طراحی و بازسازی مفهومی خانه باغ ناتمام در بومهن

طراحی و بازسازی مفهومی خانه باغ ناتمام در بومهن

به قلم: نرگس مهردادیان

طراحی و بازسازی مفهومی خانه باغ ناتمام

از دوران شروع پاندمی کرونا هیچ‌کس دقیقا نمی‌دانست چه پیش خواهد آمد و این عدم قطعیت و ترس نه‌تنها بر سبک زندگی بلکه بر سلامت اقتصاد و در واقع بر همه چیز تاثیر گذاشت. خانه‌ ناتمام تحت‌تأثیر تمام این عوامل شکل‌گرفت!

سرویس خواب بالسا

در این مطلب داستان جذاب خانه ناتمام در بومهن و معماری و طراحی داخلی منحصربه‌فرد آن بررسی خواهد شد. پس در ادامه با چیدانه همراه باشید.

خانه ناتمام کجاست و توسط چه کسی طراحی شده؟

خانه ناتمام کجاست و توسط چه کسی طراحی شده؟

خانه ناتمام در بومهن قرار دارد و با مساحت ۴۷۸ مترمربع در سال ۲۰۲۱ توسط بابک آبنار طراحی شد و استودیو معماری رعد اجرا و بازسازی پروژه را بر عهده گرفت. این خانه جایزه معماری و ساختمان در گروه مرمت و بازسازی مهرماه ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داد.

داستان طراحی خانه ناتمام

داستان طراحی خانه ناتمام

خانه یادگار پدر خانواده بود که سال‌ها پیش‌ساخته شده بود. خانه د ابتدا شامل دو واحد و یک زیرزمین در سه ‌طبقه مجزا و دو طبقه بلااستفاده بود و باتوجه‌به اینکه سبزترین و پایدارترین قسمت، بنای موجود بود، معمارها باتوجه‌به درنظرگرفتن جنبه ارزشی بنا به دلیل تعلق خاطر کارفرما به خانه پدری و حفظ خاطرات گذشته راهی برای نجات آن از تخریب پیدا کردند و خانه‌ای سه‌طبقه با ارتباط داخلی یکپارچه و کاربردی خلق کردند. از آنجایی‌که بازسازی خانه در زمان پاندمی طراحی و اجرا شد، معماران بازسازی را با نیمه‌کاره گذاشتن نما، تمام شده دانستند. نام‌گذاری این خانه را نیز بر همین اساس انجام دادند.

خانه ناتمام، مانند پدری مهربان و نمادی از دوران کرونا

خانه ناتمام، مانند پدری مهربان و نمادی از دوران کرونا

می‌توان گفت خانه ناتمام، مانند پدری تمام‌عیار، در ظاهر سیمانی و خشنش روح مهربانی و آرامش موج می‌زند. کرونا نمادی از فروپاشی و تحولات مختلف است. این خانه نیز از این تغییرات بی‌نصیب نماند و هویت خود را با نمای ناتمام به تصویر کشید! نمای نیمه‌کاره، نشانی از پذیرش تمام وقایع غیرقابل‌پیش‌بینی و حال بد آن زمان بود. این مکث کوتاه و گذر از ادامه و تلاش برای تغییر شرایط، در این خانه خود را به‌تمام‌ معنی نشان داد.

چالش‌های طراحی خانه ناتمام

چالش‌های طراحی خانه ناتمام

تصمیم به ناتمام کردن پروژه به دلیل تحولات اقتصادی کشور بود نه کمبود بودجه! این مساله تا حدی پررنگ شد که نوسازی چهره ساختمان برای معمارها معنایی نداشت و به نظرشان اعیان نشان‌دادن ساختمان در شرایط موجود تولید زشتی بود تا زیبایی!

بازسازی خانه ناتمام

به گفته معمارها: “طی جلسه‌ای در حیاط سایت زیر سایه سنگین پاندمی که به دلیل امکان به خطر انداختن جان افراد از بیرون رفتن جلوگیری می‌کردیم به کلاژی ارگانیک که روی نمای ساختمان شکل‌گرفته بود خیره شدیم و در آن زیبایی پیدا کردیم که به حال‌ و روز ما و این معماری می‌خورد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم داربست را جمع کنیم و نمای پروژه را تمام شده بدانیم!

معماری و طراحی داخلی منحصر به فرد خانه ناتمام

معماری و طراحی داخلی منحصر به فرد خانه ناتمام

یکی از ویژگی‌های بارز خانه، چیدمان غیرمتعارف فضاهاست. به‌طوری‌که فعالیت‌های مختلفی مانند دفتر کار و سکونت و مکانی برای رقص و ورزش، معماری خانه را شکل داده است. فضای رقص و ورزش در زیرزمین که عایق صداست با پله‌های دسترسی که به طور استراتژیک در اعماق خانه و دور از ورودی قرار دارد. دفتر کار نیز در طبقه بالا دور از فعالیت‌های اجتماعی مانند اتاق بازی و اتاق‌خواب‌هاست.

طراحی خانه ناتمام

در طراحی خانه، اتاق‌خواب‌های کوچک با هم ادغام شدند و دفتر خانگی ایجاد شد. همچنین اتاق‌خوابی در طبقه همکف برای مادر کارفرما طراحی شد تا در آینده پله‌ها مانعی برای زندگی مستقل او نباشند.

بازی با نور در طراحی خانه ناتمام

بازی با نور در طراحی خانه ناتمام

از آنجایی‌که خانه کم‌نور بود و پرده پنجره‌های غربی و شرقی همیشه کشیده بود برخی از پنجره‌ها کور شدند و با طراحی سقفی دو دهانه جدا از هم، از سطح طبقه بالا کم شد تا نور با عمق بیشتری به همکف برسد و ارتباط طبقات بهتر شود.

راه‌پله‌های داخلی و طراحی بالکن دوستدار طبیعت

راه‌پله‌های داخلی و طراحی بالکن دوستدار طبیعت

با طراحی دو راه‌پله داخلی که به دو سر بنا اضافه شد، در سمت باغ، فضایی نیمه خارجی ایجاد شد تا ساکنان بتوانند بیشتر در کنار باغچه و حیاط وقت بگذرانند. بالای این فضا نیز بالکنی با دید زیبای کوه‌های شمالی شکل گرفت. در این تغییرات هیچ درختی قطع نشد و درختی که وسط فضا بود با سوراخ ‌کردن سقف از آن عبور داده شد. ویژگی دیگر یک درخت انگور در لبه فضا بود که توسط تیم اجرایی از بالکن رد شد و تا پشت‌بام امتداد یافت به امید روزی که کل ساختمان را بپوشاند.

طراحی، معماری و بازسازی خانه ناتمام

و در آخر

یک خانه خوب علاوه بر تامین نیازها و سلیقه‌های روز باید بتواند نیازهای آینده کاربرانش را نیز پوشش دهد. که این در طراحی، معماری و بازسازی خانه ناتمام به خوبی قابل مشاهده است. برای آشنایی با دیگر بازسازی‌های موفق در ایران مطلب بازسازی منحصر به فرد ویلا‌ خانه‌ راشنان اصفهان را از دست ندهید.

ناتمام کردن پروژه خانه ناتمام

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه