کوچه امیدی از کوچه‌های رنگی تهران و شمعدانی‌هایش

کوچه امیدی از کوچه‌های رنگی تهران و شمعدانی‌هایش

کوچه امیدی از کوچه‌های رنگی تهران

این‌بار از بین کوچه‌های رنگی و جذاب تهران به سراغ کوچه امیدی رفتیم. کوچه امیدی تهران در دل بافت فرسوده‌ محله‌ استاد معین با گل و گلدان‌های رنگی تزیین شده است. دیوار خانه‌های این کوچه‌ باریک به رنگ سفید درآمده، روی دیوارها، گلدان‌های رنگی‌ قرار کرفته و نمای بسیار زیبایی به‌وجود آورده است. برای آشنایی با کوچه امیدی و داستان رنگی شدن آن با ما در ادامه همراه باشید…

کاغذدیواری آیدی

کوچه رنگی امیدی کجاست؟

کوچه رنگی امیدی کجاست؟

این کوچه رنگی در تهران، خیابان استاد معین، خیابان دستغیب کوچه امیدی یا میراولیایی قرار دارد.

داستان رنگی شدن کوچه امیدی

داستان رنگی شدن کوچه امیدی

داستان کوچه امیدی از آن جا شروع می‌شود که گروهی چندین طرح در مورد روز بدون خودرو، به شهردار منطقه 9 انتقال می‌دهند. بعد از جلسات، تصمیم گرفته می‌شود کاری در مورد بافت فرسوده محله، صورت گیرد. در نهایت ایده گل‌کاری و رنگ کردن مطرح می‌شود و کوچه رنگی امید به وجود می‌آید. قبل از شروع کار با ساکنان در مورد این طرح صحبت می‌شود. آن‌ها هم از ایده رنگ کردن و گل‌کاری کوچه استقبال می‌کنند. با اجرای طرح کمپین “دوباره ببین" دوده‌های سیاه شهر از روی دیوارهای ترک خورده و کهنه محله پاک می‌شود.

اینگونه تمام دیوارها سفید رنگ می‌شوند و گل‌های شمعدانی با گلدان‌های رنگارنگ قرمز، سبز و زردش روی دیوارهای کوچه امیدی جا خوش می‌کنند. تا تمام شدن طرح، گروه ناظر روی کار نظارت داشته و هزینه اجرا به عهده شهرداری منطقه بوده است. این طرح در اسفند 97 فصل خانه‌تکانی و هفته درخت‌کاری انجام می‌شود. رنگی شدن کوچه امیدی قرار بود حس بهار را در عید 98 برای ساکنان به‌همراه آورد و اگر مورد استقبال قرار گرفت، در کوچه‌های دیگر نیز اجرا شود.

بازگرداندن حیات اجتماعی به بافت‌های فرسوده

بازگرداندن حیات اجتماعی به بافت‌های فرسوده

تلفیق فضای سبز و ترکیب رنگ‌ها در دل بافت فرسوده باعث سرزندگی اهالی و محله می‌شود و هرچه این سرزندگی بیشتر باشد، حضور افراد در فضاهای شهری و مشارکت جمعی آنها در امور شهر بیشتر می‌شود و حیات اجتماعی به محله بازگردانده می‌شود.

مشارکت اهالی برای بقای زیبایی کوچه امیدی

مشارکت اهالی برای بقای زیبایی کوچه امیدی

ایجاد فرصت برای مشارکت شهروندان محله از دیگر اهداف این طرح بوده. چراکه اهالی بعد از نصب گلدان‌های شمعدانی، مسئولیت آبیاری و نگهداری این فضای زیبا به عهده آن‌هاست. با اجرای این طرح این فرصت به وجود آمد تا شهروندان محله، گروهی و دسته‌جمعی در ایجاد یک محیط‌زیست رنگین‌تر با هم مشارکت کنند.

نظر اهالی محله در مورد طرح زیباسازی کوچه امیدی

نظر اهالی محله در مورد طرح زیباسازی کوچه امیدی

میلاد سرابی از اهالی محله می‌گوید: ساکنان محله هر روز به دلایل تراکم بافت‌های مسکونی فرسوده، جمعیت زیاد و قرارگرفتن چند مرکز اداری دولتی و غیردولتی در محله، زندگی پرهیاهو و کسالت‌آور شهری را سپری می‌کنند. رنگ‌آمیزی و نصب گلدان‌های شمعدانی روی دیوارها کمک می‌کند ساکنان زندگی بهتری را در این محله تجربه کنند و حس تعلق بیشتری به محله خود داشته باشند.

معصومه برازجانی که بیش از ۲۵ سال در این محله سکونت دارد، می‌گوید: این طرح هم مانند دیگر طرح‌های مدیریت شهری اجرا می‌شود، اما ساکنان و اهالی کوچه امیدی باید بتوانند با آبیاری و نگهداری از گلدان‌ها این زیبایی را حفظ کنند. دوام این طرح زیبا در گرو مشارکت اهالی با یکدیگر و شهرداری است.

عاطفه نوری یکی دیگر از دیگر اهالی محله می‌گوید: بیش از ۸۰% بافت محله دستغیب فرسوده است. بیشتر کوچه‌های محله مانند کوچه امیدی نیاز به احیا و زیبایی دارند. همه اهالی دوست دارند که کوچه‌هایشان با طراوت و پر از گل و گلدان‌های زیبا باشد.

طرح رنگی شدن کوچه امیدی

و در آخر

طرح رنگی شدن کوچه امیدی در راستای احیا و بازآفرینی بافت‌های فرسوده اجرا شد. طرحی که با تلفیق فضای سبز و رنگ باعث شد تا هم‌محله‌ای‌ها در آستانه فصل بهار، به جای گذر از کوچه پس‌کوچه‌های زنگار گرفته و دلگیر محله از مسیر سرسبز و پرگل کوچه امیدی عبور کنند. شما هم اگر در تهران زندگی می‌کنید می‌توانید با نصف روز وقت گذاشتن به این کوچه رنگی زیبا رفته و عکس‌های جالب و رنگارنگ بگیرید.

کوچه رنگی زیبا


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه