انواع ورق فلزی و کاربردهای آن ها

انواع ورق فلزی و کاربردهای آن ها

به قلم: یاسین کوثری
محتوای حمایت شده

انواع ورق فلزی به­ عنوان محصولاتی پرکاربرد در صنایع مختلف شناخته می­ شوند که ضخامت متنوعی دارند. هر کدام از این محصولات فلزی دارای ویژگی­های خاص خود هستند که در تعیین نوع کاربرد آنها نیز موثر است.آلیاژهای مورد استفاده برای ساخت ورق­های فولادی باعث می­شود تا خواص متنوعی را داشته باشند. در کل می توان انواع ورق فولادی را در دسته های ورق سیاه، گالوانیزه، آجدار، روغنی، رنگی، کرکره، عرشه فولادی تقسیم نمود.

رول های ورق های فولادی در انبار

چوب و هنر

منظور از ورق فولادی چیست ؟

انواع ورق فولادی به­عنوان محصولاتی شناخته می­شوند که ماده اولیه و پایه برای ساخت آنها، آهن است. زمانی که ترکیبات دیگری به این ماده افزوده شود می­توان انتظار داشت که انواع مختلفی از ورق­های فولادی ساخته شود. از همین رو تفاوت اصلی بین انواع ورق­های فولادی مربوط به عناصر تشکیل­دهنده آنها است و این موضوع دلیل اصلی در تعیین نوع کاربرد این محصولات فولادی محسوب می­شود که البته باید به این مورد هم توجه داشته باشید که به­منظور ساخت ورق­ها از روش نورد در 2 حالت گرم و سرد استفاده می­کنند.

انواع ورق فلزی و بررسی هریک

کارایی مناسب و کیفیت مطلوبی که انواع ورق فلزی دارد، دلیلی برای استفاده گسترده آنها در صنایع مختلف است و از همین رو می­توان براساس کاربرد انواع ورق یا آلیاژهای مورد استفاده برای ساخت هر کدام از آنها، دسته­بندی­های مختلفی را در نظر گرفت.

برندهای معتبر در این حوزه

ورق سیاه

ورقی که با استفاده از روش نورد گرم و تحت دمایی بالاتر از 930 درجه سانتی­گراد تهیه می­شود را با نام ورق سیاه می­شناسند که براثر اکسیداسیون و زنگ­زدگی سطح رویی آن حالتی مات دارد.

2 گرید اصلی از ورق سیاه شامل st37 و st52 است که قیمت آنها با توجه به کارخانه تولیدکننده و ضخامت مورد نظر تعیین می­شود، کاربرد انواع ورق سیاه عبارت­اند از:

  • ساخت انواع پروفیل­های ساختمانی
  • تولید زهوارهای فولادی، تسمه و پانچ
  • تولید تجهیزات ترافیکی و گاردریل

ورق روغنی

زمانی که ورق­های تولیدی در نورد گرم را تحت عملیات­های نورد سرد قرار می­دهند، محصول حاصل را با عنوان ورق روغنی می­شناسند که سطحی صاف و صیقلی دارد.

عرض استاندارد برای ورق­های روغنی 100 و 125 سانتی­متر در نظر گرفته می­شود و از مهمترین کاربردهای این نوع ورق می­توان به استفاده از آنها برای ساخت بدنه خودرو و لوازم خانگی اشاره کرد. البته در تخمین قیمت ورق روغنی می بایست به برند تولیدکننده و کارخانه آن توجه ویژه ای داشت. در حال حاضر بهترین برند تولید کننده ورق روغنی در بازار، کارخانه فولاد مبارکه است. ورق روغنی فولاد مبارکه با توجه به کیفیت بالایی که دارد، با تولید در ضخامت های 0.5 میل الی 3 میل توانسته بسیاری از نیاز بازار را تامین نماید. قیمت ورق روغنی مبارکه با توجه به استاندارد تولید متفاوت خواهد بود چرا که ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان در سه مدل معمولی st12، نیمه‌کششی st13 و فوق کششی St14 و در ضخامت‌ های مختلف تولید می‌ شوند.

ورق آجدار

یکی دیگر از انواع ورق فلزی، آجدار نام دارد که روی سطح آنها می­توان برجستگی­های هندسی زیادی را مشاهده کرد که باعث می­شود تا امکان قراردادن اجسام دیگر روی سطح مورد نظر را فراهم کنند.

در همین راستا پوشش­هایی که در معابر، کامیون و کف ساختمان­ها قرار می­گیرد از نوع ورق آجدار است که می­توان آنها را با استفاده از ورق سیاه یا روغنی در دستگاه آجزنی تولید کرد. نوسانات قیمت آهن و میزان عرضه و تقاضا بر روی قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار است.

ورق گالوانیز

یکی از مسائلی که باعث می­شود تا سطح ورق­های فولادی را با استفاده از عناصر و آلیاژهای دیگری پوشش دهند، بالابردن مقاومت آنها در برابر خوردگی و زنگ­زدگی است. از همین رو برای ساخت ورق گالوانیزه از عنصر روی برای پوشش سطحی استفاده می­شود.

از انواع ورق­های فلزی روی­اندود برای ساخت وسایل و تجهیزاتی مانند کابینت، سقف شیروانی و کانال کولر استفاده می­کنند.

 

ورق استیل

به یکی دیگر از انواع ورق فلزی، استیل یا ضد زنگ می­گویند که با توجه به آلیاژ مورد استفاده برای ساخت آن، ویژگی­های بسیار خوبی همچون مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت بازیافت و افزایش استحکام را به­همراه دارد.

با در نظر گرفتن ویژگی­های مطلوب این نوع ورق از آن برای ساخت لوازم خانگی، قوطی­ها و بسته­بندی مواد غذایی، بدنه هواپیما، کامیون و انواع تانکر ذخیره­سازی استفاده می­کنند.

ورق رنگی

زمانی که ورق­های گالوانیزه را رنگ­آمیزی می­کنند یکی دیگر از انواع ورق فلزی تولید می­شود که با توجه به ظاهر زیبا و همچنین کیفیت سطحی بالایی که دارند می­توان از آنها برای ساخت سقف­های شیروانی، بدنه سازه، کانتینر، بدنه لوازم خانگی و کابینت استفاده کرد. ضخامت و نوع رنگ مورد استفاده و کارخانه تولیدی از جمله عوامل موثر بر قیمت نمونه­های رنگی است.

ورق کرکره ای

زمانی که ورق­های فولادی به شکل مواج یا سینونی ساخته می­شوند به آنها ورق کرکره­ای می­گویند و عمده استفاده از آنها برای پوشاندن سقف است که باعث می­شود تا در زمان بارش باران قطرات آب به­راحتی از روی سقف به سمت پایین هدایت شوند. قیمت نمونه­های کرکره­ای متناسب با آلیاژ مصرفی و وزن آنها مشخص می­شود.

ورق اسیدشویی

یکی دیگر از انواع ورق فلزی، نمونه­هایی هستند که بعد از عملیات نورد گرم برای حذف پوسته­های اکسیدشده که در سطح آنها ایجاد شده از تحت عملیات اسیدشویی قرار می­گیرند.

فرایند اسیدشویی به این صورت است که ورق از یک مخزن حاوی اسیدکلریدریک عبور می­کند و بعد آن را به شکل کلاف در می­آورند، کاربرد این محصولات فولادی شامل استفاده در صنایع کشتی­سای و ساخت لوله­های نفت و گاز است. قیمت ورق اسیدشویی با توجه به ضخامت، گرید و سایز تعیین می­شود.

 

ورق عرشه فولادی

یکی از ورق های فولادی، ورق عرشه فولادی است که به منظور ساخت سقف و کفی های سازه ها به کار برده می شود. ورق عرشه فولاد را ار ورق گالوانیزه می سازند با این ساختار که به صورت مواج است و دارای استحکام و سختی بالاتری می باشد. این ورق به دلیل ساختاری که دارد، از قدرت و استحکام بالاتری نیز برخوردار است و می تواند بارهای سنگین را تحمل نماید و از سوی دیگر می توان ان را به آسانی در سازه های مختلف نصب نمود. ورق عرشه فولادی توسط کارخانه های متعددی تولید و به بازار ارائه می شود که یکی از این کارخانه ها، کارخانه هفت الماس است. از عرشه فولادی گالوانیزه هفت الماس می توان در ساخت سازه ها و دیوارهای از پیش ساخته شده نیز بهره برد. ورق عرشه فولادی هفت الماس به صورت شیت است و در ضخامت های 0.7 میل الی 1.25 میل تولید می شود. عرض عرشه فولادی هفت الماس 1.25 متر می باشد. قیمت ورق عرشه فولادی هفت الماس ضخامت مختلف را می توان به روز و از طریق سایت یا استعلام تلفنی در بازار فولاد به دست آورد.

 

نحوه خریداری ورق فلزی

زمانی که قصد خرید انواع ورق­های فلزی را داشته باشید در ابتدا باید نوع کاربرد را مشخص کنید تا تعیین شود که کدام مدل ورق برای شما مناسبتر است. برای این منظور می­توانید از آهن­فروشان معتبری که در این زمینه فعالیت دارند محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

جمع­بندی

انواع ورق فلزی شامل سیاه، روغنی، گالوانیزه، کرکره­ای، استیل، رنگی، عرشه فولادی و آجدار است که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌­ای منحصربه­فردی هستند که در تعیین نوع کاربرد آنها تاثیرگذار است. برای خرید این محصولات باید در ابتدا نوع استفاده خود را مشخص کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه