بازسازی منحصر به فرد ویلا‌ خانه‌ راشنان اصفهان؛ ویلایی برای زندگی!

بازسازی منحصر به فرد ویلا‌ خانه‌ راشنان اصفهان؛ ویلایی برای زندگی!

به قلم: نرگس مهردادیان

بازسازی منحصر به فرد ویلا‌ خانه‌ راشنان اصفهان

مبلمان آل یاسین

امروزه طراحی خانه و آپارتمان‌های معمول از تطبیق عملکرد و جانمایی کارکردهای مرتبط با سکونت شکل می‌گیرند. اما معمار ویلا خانه راشنان معتقد است: در این نوع طراحی پلان هر چقدر که فضاها همنشینی فضایی خوبی ایجاد کنند، باز هم چیزی خلق نمی‌شود و به مفصل‌بندی و تنوع فضایی چیزی اضافه نخواهد شد!

شیرآلات کسری

در فضاهای ناتوان از خلق‌کردن، دامنه زندگی روزمره محدود می‌شود و انسان مجبور است به روش‌های مشخصی احساس کند، رنج بکشد، لذت ببرد و زندگی کند. ویلا خانه‌ راشنان اصفهان عملکرد و مفصل‌بندی تازه‌ای دارد که تمام فضاهای خانه را به هم مرتبط می‌کند و به زبانی جدید با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. در این مطلب داستان بازسازی و یژگی‌های منحصر به فرد این ویلا خانه بررسی می‌شود. پس در ادامه با چیدانه همراه باشید.

ویلا خانه راشنان، فینالیست جایزه معمار 1402 کجاست؟

خانه راشنان، فینالیست جایزه معمار 1402 کجاست؟

ویلا خانه راشنان با مساحت ۸۷۰ و زیربنای ۵۰۶ مترمربع در  سال ۱۴۰۱ در ایران، شهر اصفهان و روستای راشنان ساخته شد. این خانه با زیبایی و ساختار معماری بی‌نظیرش فینالیست جایزه معمار ۱۴۰۲ در بخش مسکونی تک‌واحدی شد.

داستان بازسازی ویلا خانه راشنان اصفهان

داستان بازسازی ویلا خانه راشنان اصفهان

ویلا خانه راشنان توسط‌ استودیو معماری همان، طراحی و بازسازی شده است. این ویلا خانه تجسم یک تجربه معماری دلپذیر برای تحقق آرزوهای کارفرماست. خانه یک ساختمان نیمه‌کاره در باغی نزدیک شهر اصفهان بود. در ابتدا ساختاری معمولی با هندسه مربعی‌شکل داشت و مانند آلاچیق‌های سنتی، مفصل‌بندی‌های معماری و جزئیات فضایی نداشت.

طراحی ویلا خانه راشنان

داستان بازسازی این خانه با رویای تحقق آرزوهای کارفرما شکل گرفت. کارفرما می‌خواست خانه نه فقط یک ویلای تفریحی برای تعطیلات و جایگزین کوتاه‌مدت، بلکه ویلایی برای زندگی باشد. همچنین خاطرات دوران کودکی‌شان را زنده کند. معماران برای بازسازی طرحی ارائه دادند که نه‌ تنها مورد علاقه کارفرما بود، بلکه به خانه‌ای تبدیل شد که دل هر کسی را می‌برد.

چالش‌های طراحی ویلا خانه راشنان

چالش‌های طراحی خانه راشنان

بزرگ‌ترین چالش بازسازی خانه راشنان، حل مسائل و مشکلات ساختاری ساختمان موجود بود. طراحی نمای دو طبقه قبل از بازسازی، ارتباطات بصری را چه در داخل و چه در خارج از بین برده بود. طراحان در طراحی مجدد به دنبال حذف خط جداکننده و ایجاد فضای خالی در سقف، به‌عنوان فضای واسط، مفصل‌بندی فضا و ایجاد طیفی بین فضاهای عمومی و خصوصی بودند و انسجام خوبی هم ایجاد کردند.

رابطه میان خانه و باغ و ایجاد مفهوم ویلا خانه راشنان

رابطه میان خانه و باغ و ایجاد مفهوم ویلا خانه

رابطه میان خانه و باغ رابطه آشنایی است بین یک فضای باز آزاد و یک فضای باز محصور! که می‌توان شبیهش را در کوشک‌های قدیمی دید. این فضاها در ویلاهای امروزی معمولا وجود ندارند و همین ویلا را تبدیل به تفرجگاه تعطیلاتی می‌کند نه جایی برای زندگی! در خانه روشنان نشستن حیاط داخلی در دل هندسه ویلا، حسی از خانه به ویلا اضافه کرده و مفهومی جدید ویلا خانه را پدید آورده است.

طراحی داخلی ویلا خانه راشنان اصفهان

این خانه بتنی زرد رنگ که در فضای داخلی با آجر تکمیل شده در سایت با درخشش رنگ زرد جلب نظر می‌کند و وید شیشه‌ای داخل ساختمان تنوع بصری و ترکیبی از فضاهای باز و بسته را با ورود گیاهان و آب ایجاد کرده! می‌توانید بدون خروج از خانه داخل این فضای شیشه‌ای حیاط مانند بنشینید و از رقص نور، طبیعت و صدای آب لذت ببرید.

مسیر پیاده‌روی پل مانند در اطراف طبقه اول ویلا خانه راشنان

ویژگی‌های خاص ویلا خانه راشنان

یکی از بارزترین ویژگی‌های طراحی ویلا خانه روشنان بعد از بازسازی، طراحی ورودی جدید و مسیر پیاده‌روی پل مانند در اطراف طبقه اول است که مفصل‌بندی‌های ساختاری با جزئیات ناقص قبلی را اصلاح‌کرده است. این مفصل‌بندی‌ها جریان زندگی را در خانه متعادل می‌کند و امکان تجربه زندگی در بین کوه‌ها و درختان و طبیعت منطقه را افزایش می‌دهد. این ساختمان دارای ساختار بتنی، سیستم گرمایش از کف و اسپلیت برای سرمایش است که با وجود شیشه‌های سراسری و فضاهای باز و بسته از هدررفت انرژی جلوگیری کند.

بازسازی ویلا خانه راشنان

و در آخر

در این مطلب با بازسازی ویلا خانه راشنان، فینالیست جایزه معمار، داستان بازسازی، چالش‌های طراحی، ایجاد مفهوم ویلا خانه و ویژگی‌های خاص طراحی این ویلای منحصر به فرد آشنا شدید. برای آشنایی با دیگر پروژه‌های بازسازی موفق و خاص در اصفهان مطلب متفاوت‌ترین “خرپشته" در اصفهان را از دست ندهید.

ویلا خانه‌ راشنان اصفهان

فضای داخلی ویلا خانه راشنان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه