خانه شماره 18؛ ویلایی متفاوت اما چشمگیر در حومه شهر شیراز

خانه شماره 18؛ ویلایی متفاوت اما چشمگیر در حومه شهر شیراز

به قلم: نرگس مهردادیان

خانه شماره 18؛ در حومه شهر شیراز

فکتور

خانه شماره 18 یا ویلای یزدیان در شهر جدید صدرای شیراز، توسط شرکت معماری مهرداد ایروانیان طراحی و اجرا شده. این پروژه بین سال‌های 1389 تا 1391 در زمینی به مساحت 2000 مترمربع و زیر بنای 395 مترمربع ساخته شده است.

سرویس خواب بالسا

برای آشنایی بیشتر با طرح، معماری و نمای عجیب و متفاوت خانه شماره 18 با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

داستان شکل‌گیری طرح معماری خانه شماره 18

داستان شکل‌گیری طرح معماری خانه شماره 18

ویلای یزدیان به‌عنوان اقامتگاهی غیردائمی در باغی خارج از محدوده‌ شهر واقع شده. حس رهایی از قیود زندگی شهری و زیستن به شکل دیگر به عنوان خواسته کارفرما، منجر به طرحی می‌شود که تا حد امکان در مقابل روزمرگی زندگی شهری قرار می‌گیرد. با مفهوم اکسپلوسیو (انفجار بیرونی) در مقابل ایمپلوسیو (انفجار درونی)، ویلا با آزادی در همه جهات به حرکت درمی‌آید. پلان، بدنه‌ها و سقف همه در راستای همین مفهوم طراحی شده‌اند.

ترکیب چشمگیر و متفاوت طراحی ویلای یزدیان

ترکیب چشمگیر و متفاوت طراحی ویلای یزدیان

طراحی خانه شماره 18 یا ویلای یزدیان طبعا با همه سلیقه‌ها همخوانی ندارد. برخی ممکن است بگویند نما درهم و برهم و بی‌تقارن طراحی شده و برخی ممکن است نمای مدرن ویلا را تحسین کنند. اما چیزی که جلب توجه می‌کند ترکیب چشمگیر و متفاوت طراحی خانه است. ترکیب خاصی که بین عناصر معمول برخی سبک‌های معماری مدرن مانند بروتالیسم و های‌تِک صورت گرفته.

طراحی نمای عجیب خانه شماره 18

طراحی نمای عجیب خانه شماره 18

سقف بتنی مقعر ویلای شماره 18 با تاج بلند و سایه‌اندازش یادآور اقتدار و استحکام ساختمان‌های عظیم بتنی میانه قرن بیستم است. از طرف دیگر، نمای شیشه‌ای، پلکان داخلی نمایان و چارچوب‌های استوانه‌ای فلزی، رنگ و لعاب ساختمان‌های سبک های‌تِک مانند ساختمان پمپیدو پاریس را تداعی می‌کنند. بخشی از نمای ساختمان با چوب پوشانده شده که با وجود شکل هندسی و مدرن، گرمایی طبیعی به نمای ساختمان بخشیده. این ترکیب متریال طبیعی و مدرن در نما در حال و هوای نمای ویلا تعادل ایجاد کرده است.

سبک معماری ویلای شماره 18

و در آخر

شهر جدید صدرا شهری با حال و هوای دانشگاهی و صنعتی است. از این رو سبک معماری ویلای شماره 18 یا یزدیان تا حد زیادی با محیط اطرافش مطابقت دارد. برای آشنایی با دیگر خانه‌های با طراحی خاص و عجیب در ایران مطلب “خونه خاکی" خانه‌ای خاص در اصفهان! را از دست ندهید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ناشناس در تاریخ 25 دی 1402
بعضیا پول دارن نمی دونن چطوری خرج کنن این چیه چرته

ثبت دیدگاه