چرا بازی «مافیا» این‌قدر محبوب شد؟

چرا بازی «مافیا» این‌قدر محبوب شد؟

به قلم: مهشید بختیاری

مافیا از آن دسته بازی‌هایی است که انجام دادن آن در دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌های دوستانه حسابی می‌چسبد. گاهی آنقدر شما را درگیر می‌کند که حواستان از زمین و زمان پرت می‌شود و گاهی آنقدر چالش‌برانگیز است که ممکن است بر سر بازی با دوستانتان درگیر هم بشوید. برای بعضی‌ها وقتی مافیا آغاز می‌شود آنقدر بازی جدی است که تمام توان و انرژیشان را برای آن می‌گذارند و برای عده‌ای دیگر فقط یک سرگرمی ساده به حساب می‌آید. در هر صورت نمی‌توانیم انکار کنیم که این روزها مافیا خصوصا در بین جوانان حسابی جایش را باز کرده و پرطرفدار است. در این برگ از مقالات چیدانه می‌خواهم به این موضوع بپردازم که اصلا چرا و از چه زمانی مافیا انقدر محبوب شد؟ اصلا این بازی کی و از کجا وارد ایران شد؟ اگر شما هم از عاشقان مافیا هستید این مطلب مخصوص شماست.

بهنام حضرتی

مافیا

سرویس خواب بالسا

مافیا و یک شروع آکادمیک

مافیا در بهار سال 1986 در خوابگاه دانشجویی دانشگاه مرکزی مسکو آغاز شد. جایی که چند تن از دانشجوها از سر بی‌حوصلگی چشمشان را بسته بودند و ناگهان نوری به ذهن یکی از آن‌ها تابید و ایده بازی مافیا از همانجا شکل گرفت. بازی‌ای که در ابتدا نام آن دزد و پلیس بود و احتمالا هیچکس فکر نمی‌کرد که این بازی جزو 50 بازی محبوب دنیا دسته‌بندی شود. پس از آن روز مافیا به سرعت در خوابگاه‌ها، دانشگاه‌ها و اردوهای دانشجویی منتشر شد، سپس کم کم از روسیه به غرب و شرق گسترش پیدا کرد و در این میان ایران نیز از این بازی بی‌نصیب نماند.

نمی‌دانم مافیا توسط چه کسی به ایران وارد شد. شاید یک دانشجوی خارجی آن را با خودش به ایران آورد، شاید یکنفر که خوره بازی‌های آنلاین است آن را از یک سایت خارجی کشف کرد، شاید هم یک استاد دانشگاه این بازی را به دانشجویانش معرفی کرد. هرچه که هست این بازی در سال 1384 پا به خوابگاه‌های دانشجویی ما پا گذاشت. مافیا هرروز رشد کرد و رشد کرد، برای آن کتاب‌های متعددی نوشته شد، بازی‌های آنلاین زیادی طراحی شد و کافه‌های بسیاری محیطشان را اختصاص دادند به پلیرهای مافیایی.

بازی مافیا

چرا مافیا محبوب است؟

قبلترها نام «مافیا» عنوان‌های ناخوشایندی مانند تبهکاری، زورگویی، جرم و جنایت را به دنبال خودش یدک می‌کشید، اما این روزها جوانان بیش از آن که به دنبال اسم و ظواهر باشند به سمت هیجانات ناشی از مسائل می‌روند. مافیا یک بازی فکری و هیجان‌انگیز است. باید خیلی دقیق و تیزبین باشید که بتوانید به همراه دیگران شهرتان را نجات بدهید. باید اهل چالش و منطق باشید وگرنه قافیه را می‌بازید. در مافیا پشت هر اتفاقی دلیلی محکم وجود دارد و اگر ماجراجو نباشید نمی‌توانید آن دلیل را کشف کنید. هیجان، ماجراجویی و نشاطی که در این بازی است اولین دلیل جذب جوانان به مافیاست.

اوایل که مافیا روی بورس آمده بود چهار پنج نقش در آن بیشتر وجود نداشت. اما بعدها که این بازی گسترش پیدا کرد نقش‌ها و عناوین جدیدی به آن وارد شدند و بازی از آن شکل و شمایل ساده درآمد و حالتی پیچیده‌تر به خود گرفت. این پیچیدگی و تکامل تلاطم و جنجال بیشتری به فضای بازی تزریق کرد. جالب اینجاست که حتی پس از گذشت سالیان سال از ابداع بازی مافیا هنوز هم قواعد این بازی در حال رشد است و انعطاف آن در طول دوران برای آن‌ها که اهل بازی‌های جدید و تجربه‌های تازه هستند می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. امروز 17 تیپ برای مافیا طراحی شده است که هرکدام به نوعی با نقش‌های متفاوت و قوانین خاص خود پلیرها را به چالش می‌کشند.

انجام دادن بازی مافیا نیاز به هیچ امکاناتی ندارد. درست است که بعدها از دیدگاه اقتصادی امکانات فیزیکی خاصی به آن اضافه شد، بازی‌های آنلاین زیادی برایش ساخته شد و امروزه کافه‌های بسیاری در سطح شهر مخصوص بازی مافیا طراحی شده‌اند، اما اگر واقعیتش را بخواهید مافیا به هیچ امکانات خاصی نیاز ندارد. کافی است با دوستان خود با چند تکه کاغذ دور هم جمع شوید و بازی را شروع کنید.

این روزها سروصدا و درگیری زیادی میان مخالفان و موافقان بازی مافیا در گرفته است. مخالفان این بازی از لحاظ روانشناسی آن را نقد می‌کنند و اعتقاد دارند که مافیا چیزی جز تبلیغ دروغگویی، فریب و حقه‌زنی برای دست یافتن به پیروزی نیست. اما موافقان بازی نظر دیگری دارند. آن‌ها معتقدند که انسان معاضر در عصر مدرن باید خودش را برای رویارویی با هر شرایطی آماده کند. از منظر آن‌ها مافیا تمرین دقت، تیزبینی، هوش و منطق است و به نوعی با تمارین ذهنی خود درخت آگاهی انسان را بارورتر می‌کند. نظر شما درمورد این بازی چیست؟ با ما درمیان بگذارید.

بازی محبوب مافیا

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه