است که این انقلاب در طراحی آشپزخانه بیشتر به چشم میآید. آقای مجری از پارسال تا امسال یک دست مبلمان عوض کرده و رنگ کاشیهای آشپزخانه را از رنگ سال 2022 (سبز مینت) به رنگ سال 2023 (قرمز پرشین) تغییر داده است. ایجاد تحول در رنگ غالب دکور نه فقط در آشپزخانه و مبلمان، بلکه در جزئیاتی مانند کاغذ دیواریها و دیوارهای پشتی خانه نیز به چشم میخورد، حتی یخچال و ماشین لباسشویی نیز از فیروزهای به گلبهی تغییر رنگ دادهاند! البته اگر کمی با دقت نگاه کنید و تیزبین باشید! نکته همینجاست که در برخی موارد شاید شما کاملا متوجه نشوید که کدام قسمت از دکوراسیون چه تغییری کرده است، اما ناخودآگاه حس و حال آن به من و شمای بیننده منتقل میشود.
این دگرگونی در رنگبندی دکور امسال گرما و حرارت متفاوتی به برنامه بخشیده و رنگهای سرد به حاشیه رفتهاند. اگر یادتان باشد در آشپزخانه سری اول برنامه مهمونی جزیره و کاشیها سبزرنگ بودند و فضای دکوراسیون آن گرمای خاص و متناسب با محتوای برنامه را نداشت. تغییر دیگری که در آشپزخانه جدید به چشم میخورد استفاده بیشتر از فضای عمودی کنار کابینت برای قرار دادن گل و گلدان و وارد کردن عنصر طبیعت به دکوراسیون است.
همانطور که میدانید نورپردازی در یک دکوراسیون نئوکلاسیک رو به مدرن جایگاه ویژهای دارد. به نظر میرسد که در مهمونی امسال نسبت به دکور قدیمی به شکل واضحی به نورهای نقطهای توجه بیشتری شده است. آباژورها، هالوژنها، چراغهای دیوارکوب و نورهای مخفی به فضای خانه روشنی و نشاط خوبی بخشیدهاند و زیباییهای صحنه با نهایت پتانسیل خود چشم میآیند. این نورپردازی حتی در بخشهایی که زیاد هم توی دید مخاطب نیستند رعایت شده است، مثلا نور خطی زیر یونیت کابینت یا نور داخل قفسه بوفه که اساسا خیلی هم دیده نمیشود اما بطرز پنهانی نشاط و شور فضا را تقویت میکند.
استفاده از مبلمان المانند برای پذیرایی از مهمانان برنامه باعث شده است تا هم کار عروسکگردانها راحتتر شود و هم دوربین بتواند فریمهای بهتری به بیننده ارائه بدهد. تقریبا در تمام قابهایی که میبینیم تعداد زیادی اکسسوری به چشم میخورد که دلیل استفاده از خردهریزهای بسیار زیاد در این دو مهمونی که تابحال برگزار شده هنوز هم بر ما پوشیده است. تقریبا به هر طرف صحنه که چشم میچرخانیم چشممان با یکچیزی درگیر میشود، شاید طراح صحنه سعی داشته است تا فضای دکور را به سمت و سوی کودکانه بودن سوق بیشتری بدهد.
در هر صورت مهمونی امسال نسبت به مهمونی نوروز سال پیش تغییر چندانی نداشته است، خانه همان خانه و دکور همان دکور است، تنها رنگبندیها و جزئیات کوچک عوض شدهاند و خانه آقای طهماسب مثل همیشه ساده، بیغل و غش و خودمانی است.