چند ایده جذاب برای سفره‌آرایی افطار و سحر در نوروز

چند ایده جذاب برای سفره‌آرایی افطار و سحر در نوروز

به قلم: مهشید بختیاری

نوروز و ماه مبارک رمضان هردو مناسبت‌های عزیزی برای ما ایرانی‌ها هستند. بخصوص ماه رمضان امسال که از اوایل عید نوروز پا به خانه‌های ما گذاشت. مقارن شدن این دو مناسبت فرصت خوبی برای آن است که به بهانه دید و بازدیدهای نوروزی، از ثواب افطاری دادن به مهمانان خود بهره‌مند شویم. اما متاسفانه مشکلات اقتصادی باعث شده است تا بیشتر خانواده‌ها سر در لاک خود فرو برده و نتوانند آنچنان که دوست دارند سفره‌های افطاری و سحری را رنگین و پر و پیمان بچینند. اما باز هم نباید ناامید شد. لازم نیست در طول ماه رمضان دائما سفره‌های آنچنانی بچینیم، بلکه می‌توانیم با همان امکاناتی که در اختیار داریم، با یک سفره‌آرایی جذاب و خلاقانه مهمانان خود را سورپرایز کنیم. در این مطلب چند ایده برای آراستن سفره در رمضان نوروزی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مبلمان آل یاسین

چی بخوریم و چی نخوریم؟

سوال مهم: «چی بخوریم که در طول روز گرسنه و تشنه نشیم؟» یکی از خوردنی‌های جذاب در دید و بازدیدهای عید نوروز انواع مختلف شکلات و شیرینی‌جات است، اما حواستان باشد که اگر روزه‌دار هستید از مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها جدّا پرهیز کنید، زیرا جدا از مقوله پرکالری بودن و ایجاد چاقی، این خوردنی‌ها باعث ایجاد تشنگی زیاد می‌شوند و در طول روز برایتان مشکل ایجاد می‌کنند. سر سفره افطار یا در عیددیدنی‌های شبانه بهتر است بیشتر به سمت مصرف شربت‌ها و نوشیدنی‌ها و انواع میوه‌جات بروید، بخصوص میوه‌های آبدار مانند هندوانه که هم شما را از تشنگی نجات می‌دهد و هم به اندازه آجیل و شیرینی چاق‌کننده نیست. برای وعده سحری نیز سعی کنید از غذاهای چرب و چیلی، شور و پرگوشت استفاده نکنید، همچنین خوردن چای غلیظ، قهوه و نوشابه در وعده سحر فقط مصیبت عطش و تشنگی را برایتان به همراه خواهد داشت.

شیرآلات کسری

از این عکس‌ها ایده بگیرید

توصیه اکید ما به شما این است که سفره افطار و سحر خود را ساده بچینید. نیاز نیست سفره را از خوراکی‌های رنگارنگ پر کنید، با هر آنچه که در اختیار دارید یک سفره زیبا و خلاقانه بسازید. اگر می‌خواهید تلفیق نوروز و رمضان در سفره‌آرایی شما مشخص باشد می‌توانید از ایده‌های خاص استفاده کنید. بطور مثال: فرنی، شله‌زرد و حلیم در ماه رمضان پای ثابت سفره‌های افطار و سحر هستند، معمولا خانم‌های باسلیقه با پودر نارگیل، دارچین و خلال پسته و بادام آن را تزئین می‌کنند که خوردن آن حسابی به مهمانان بچسبد. شما نیز می‌توانید تزئینات روی فرنی، حلیم و شله‌زرد را به شکل المان‌های نوروزی مانند ماهی قرمز و سبزه و شکوفه بیارایید. مصرف سبزی خوردن در وعده‌های سحر و افطار باعث می‌شود در طول زمانی که روزه هستید احساس عطش کمتری داشته باشید، فلذا می‌توانید سبزی خوردن سفره را به شکل سبزه عید تزئین کنید تا سفره رمضانی شما نوروزی هم باشد. در ایده‌ای دیگر می‌توانید حلیم را با آجیل‌هایی مانند پسته و بادام‌زمینی تزئین کنید، البته مراقب باشید که در مصرف آجیل برای سفره افطار و سحر زیاده‌روی نکنید، حتی در تزئینات!

برای یک سفره‌آرایی رمضانی زیبا می‌توانید از تصاویر زیر ایده بگیرید:

سفره افطاری زیبا

سفره افطاری شیک

سفره افطاری ساده

نمونه سفره افطاری

تزئین شله زرد

نمونه تزیین سفره افطاری

سفره افطاری در رمضان

تزیین سفره افطار در ماه رمضان

سفره آرایی برای افطار

سفره افطاری

تزیین سفره افطار

تزیین شله زرد

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه