متفاوت‌ترین “خرپشته” در اصفهان؛ تبدیل زشتی و بی‌قاعدگی محض به آرامشی ناب و ساده!

متفاوت‌ترین “خرپشته” در اصفهان؛ تبدیل زشتی و بی‌قاعدگی محض به آرامشی ناب و ساده!

به قلم: نرگس مهردادیان

متفاوت‌ترین

فکتور

پشت بام در گذشته برای مردم ایران و به‌خصوص ساکنان کویر، از بخش‌های مهم محل زندگی بود. جایی برای قرار گرفتن در برابر نسیم‌ خنک شامگاهی، خوابیدن و به آسمان نگریستن! اما مدت‌هاست که پشت‌بام‌ها بیشتر تبدیل به جایی برای تاسیسات و وسایل زائد شده‌اند. در این بین برخی این فضا را دوباره به محلی برای سکونت، سرسبزی و آسایش تبدیل می‌کنند! پروژه خرپشته که روی پشت‌بام ساختمانی دو طبقه‌ در نزدیکی میدان نقش‌جهان اصفهان اجرا شده، نمونه‌ای درخشان از توجه دوباره به پشت‌بام است. با ما در چیدانه همراه باشید تا با خصوصیات پروژه خرپشته و طرح مرمت، بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی این پروژه بی‌نظیر آشنا شوید.

شیرآلات کسری

خصوصیات پروژه

 

خصوصیات پروژه “خرپشته" در اصفهان

پروژه “خرپشته" در سال 1399 در اصفهان، خيابان استانداری، کوچه ژاله و پلاک ۲ توسط استودیو سه بر طراحی و اجرا شد. کارفرمای پروژه خانه مسافر مهرپویاست. این پروژه بازسازی مسکونی در زمینی به مساحت ۴۵ مترمربع و زیربنای ۲۵ مترمربع اجرا شد.

قبل بازسازی پروژه خرپشته

بعد از بازسازی پروژه خرپشته

تبدیل زشتی و بی‌قاعدگی محض به سکون و آرامشی ناب و ساده!

هنگامی‌که تصاویر قبل از بازسازی پروژه خرپشته را می‌بینید، می‌توانید ارزش و اهمیت این طراحی را بهتر درک کنید. تبدیل زشتی و بی‌قاعدگی محض به سکون و آرامشی ناب و ساده! چیزی که به قول خود معماران یادآور این عبارات سهراب سپهری است: “در پست و بلند بام وزشی انسانی بود، نفس بود، هوا بود، اصلا فراموش می‌شد که بام پناهی است برای آدمی که از باران و آفتاب بیم دارد."

طرح مرمت و باززنده‌سازی پروژه خرپشته اصفهان

طرح مرمت و باززنده‌سازی پروژه خرپشته اصفهان

پروژه‌ خرپشته در عین مدرن بودن، با استفاده از مصالح خاص و نوع طراحی‌، حال و هوای پشت‌بام‌های سنتی را نیز حفظ کرده است.

معماران برای رسیدن به نتیجه مطلوب، تا حد امکان تاسیسات اضافی مانند کولرها را حذف یا ساماندهی کردند.

دیوار سراسر شیشه‌ای خرپشته، فضایی نورانی و چشم‌اندازی تماشایی در اختیار ساکنان قرار می‌دهد، همچنین جلوه مدرنی به بنا ‌می‌بخشد.

استفاده از آجر برای پوشاندن دیوارها و کف، احساس گرما و اصالت را به فضای خرپشته وارد کرده است.

علاوه بر نوری که از سمت در شیشه‌ای وارد می‌شود، یک نورگیر کوچک در انتهای خرپشته تعبیه شده که افزون بر روشن کردن آشپزخانه کوچک، نوعی بازی زیبای نور و سایه را در ساعات مختلف روز ایجاد می‌کند.

بازسازی پروژه خرپشتهتبدیل زشتی و بی‌قاعدگی محض به سکون و آرامشی ناب و ساده!

پروژه

و در آخر

پروژه “خرپشته با توجه دوباره به پشت‌بام در معماری توانست در سال 1400 فینالیست جایزۀ معمار شود. همچنین رتبه سوم جایزه معماری و معماری داخلی ایران در بخش مرمت و بازسازی ساختمان‌‌های عمومی را کسب کند.

برای آشنایی با دیگر پروژه‌های خاص و دیدنی در ایران مطلب ساختمان هانری کوربن در قلب تهران را از دست ندهید.

بازی نور و سایه با نورگیر پروژه خرپشته

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه