گشت و گذاری در خانه سنتی و باصفای «فرهاد مهراد»

گشت و گذاری در خانه سنتی و باصفای «فرهاد مهراد»

وقتی نام فرهاد مهراد به میان می‌آید این آهنگ در فضای ذهن زمزمه می‌شود: «تو فکر یک سقفم.. یک سقف رویایی.. سقفی برای ما.. حتی مقوایی…». کسانی که در باغ فردوس به خانه فرهاد سر زده‌اند خوب می‌دانند که بوی «عیدی» و بوی «کاغذ رنگی» از آجر به آجر این خانه به مشام می‌رسد. فرهادی که سقف مقوایی‌اش در حال فرو ریختن بود اما به همت همسرش -پوران گلفام- یادگاری‌های این مرد محبوب به باغ فردوس منتقل شد و در اتاقی جای گرفت تا فرهاد را برای همیشه زنده نگه دارد. در این مطلب به سراغ دکوراسیون اتاق زیبای فرهاد رفته‌ایم تا سقف رویایی او را از نگاهی دیگر ببینیم.

کاغذدیواری آیدی

چیدمان سنتی و چشم‌نواز خانه خواننده قدیمی

از همان ابتدا که به سمت خانه فرهاد می‌روید فضا به شدت فرهادگونه و لطیف است. همان حس موسیقی خاص با صدای باصلابت این خواننده که از دور به گوش می‌رسد. گل‌های یاس باغچه و شمعدانی‌های سرحال حیاط به تازه‌واردها لبخند می‌زنند و خوشامد می‌گویند. وقتی وارد فضای خانه می‌شوید با دیدن وسایل دکوراسیون حس و حال خانه یک خواننده و موسیقیدان را لمس می‌کنید.

در هر گوشه و کنار خانه رد و نشانی از فرهاد وجود دارد. دست‌نوشته‌های او روی میز تحریرش، ساعت مچی و تسبیح او، قرآن شخصی و عبای شکلاتی رنگی که روی صندلی قرار دارد فضا را به قدری واقعی کرده است که بیننده را به این تصور می‌اندازد که فرهاد اینجا حضور دارد. طراح دکوراسیون برای تداعی کردن حضور آقای خواننده به ریزترین جزئیات نیز پرداخته است. مثلا شال گردن مشکی‌رنگی که در اغلب اجراهای فرهاد با او همراه بوده نیز بعنوان عضوی از اعضای دکوراسیون در گوشه اتاق قرار دارد و صحنه‌هایی از اجراهای تاثیرگذار او را به یادمان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: خانه پدری ساده و ایرانی‌پسند محسن چاوشی+ ویدئو

خانه‌ای با معماری و هویت ایرانی

گوشه به گوشه خانه فرهاد برای خودش هویت دارد. قصه دارد. از تابلوهای خوشنویسی روی دیوار بگیر تا عکس‌های شخصی و آن چرخ خیاطی قدیمی. اگر خوب به جزئیات دقت کنیم می‌بینیم که کاست‌های قدیمی‌اش هم اینجا هستند. فرهاد موسیقی «باروک» گوش می‌داده و به بتهوون هم علاقه داشته است. در میان کاست‌های شخصی فرهاد، دلت می‌خواهد آثاری از خودش هم باشند؛ آثاری که به سختی مجوز انتشار گرفته‌اند: «امکان ضبط موسیقی در زمان جنگ وجود نداشت. مگر موسیقی که به جنگ مربوط می‌شد. زبان من را هم موش خورده بود. سکوت کرده بودم». این‌ها را لابلای برگه‌های دست‌نویسش می‌خوانیم.

بیشتر بخوانید: اتاق کار محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران در “دل‌آواز"

طراح این دکوراسیون محیط خانه را به سبک سنتی دیزاین کرده است. استفاده از گلیم و قالیچه‌های دستباف با نقوش سنتی، پشتی‌های لاکی‌رنگ زیبا، کوزه‌های سفالی تزئینی، سماور آنتیک روی طاقچه و … همه و همه وسایل واقعی آقای خواننده بوده‌اند که به این اتاق منتقل شده‌اند. قاب عکس‌های قدیمی از خاطرات گذشته فرهاد در جای جای خانه قرار گرفته و کتابخانه چوبی او با آن کتاب‌های کهنه‌ی بارها خوانده‌شده که با ترتیب و ظرافت خاصی در قفسه چیده شده نظر افراد را جلب می‌کند.

اما در میان تمام این وسایل، بخشی از دکوراسیون که فضای عارفانه‌ای را ایجاد کرده و با دیدن آن بیشتر از هر زمان دیگری آوای گوش‌نواز فرهاد در ذهنمان نقش می‌بندد سازهای گیتار و پیانوی او هستند که حس عجیبی را به این فضای سنتی و ایرانی اضافه کرده‌اند، حسی مانند ترکیبی دلچسب از آواز و اصالت.

بیشتر بخوانید: خانه صادق هدایت، موزه‌ای که دایر نشد!

طراح دکوراسیون خانه فرهاد کیست؟

بهروز غریب‌پور، کارگردان و مدیر هنری دیزاین موزه فرهاد مهراد، 10 سال پس از مرگ این خواننده بوده است. خانه‌ای که می‌گوید هنگام طراحی‌اش، هر روز دست فرهاد را بر شانه‌اش احساس می‌کرده و زمزمه‌اش را در گوشش می‌شنیده که به او آفرین و تبارک‌الله می‌گفته است.

در آخر …

اگر گذرتان به حوالی باغ فردوس افتاد به زیارتگاه اهل عشق بروید و مهمان خانه باصفای فرهاد شوید. جایی که فضای آن به قدری زنده و واقعی طراحی شده که گویی فرهاد در آن هوا نفس می‌کشد و با آن صدای محکم و خاطره‌انگیز برایمان آوازهای پرشور می‌خواند، گوشه دنجی که صدای فرهاد رساتر از هرجای دیگری به گوشمان می‌رسد.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه