خانه احسان علیخانی موزه‌ای از اشیاء کلاسیک است! + عکس

خانه احسان علیخانی موزه‌ای از اشیاء کلاسیک است! + عکس

در طوفان مدرنیته‌ای که به خانه سلبریتی‌ها آمده و سلیقه‌هایی که هر روز یک طبع جدید پیدا می‌کنند و افرادی که دائما در پینترست و ژورنال‌های خارجی به دنبال عناصر به‌روزتر و امروزی‌تری برای تکمیل دکوراسیون منزلشان می‌گردند، «احسان علیخانی» هنرمند جوان و خوشنام کشورمان با انتشار عکسی از فضای خانه‌اش از سلیقه کلاسیک‌پسند خود رونمایی کرد. در ادامه به بررسی چیدمان متفاوت خانه احسان علیخانی از منظر معماری داخلی می‌پردازیم.

کی پلاس

چرا دوست داریم خانه‌ای شبیه به خانه سلبریتی‌ها داشته باشیم؟

رسانه‌های اجتماعی قدرت بالایی در دنیای امروز دارند. با استفاده از این رسانه می‌توانیم از شیوه زندگی سلبریتی‌ها و افرادی که در فضای رسانه برایمان جذابیت دارند باخبر شویم. مشاهده خانه‌های بزرگ، پنت‌هاوس‌های جذاب، دکورهای لاکچری و وسایل شیک و امروزی ما را به وجد می‌آورد و ناخودآگاه دوست داریم زندگی کردن در چنین فضایی را تجربه کنیم. همین موضوع باعث شده است تا افراد معروف که در فضای مجازی تریبون دارند انگیزه‌ای پیدا کنند تا فضای خانه‌شان را با مردم به اشتراک بگذارند. در میان این رقابت سهمگین میان دکورهای شیک و پیک و لوکس احسان علیخانی چند عکس از بخش‌های مختلف خانه‌اش را منتشر کرده که با نگاه کردن به آن‌ها به روحیات سنتی این هنرمند پی می‌بریم.

رنگ‌هایی که فضا را گرم می‌کنند

فکر می‌کنید چه افرادی بیشتر به دکوراسیون‌های کلاسیک علاقمندند؟ جوان‌ها خوب می‌دانند که زندگی کردن در یک خانه مدرن و خلوت به دور از شلوغی و هیاهوی بیرون از خانه چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد. درست است که خانه‌های مدرن آرامش خاص خودشان را دارند اما هستند افرادی که ترجیح می‌دهند در چیدن فضای پیرامونی خود از اصالت و شکوه یک دکوراسیون کلاسیک پیروی کنند.

به تصویر زیر که چندی پیش با عنوان خانه احسان علیخانی در فضای مجازی منتشر شد خوب نگاه کنید. ما در این تصویر شاهد یک دکوراسیون کلاسیک ایرانیزه‌شده با المان‌های سنتی و آشنا هستیم که از سبک مدرن و کاراکترهای آن دوری کرده است.

موضوعی که بیشتر از هرچیز در این دکوراسیون جلب نظر می‌کند رنگ‌بندی سنگین فضاست که به دکوراسیون هویت داده است. استفاده زیاد از رنگ‌هایی در تناژ کرم، قهوه‌ای و طلایی گرما و حرارت خاصی را به خانه بخشیده و فضایی صمیمی ایجاد کرده است. رنگ‌هایی که در دکوراسیون کلاسیک ارحج هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند باید رنگ‌های سنگین و موقر باشند تا شکوه و تجملاتی بودن فضا را به چشم بیاورند. به عبارتی در دیزاین فضای کلاسیک از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که به راحتی در طبیعت پیدا می‌شوند تا حس آرامش و صلح‌طلبی را در بیننده بیدار کنند.

بیشتر بخوانید: خانه صادق هدایت، موزه‌ای که دایر نشد!

این خانه، نمایشگاهی از اشیاء سنتی است!

فکر می‌کنید چرا این دکوراسیون ایرانیزه‌شده است؟ چه المان‌هایی در این تصویر بیشتر ذهن شما را به سمت فضای خانه‌های ایرانی هدایت می‌کند؟ بسیاری افراد با قرار دادن وسایل قدیمی و آنتیک در دکوراسیون خود احساس نوستالژیک پیدا می‌کنند و خاطرات جذاب و شیرین گذشته برایشان مرور می‌شود. از طرفی المان‌های سنتی به خانه و دکوراسیون ما هویت و شخصیت می‌بخشد و ارزشمندی خاصی به آن می‌دهد. در خانه آقای علیخانی هم در همین قاب کوچک چندتایی از این وسایل نوستالژیک را پیدا می‌کنیم. برای مثال پارامترهایی مانند استکان‌های کمرباریک و کتری و قوری با طرح و نقش اسلیمی که برای پذیرایی استفاده شده است ما را به یاد خانه مادر و مادربزرگهایمان می‌اندازد و حس مثبتی را منتقل می‌کند. از طرفی فرش لچک و ترنج قرمز رنگ با الگوی سنتی که به نظر دستباف می‌آید کاملا با ظاهر فضا هماهنگ است و زیبایی این دکوراسیون ایرانی را تکمیل کرده است.

جایی که تزئینات حرف اول را می‌زند

دکوراسیون کلاسیک به تزئینات زیاد معروف است و ترکیب آن با المان‌های دکوراتیو سنتی جلوه خاصی به فضا می‌دهد. در چیدمان این خانه سعی شده است تا همه چیز نمایی لاکچری و پر رنگ و لعاب داشته باشد. بعنوان مثال کاغذ دیواری‌های گلدار که برای تزئین دیوار شاخص خانه انتخاب شده و بر روی آن دیوارکوب‌های ابزارخورده و طلایی رنگ آویخته شده است نگاه‌ها را با خود درگیر می‌کند. از طرفی کمد چوبی که با دکوریجات قدیمی و آنتیک پر شده نیز از چشممان دور نمانده است. در این میان مبلمان ظریف فرانسوی با پارچه فاخر سبزرنگ جزئی از متعلقات کلاسیک خانه به شمار می‌آید و این جذابیت بصری را کامل کرده است.

چوب، عنصر کلیدی دکوراسیون

یکی از بیشتری عناصری که در چیدنش دکورهای سنتی یا کلاسیک به کار می‌رود «چوب» است. چوب‌های باکیفیت و درجه یک که طول عمر بالایی دارند و انرژی خوبشان را به فضا منتقل می‌کنند. در این دکوراسیون نیز انواعی از پارامترهای چوبی را می‌بینیم که با رنگ‌بندی اجزای چیدمان هماهنگ هستند. از جمله کفپوش، کمد دیواری، میز کنسول، میز جلومبلی و مبلمان چوبی که قطعا در این خانه استفاده از چوب به این اجزا ختم نمی‌شود و این تصویر، نماینده کوچکی از دکوراسیون کلی خانه است که ما در اختیار داریم.

بیشتر بخوانید: ویدئوی منتشر شده از دکوراسیون خانه لاکچری نیوشا ضیغمی

حیاط باصفای خانه در یک معماری ایرانی

چندی پیش احسان علیخانی تصویری از حیاط خانه‌اش را با کاربران به اشتراک گذاشت که امضایی بود پای معماری اصیل و باشکوه ایرانی. احتمالا امروز و در میان برج‌های بلند و فشرده و آپارتمان‌های قوطی کبریتی تهران کمتر خانه‌ای را پیدا می‌کنید که حیاط‌دار باشد! چه برسد به آن که در حیاطش از طراحی و معماری ایرانی نیز بهره برده باشد. حیاط آب وجارو شده و باصفای خانه احسان علیخانی با گل و گلدان‌های شاداب و حوض فیروزه‌ای خوش رنگ و لعابش فضایی دنج و آرامش‌بخش را پدید آورده و پیکربندی سنتی این خانه را تکمیل کرده است.

بیشتر بخوانید: خانه پدری ساده و ایرانی‌پسند محسن چاوشی + ویدئو

حرف آخر

هر سبکی از دکوراسیون ارزش و زیبایی خودش را دارد. نمی‌توان به مدرن‌پسندان خرده گرفت که چرا دوست دارند در یک فضای خلوت و مینیمال زندگی کنند و از تزئینات و جزئیات به دور باشند. همچنان که نمی‌توانیم به خانه‌های کلاسیک و سنتی بابت استفاده از پارامترهای اصیل و شکوهمند در قلب دکوراسیون ایراد بگیریم. همه چیز بستگی به سلیق، طبع و روحیات شما دارد. تا به امروز دکوراسیون‌های زیادی از خانه سلبریتی‌های معروف را با هم دیدیم و جزئیات آن را بررسی کردیم. خانه احسان علیخانی نیز از آن دسته خانه‌هاست که تماشای گوشه به گوشه آن می‌تواند برایمان خاطره‌انگیز باشد و حس و حال خانه‌های قدیمی و روح‌بخش ایرانی را به یادمان بیاورد.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه