“خونه خاکی” خانه‌ای خاص با رفاه شهر و خلوص روستا در فلاورجان اصفهان!

“خونه خاکی” خانه‌ای خاص با رفاه شهر و خلوص روستا در فلاورجان اصفهان!

به قلم: نرگس مهردادیان

نوژا دیزاین

خانه خاکی" در شهر قهدریجان، شهرستان فلاورجان اصفهان طراحی و ساخته شد. این خانه پیوندی بین سادگی یک خانه روستایی و ویژگی‌های یک خانه مدرن شهری است. سکونت در خونه خاکی تجربه‌ای منحصر به فرد است که هم استلزامات سبک زندگی شهری را برآورده می‌کند و هم خلوص، نوستالژی و سادگی زندگی روستایی را در آن می‌توان احساس کرد!

سرویس خواب بالسا

معمار و طراح خانه خاکی

معمار و طراح خانه خاکی

خانه خاکی توسط استودیو ایزدی با معماری پدرام ایزدی بروجنی در مساحت ۱۰۰ مترمربع سال 1401 طراحی و ساخته شد. جایزه رتبه اول جایزه معمار  ۱۴۰۲ را در بخش مسکونی تک واحدی کسب کرد.

گفتمان بین شهر و روستا در خونه خاکی

گفتمان بین شهر و روستا در خونه خاکی

هدف پروژه در طراحی، ساخت و سازه ایجاد گفتمان بین شهر و روستاست. گفتمانی که سال‌هاست به دلیل حضور شهرنشین‌ها در روستاها نادیده گرفته شده و با خودخواهی و دخالت‌های نابجا و بدون مطالعه، برای اقلیم روستا و روستانشین آشفتگی و آلودگی هدیه آورده است.

خانه‌ای تماشایی از خاک و آب

خانه‌ای تماشایی از خاک و آب

خونه روی بقایای روستای تاریخی فهران بنا شد. روستایی که از دل خاک بیرون آمده و سالیانی محل زندگی مردمش بود و دوباره به دل خاک بازگشت. خاکی که روستایی از آن روزی می‌گیرد، خانه امن و گرم خود را می‌سازد و ساده و بی‌آلایش در دل طبیعت بدون آسیب روزگار سپری می‌کند. خونه خاکی هم بر پایه خاک ساخته شد و از دل زمین آرام آرام بالا آمد. خاکی که در دل کویر تاب می‌آورد، با سرما و گرما در تعامل است، خنکی شب را در خود حفظ می‌کند، پایدار، آتش گریز، امن و محرم راز است.

استقرار آب در خانه خاکی

اهل روستا، در اولین قدم آب را به زمین خود می‌آورند. برای استقرار آب در خانه خاکی هم، استخر خاکبرداری شد. ابعاد استخر به اندازه‌ای انتخاب شد که بتواند خاک ساخت را تامین کند. این ساخت و ساز تجربه نابی بود که با دانش سازنده و تجربه بومی‌ها محقق شد.

بازی نور و سایه در کنج‌های دنج خونه خاکی

بازی نور و سایه در کنج‌های دنج خونه خاکی

گاه از نساختن فضایی پدید می‌آید که حس و حالش با هیچ ساخت و سازی قابل مقایسه نیست. در واقع نساختن به معماری معنا می بخشد، کنج‌های دنج، بازی نور و سایه و تنوع فضایی را ایجاد می‌کند. فضایی خاص که نه جزیی از داخل است و نه بیرون! رقص نور و ساقه‌های نی در خونه خاکی که میان هر شیار نور، جهانی تازه پدید می‌آید. جایی بازی نور و سایه، تاریک و روشن فضا را می‌سازد و با آفتاب به گفتگو می‌نشیند و جایی دیگر روزنی می‌یابد که با آن آب را به درون بکشاند و غروب را قاب بگیرد.

جلوه‌های مدرن خانه خاکی

جلوه‌های مدرن خانه خاکی

جلوه‌های مدرن این خانه مانند حمام شیشه‌ای، استخر و پلان کلی بنا، به شیوه‌ای بسیار هنرمندانه با روح سنتی روستا ترکیب شده‌‌اند. و فضایی خلق کرده‌اند که نه تنها جایی برای زندگی بلکه منظره‌ای است برای تماشا!

خونه خاکی قرار نبود ویلا باشد.

و در آخر

خونه خاکی قرار نبود ویلا باشد. باید تبدیل به خانه‌ای می‌شد که راحتی زندگی شهری و سادگی سیمای روستایی را هم زمان داشته باشد. تازه واردی که در دل روستا جا باز ‌کند و با تجربه زندگی متفاوت، اهالی‌اش را به جهانی تازه فرا بخواند.

خانه‌ای تماشایی خونه خاکی

خانه خاکی خاص و شگفت انگیز

تصاویر خونه خاکی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه