نمونه بازسازی مطب زیبایی، یک طراحی ایده آل و تخصصی

نمونه بازسازی مطب زیبایی، یک طراحی ایده آل و تخصصی

به قلم: مهشید بختیاری

طراحی دکوراسیون داخلی مطب و کلینیک مانند دکوراسیون هر مکان دیگری یک موضوع حساس و تخصصی است. هر مراجعه کننده ای که وارد مطب می شود در نگاه اول به نوع دکوراسیون فضایی که در آن قرار دارد توجه می کند. چنانچه این چیدمان زیبا، آرامش بخش و ایمن باشد حس مثبتی را به فرد انتقال می دهد و رغبت و انگیزه بیماران را به بازگشت دوباره به مطب افزایش می دهد. به همین دلیل است که امروزه پزشکان و صاحبان کلینیک برای زیباسازی و بهبود عملکرد فضای داخلی خود رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و به دنبال جلب رضایت هرچه بیشتر مراجعین هستند. در این شوروم شما را به تماشای ویدئویی از بازسازی یک مطب که توسط استدیو معماری و طراحی داخلی شهمیر طراحی شده است دعوت می کنیم.

تابلو فرش ریحان

نکات مهم در دکوراسیون داخلی مطب

البته که دکور کردن هر فضایی باید مطابق با سلیقه و شرایط افراد ساکن در آن فضا باشد. اما مطب و کلینیک ها به دلیل آن که محیط هایی خاص هستند معماری داخلی آن ها نیز باید مطابق با یکسری اصول و تکنیک ها انجام شود.

ایجاد یک فضای آرام

مراجعین مطب ها بیمارانی هستند که نیاز به آرامش و فضایی به دور از دلهره و استرس دارند. اولین نکته در طراحی مطب پدید آوردن یک دکوراسیون آرامش بخش با استفاده از المان ها و رنگ هاست.

معمولا در طراحی مطب از رنگ های زنده و ملایم مانند سفید، کرم، سبز کمرنگ و … استفاده می کنند. علم معماری توصیه می کند که به هیچ عنوان در دکوراسیون مطب از رنگ های تند و استرس زا استفاده نشود، زیرا ممکن است مراجعین مدتی طولانی را در آن فضا سپری کنند و درگیری چشمی زیاد باعث می شود تا در این مدت خسته و کلافه شوند. البته ممکن است برای تنوع و بر اساس نوع تخصص مطبی که طراحی برای آن انجام می شود چندین المان خاص به صورت سمبلیک در چیدمان گنجانده شود اما تنالیته رنگ غالب فضا باید ملایم و لطیف باشد.

سبک دکوراسیون

معمولا چیدمان مطب بر اساس سبک مدرن و امروزی صورت می پذیرد. در انتخاب وسایل مطب بهتر است مدل هایی انتخاب شوند که زیاد جاگیر و حجیم نباشند و تا حد امکان فضا خلوت و به دور از تزئینات غیرضروری باشد. بعنوان مثال در خرید مبلمان مطب بهتر است به سراغ گزینه هایی بروید که مدرن، کوچک و جمع و جور هستند تا هم نیاز مراجعین را برطرف کنند و هم آرامش مطب را بر هم نزنند.

همچنین در سبک مدرن امکان استفاده از لوازم تکنولوژیک مانند آنچه در شوروم شهمیر ملاحظه کردید وجود دارد و چنین امکاناتی هم با سبک مدرن دیزاین داخلی مطابق است و هم می تواند اعتماد و رضایت مراجعه کننده را بیشتر جلب کند.

استفاده از اکسسوری؛ به حد کفایت!

در طراحی هر نوع دکوراسیونی اگر از گرانقیمت ترین المان ها استفاده کنیم اما از در نظر گرفتن اکسسوری برای جذابیت بخشیدن به چیدمان چشم پوشی کنیم، فضای مورد نظر گویا چیزی کم دارد و مانند یک فضای خالی و بی روح به نظر می رسد. در طراحی مطب نیز استفاده از یکسری اکسسوری های خاص مانند تابلو، دیوارکوب یا مدارک معتبر پزشک و متخصص در قاب های زیبا باعث می شود دیزاین فضا بیشتر به چشم بیاید و گیراتر باشد. فراموش نکنید که بیمار ممکن است تایم زیادی را در مطب یا کلینیک بگذراند، به همین خاطر باید فضایی جالب و سرگرم کننده فراهم کنیم تا هم موجب اطمینان خاطر بیمار شود و هم دقایقی حواس او را از شرایط استرس زای موجود پرت کند.

نورپردازی

از مهمترین فاکتورهای طراحی داخلی مطب توجه به موضوع نورپردازی است. بارها پیش آمده که پزشکان و مراجعان مراکز خدمات پزشکی از مشکلاتی نظیر خستگی چشم و سردرد رنج می برند. ممکن است در نگاه اول سیستم نورپردازی نامناسب آخرین گزینه ای باشد که برای این مشکل به ذهنمان می رسد، اما در حقیقت یک طراحی اصولی در نورپردازی و روشنایی فضا می تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند.

در طراحی داخلی مطب استانداردهای نورپردازی باید رعایت شوند. استفاده از روشنایی زیاد و چراغ های متعدد باعث کلافگی پزشکان و بیماران می شود و نور کم در روند معاینه و کار پزشک خلل ایجاد می کند. فراموش نکنید که برگ برنده دکوراسیون مطب و مراکز پزشکی نورهای تاکیدی و دکوراتیو است که در عین حال که کیفیت نور فضا را آنچنان تغییر نمی دهند، اما زیبایی و جذابیت بصری دکوراسیون را دوچندان می کنند.

توجه داشته باشید که وجود نور طبیعی در هر فضایی علاوه بر تامین نور مورد نیاز، می تواند برای ساکنین آن فضا بسیار آرامش بخش باشد. بنابراین در طراحی داخلی مطب وجود پنجره های متعدد جهت بیشترین بهره گیری از نور طبیعی را فراموش نکنید.

سیستم تهویه مناسب

استفاده از مواد پزشکی مختلف در مطب هایی که دائما با بیمار و بیماری سر و کار دارند معمولا بوهای نامطبوعی را در فضا به جریان می اندازند که اگر به دنبال راهکاری برای رفع این بوهای زننده نباشیم مراجعان خیلی زود دلزده می شوند و دوست دارند هرچه سریعتر فضا را ترک کنند. بنابراین

در نظر گرفتن یک سیستم تهویه مناسب و استفاده از خوشبوکننده هایی که مناسب با فضای مطب است حس خوبی را به افراد القا می کند و آرامش را به فضا برمی گرداند.

اتاق پزشک

یک واحد درمانی با وجود پزشک است که هویت درمانی پیدا می کند. در اتاق پزشک بیماران با پزشک خود مشورت می کنند و معاینه های لازم در این اتاق انجام می پذیرد. فلذا اتاق پزشک باید دارای فضای خاص و منحصربفرد باشد. بهتر است بخشی از اتاق برای به نمایش گذاشتن مدارک و اسناد پزشک در نظر گرفته شود تا بیمار با تماشای این مدارک اطمینان خاطر پیدا کند و با اضطراب کمتری وارد پروسه درمان شود. تجهیزاتی که برای دکوراسیون اتاق پزشک تعبیه می شود باید مدرن، زیبا، کم حجم و کاربردی باشند. همچنین استافده از المان های تزئینی مانند گیاهان طبیعی یا تابلوهای دکوراتیو باعث می شود هم خود پزشک روحیه مثبتی داشته باشد و هم بیماران از حضور در آن محیط لذت ببرند.

حرف آخر

تمرکز شما به عنوان یک پزشک یا مدیر یک کلینیک باید بر روی تشخیص و درمان بیماران باشد. با این حال دیزاین و طراحی داخلی مطب نیز می تواند باعث آرامش بیشتر بیماران و اطمینان بالای آن ها به تخصص شما شود. طراحی داخلی مطب باید به گونه ای باشد که با استفاده از المان های معماری مانند رنگ، نور، سبک دکوراسیون و … در نهایت فضایی گرم و دلپذیر بیافریند. در شوروم این هفته از چیدانه به بررسی بازسازی یک مطب زیبایی که به دست متخصصان مجموعه شهمیر انجام گرفته است پرداخته ایم. اگر شما هم به دنبال جلب رضایت و رفاه حال هرچه بیشتر بیماران خود هستید می توانید به نمونه کارهای استدیو معماری و طراحی داخلی شهمیر سر بزنید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه