درباره‌ی تفاوت کابینت انزو و پلی‌اورتان چه می‌دانید؟

درباره‌ی تفاوت کابینت انزو و پلی‌اورتان چه می‌دانید؟

به قلم: فهیمه مصدرالامور

تفاوت کابینت انزو و پلی اورتان

کابینت آشپزخانه این روزها در مدل‌ها و سبک‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت کابینت انزو و پلی‌اورتان بیشتر صحبت کنیم. همچنین در ابتدا خوب است به چیستی کابینت پلی اورتان و انزو اشاره کوتاهی داشته باشیم. از دلایل محبوبیت کابینت انزو ایتالیا در ایران، طرح‌های خاص و منحصربه فرد آن است که توسط مجموعه کارانا عرضه می‌شود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

چوب و هنر

کابینت پلی‌اورتان چیست؟

روکش همه‌کاره‌ی پلی‌اورتان برای کابینت‌های آشپزخانه‌ها، میزها و کف پوش‌های چوبی سخت، عالی هستند. دوام کابینت پلی اورتان نیز در برابر خط و خش و خراش معمولا بیشتر است. خوب است بدانید در صورتی که کابینت دچار آسیب شدید شود، اسپری کردن ماده پلی‌اورتان بر روی کابینت کم هزینه‌تر از تعویض کل کابینت است. جنس روکش کابینت پلی‌اورتان از نوعی رنگ و سخت کننده‌ای است که یک لایه پوششی محافظ را ایجاد می‌کند. علاوه بر این پوشش کابینت پلی‌اورتان ضد اشعه ماوراء بنفش است، از این رو امکان تغییر رنگ یا کم رنگ شدن در آینده را نیز دارد. بنابراین استفاده از کابینت‌های پلی‌اورتان در فضای باز توصیه نمی‌شود.

به طور کلی طیف رنگی آشپزخانه‌های پلی‌اورتان بی‌پایان است. از آنجایی که کابینت پلی‌اورتان یک پوشش رنگ شده است، می‌توانید یک روکش آشپزخانه پلی‌اورتان را با رنگ موجود مطابقت دهید یا ترکیب کنید و یک رنگ کاملاً جدید به وجود آورید. این نوع کابینت معمولا در چهار رنگ مختلف مات، ساتن، نیمه براق و فوق‌العاده براق موجود است. روکش‌ها هر کدام زیبایی‌شناسی خاص خود را متناسب با سبک‌های مختلف آشپزخانه، از کلاسیک گرفته تا براق تا فوق‌العاده مدرن نشان می‌دهند.

فرق کابینت انزو با پلی اورتان

کابینت انزو چیست؟

انزو یا  Zentique، نامی است که بر روی سبک کابینت انزو باقی مانده و در اصل نام یک برند تجاری ایتالیایی تولیدکننده‌ی نوع خاص از کابینت و سیستم و تجهیزات آشپزخانه است. بنابراین محصولاتی که در کشور ما به این اسم فروخته می‌شوند، الهام گرفته از شرکت انزو هستند. شایان ذکر است آنچه در ایران به اسم کابینت انزو می‌شناسیم درواقع نوعی از کابینت آشپزخانه وکیوم است. مغزیِ این نوع کابینت همانند کابینت وکیوم از جنس ورق MDF است و توسط دستگاه پرس وکیوم، روکش مورد نظر روی آن‌ها پرس می‌شود.

از سوی دیگر کابینت طرح انزو در دسته سبک نئوکلاسیک قرار دارد. این مدل کابینت آشپزخانه تلفیقی از کابینت ممبران و کابینت ‌های‌گلاس است. عموما کابینت انزو ایتالیا در ضخامت 25 میلی‌متر تولید می‌شود و این در حالی است که اصولا ضخامت درب کابینت‌های امروزی تنها 16 میلی‌متر است.

کابینت پولیشی عضوی از اعضای کابینت انزو

درحقیقت کابینت‌های پولیشی زیرمجموعه کابینت‌های انزو است و تنها تفاوت آنها در این است که روکش‌های انزو وکیوم شده است. اما کابینت‌های پولیشی بعد از رنگ شدن دارای سطحی آینه مانند و براق هستند.

جالب است بدانید پولیش یک ماده خمیری شکل است که البته به صورت مایع نیز وجود دارد. این ماده را می‌توان بر روی انواع ستون مثل پلاستیک، شیشه، چوب بعد از انجام پولیش با رنگ‌های پلی‌اورتان شفاف و درخشنده کرد. کابینت پولیشی نیز به نوعی از اجرای کابینت گفته می‌شود که علاقه‌مندان بسیاری دارد.

اما بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که کابینت پولیشی به خاطر سطح براقی که دارد از انواع کابینت آشپزخانه انزو است. در حقیقت کابینت پولیشی دارای جنس‌های متفاوتی است و به جای استفاده از روکش پی وی سی و یا وکیوم بر روی کابینت از رنگ پولیشی بر روی آن استفاده می‌شود. بنابراین این نوع کابینت در سبک‌ها و رنگ‌های مختلف، قابل اجرا و طراحی است.

تفاوت کابینت پولیشی و پلی‌اورتان از نظر ساخت

کابینت‌های پولیشی برای ساخت به یک فضای مخصوص و ایزوله نیاز دارند. همچنین فرآیند خشک شدن روکشی که روی آن کابینت قرار می‌گیرد، کمی طولانی‌تر از کابینت پلی‌اورتان است. به این ترتیب قیمت کابینت‌های پولیشی نسبت به قیمت کابینت‌های پلی‌اورتان مقداری افزایش می‌یابد.

درمجموع شاید بتوان گفت تنها تفاوت مهم کابینت پولیشی و پلی اورتان در نوع رنگ به کار رفته بر روی سطح کابینت‌ها است.

تفاوت کابینت انزو و پلی‌اورتان در چیست؟

کابینت طرح انزو در سه نوع پولیشی، پلی‌اورتان و پلی استر قابل رنگ‌آمیزی است. از تفاوت کابینت انزو و پلی‌اورتان اینکه معمولا کابینت انزو پولیشی قیمت بالاتری نسبت به سایر کابینت‌های انزو دارد. همینطور کابینت‌های پلی‌اورتان نسبت به کابینت‌های پولیشی قیمت کمتری دارند ولی از نظر شفافیت و درخشندگی به کابینت‌های پولشی شبیه هستند. با این تفاوت که پولیشی‌ها به دلیل ضخامت بیشتر از استحکام بیشتری هم برخوردارند. همچنین کابینت‌های پلی‌اورتان در برابر تابش نور خورشید، رطوبت، ضربه و خراشیدگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و از نظر کیفیت و ماندگاری رنگ نیز بهترین هستند.

کابینت انزو با رنگی از نوع پلی‌اورتان

پرواضح است که رنگ پلی‌اورتان از جمله رنگ‌های محدودی است که در برابر تابش آفتاب و نیز رطوبت از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد. قدرت چسبندگی بالایی دارد، خیلی سریع خشک می‌شود و به همین دلایل از آن در صنایع چوب استفاده می‌شود. وقتی که ضخامت پولیش از رنگ بیشتر باشد مانند لاک سطوح کابینت را می‌پوشاند.

مزایای کابینت انزو با رنگی از نوع پلی‌اورتان چیست؟

  • کابینت انزو از لحاظ قیمتی نسبت به کابینت پولیشی مناسب‌تر است.
  • کیفیت آن بسیار عالی است و رنگ پلی اورتان روی آن ماندگاری بالایی دارد.
  • در مقابل ضربه و خراشیدگی و یا هر گونه آسیب این چنینی، مقاومت خوبی نشان می‌دهد.

تغییر در دکوراسیون داخلی را با کارانا دکور، تجربه کنید

شرکت کارانا دکور، معتبر‌ترین شرکت تولیدکننده لوازم چوبی و طراحی دکوراسیون و لوازم دکوراسیون منازل، ادارات، بیمارستان، سالن‌های همایش و غیره است.
این شرکت با بهره‌گیری از کارکشته‌ترین مهندسان طراحی و تکنولوژی‌های به‌روز دنیا، آماده است تا آنچه در رویاهای خود برای دکوراسیون محل کار یا منزل دارید را با بالاترین کیفیت و تضمین بهترین نرخ برای شما تدارک ببیند.

کلام پایانی

ما در این مقاله از چیدانه با معرفی برند کارانا دکور، به تفاوت کابینت انزو و پلی‌اورتان نیز پرداختیم. اگر شما هم به دنبال مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت کابینت پولیشی، انزو و پلی‌اورتان و طراحی چیدمان آشپزخانه با این مدل کابینت هستید، به سایت کارانا مراجعه نمایید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه