7 ایده خلاقانه برای طراحی یک دکوراسیون ایرانی مدرن

7 ایده خلاقانه برای طراحی یک دکوراسیون ایرانی مدرن

به قلم: مهشید بختیاری

معماری و دکوراسیون داخلی در خانه‌های ایرانی در هر دوره زمانی شکل و ظاهر مخصوص به خود را داشته است. شاید اگر از دید خانه‌های کوچک و آپارتمانی امروزی به خانه‌های دلباز و حیاط‌دار دهه چهل و پنجاه نگاه کنیم آن خانه‌ها به نظرمان نوستالژیک و باصفا بیایند. اما امروزه کمتر کسی دکوراسیون خانه‌اش را به سبک سنتی می‌چیند و بیشتر مردم به سراغ دکوراسیون‌های مدرن و به‌روز می‌روند. علی‌الخصوص این که طراحی داخلی به سبک مدرن که سبکی خلوت و کم‌وسیله است برای خانه‌های کوچک و آپارتمانی مناسب‌تر نیز هست. اما نمی‌توانیم انکار کنیم که یک خانه ایرانی همیشه هویت ایرانی بودنش را حفظ می‌کند، حتی اگر به سبکی مدرن و امروزی دکور شده باشد. در این مطلب از چیدانه با همراهی استدیو معماری شهمیر به سراغ سبکی از دکوراسیون می‌رویم که باب طبع ما ایرانی‌هاست: دکوراسیون مدرن ایرانی. با ما باشید تا ویژگی‌های این دکوراسیون محبوب و پرطرفدار را بیشتر بشناسید.

استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر
استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر

ویژگی‌های یک دکوراسیون ایرانی مدرن چیست؟

معمارها عاشق تلفیق سبک‌ها هستند. آن‌ها خیلی خوب می‌دانند که هر سبک از دکوراسیون در هر کشوری ممکن است به شیوه‌ای متفاوت پیاده‌سازی شود زیرا معماری داخلی و چیدمان خانه‌ها در هرکجای جهان ردپایی از فرهنگ و رسوم خاص آن منطقه را به همراه دارد. در مقیاس کوچکتر در شهرهای مختلف کشور خودمان هم اگر به دکوراسیون خانه‌ها را به دقت نگاه کنیم متوجه می‌شویم که هر شهر با توجه به عادات و خلقیات، آداب و رسوم، صنایع دستی و … یکسری المان‌ها را به دکوراسیون اضافه می‌کنند که چیدمان خانه‌ها به واسطه همین المان‌ها خاص‌تر و بومی‌تر جلوه می‌کند. بنابراین برای آن که بتوانید یک دکوراسیون مدرن ایرانی را تصور کنید و ایده‌های زیبا برای طراحی آن پیشنهاد بدهید ابتدا باید سبک مدرن را خوب بشناسید و سپس آن را ایرانیزه کنید.

تابلو فرش ریحان

چند ایده جالب برای طراحی یک دکوراسیون ایرانی مدرن

پیشنهاد ما این است که در چیدن دکوراسیون مدرن زندگی را سخت نگیرید و ساده باشید. در این دکوراسیون هرچه از خطوط و الگوهای ساده‌تر استفاده کنید و از پیچیدگی و ناهمگون بودن بپرهیزید بیشتر از اصول مدرنیته پیروی کرده‌اید. بعنوان مثال دکوراسیون مدرن طرفدار تک‌رنگ بودن است. در این دکوراسیون معمولا از یک پالت رنگی استفاده می‌کنند، برخلاف دکوراسیون ایرانی که عاشق رنگ‌های زنده و نقش و نگارهای سنتی است سبک مدرن به شدت از هفت رنگ بودن دوری می‌کند. اما اگر می‌خواهید این دکور ساده و بی‌آلایش را کمی ایرانیزه کنید و رنگ و بوی ایرانی بودن به آن بدهید بهتر است ابتدا نگاهی به اطرافتان بیندازید و المان‌های ایرانی را بشمارید. چه چیزهایی در پیرامونتان می‌بینید که نشان از فرهنگ و هویت ایرانی دارد؟

استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر
استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر

فرش نفیس ایرانی

مطمئنا اولین چیزی که در چیدن دکوراسیون برای همه ما بسیار ارزشمند و خاص است استفاده از فرش‌های نفیس ایرانی است. کمتر خانه‌ای است که حتی با وجود داشتن یک دکوراسیون غربی و مدرن از پهن کردن یک فرش زیبای ایرانی در خانه چشم‌پوشی کند. اگر قرار بر این باشد که خانه مدرنتان را به سمت ایرانی بودن ببرید هیچ ایرادی ندارد که از فرش‌های پرنقش و نگار استفاده کنید. درست است که سبک مدرن طرفدار سادگی است اما آب و رنگ فرش ایرانی می‌تواند هارمونی و تعادل را به فضا برگرداند و در کنار مبلمان و پرده‌های خلوت و بدون نقش حسابی به چشم بیاید. تصور کنید در یک خانه با مبلمان راحتی تک‌رنگ یک قالی لاکی‌رنگ لچک و ترنج با نقوش سنتی چه ترکیب فوق‌العاده و چشم‌نوازی ایجاد خواهد کرد.

نقش اکسسوری را دست کم نگیرید

اکسسوری‌ها و لوازم دکوراتیو و تزئینی نه تنها زیبایی دکوراسیون را تکمیل می‌کنند بلکه می‌توانند به آن هویت دیگری ببخشند. درست است که بدنه اصلی چیدمان خانه شما مدرن است و المان‌های بزرگ آن مانند مبلمان، کابینت و حتی فرش به سبک و سلیقه امروزی‌ها طراحی شده، اما استفاده از دکوری‌جات ایرانی هویت ایرانی بودن را به دکوراسیون برمی‌گرداند. منظورمان از اکسسوری چیست؟

استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر
استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر

اگر بنا باشد با استفاده از خرده‌ریزها و تزئینات کوچک خانه را ایرانیزه کنید بهتر است برای خودتان هیچ محدودیتی قائل نشوید و در انتخاب وسایل دکوری خلاق باشید. بعنوان مثال مجسمه‌های سفالی یا تندیس‌هایی که نشانی از فرهنگ و تاریخ ایرانی دارند، تابلوهای شمسه و کالیگرافی و ظروف میناکاری المان‌هایی هستند که فقط در یک خانه اصیل ایرانی پیدا می‌شود. اگر نمی‌دانید انواع ظروف و اکسسوری‌های شیک و سنتی را از کجا بخرید بهتر است سری به پروفایل گالری شهمیر و محصولات زیبا و متنوع آن بزنید.

یک دیوار را متفاوت طراحی کنید

این روزها تکنیک طراحی کردن یک دیوار خاص و متفاوت در خانه حسابی ترند شده و بسیاری از معماران از آن استفاده می‌کنند. مثلا یک دیوار با رنگی متفاوت از مابقی دیوارهای خانه رنگ‌آمیزی می‌شود. یا در یکی از دیوارهایی که بیشتر در معرض دید است کاغذ دیواری استفاده می‌شود و خلاصه با هر ترفندی یک بخش از خانه خاص‌تر طراحی می‌شود تا بیشتر به چشم بیاید. برای طراحی یک دکوراسیون ایرانی مدرن هم می‌توانیم از این تکنیک معماری بهره بگیریم.

بعنوان یک ایده جذاب می‌توانید یکی از دیوارهای خانه را با متریال آجر سنتی بسازید. آجر یکی از مصالح نوستالژیک ایرانی است و استفاده از آن در فضای دکوراسیون حس و حال خانه‌های باصفای قدیمی را القا می‌کند. حتی می‌توانید برای تکمیل این زیبایی دیوار آجری را با لوازم تزئینی یا صنایع دستی محلی آرایش کنید. مثلا آویختن چند بشقاب دیوارکوب سفالی با نقوش اسلیمی یا استفاده از یک قالیچه و گلیم در قاب یک تابلو روی دیوار امضایی است پای یک دکوراسیون ایرانی مدرن.

استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر
استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر

گل و گلدان را به فضا اضافه کنید

البته که باصفا کردن خانه با گل و گلدان و سرسبزی مختص دکوراسیون ایرانی نیست و برای هر خانه با هر مدل چیدمانی زیبا و روح‌بخش است. اما شما می‌توانید با ایجاد یکسری تغییرات این اتفاق را اختصاصی‌تر کنید. مثلا بهره بردن از گلدان‌های زینتی میناکاری یا گلدان‌های مسی و نقره‌ای که با هنر قلم‌زنی که یک هنر فاخر ایرانی است حکاکی شده می‌تواند یک ایده جذاب برای آراستن یک دکوراسیون ایرانی مدرن باشد. البته اگر آپارتمان‌نشین هستید فراموش نکنید که بهتر است در تزئین خانه چند مدل از گیاهان آپارتمانی را انتخاب کنید.

از نورپردازی غافل نشوید

خانه‌های ایرانی عاشق پنجره‌های بزرگ و نور طبیعی خورشید هستند اما برعکس، سبک مدرن تمام تلاشش را می‌کند تا یک نورپردازی نوین و مجهز ارائه بدهد. به گونه‌ای که روز به روز شاهد روی کار آمدن تجهیزات روشنایی با مدل‌های خاص و امروزی هستیم، مدل‌هایی که چندان هم با سبک ایرانی سازگار نیستند و همخوانی ندارند. اما شما در زمینه نورپردازی در خانه مدرن هم بعنوان یک ایرانی می‌توانید خودی نشان بدهید. مثلا طی یک حرکت ابتکاری می‌توانید در کنار سیستم روشنایی مدرن و انواع محصولات الکتریکی امروزی در گوشه و کنار سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن چند آباژور رومیزی یا پایه بلند قرار بدهید و اینگونه مدرنیته در یک خانه ایرانی را به تعادل برسانید.

تاثیر مثبت آینه‌کاری

آب و آینه در فرهنگ ایرانی نمادی از پاکی، صفا و روشنایی هستند. بنابراین محبوبیت آینه در معماری و دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی بی‌دلیل نیست. خبر خوب این است که آینه در دکوراسیون مدرن هم جایگاه ویژه‌ای دارد. بنابراین اگر قصد دارید که از آینه و آینه‌کاری برای تزئین منزلتان استفاده کنید بدانید که هر دو سبک را تقویت کرده‌اید. علی‌الخصوص اگر در کنار آینه‌های دیواری از شمعدان‌های تزئینی در طرح‌های سنتی استفاده کنید.

قرار دادن یک جفت شمعدان مسی یا برنجی ابزارخورده در قلب یک فضای مدرن یک دکوراسیون ایرانی مدرن را خلق می‌کند. البته توصیه ما این است که در استفاده از چنین تزئینات خاصی زیاده‌روی نکنید تا ترکیب فضا بهم نخورد. مثلا بکار بردن شمعدان‌های سنگین و حجیم کریمخانی یا شاه‌عباسی با رنگ‌های تند و کریستال‌های بزرگ ممکن است با سبک مدرن فضا جور درنیاید و نتیجه معکوس بدهد.

استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر
استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر

احتمالا در کاخ‌های سلطنتی ایرانی یا مساجد و عبادتگاه‌های تاریخی دیده‌اید که هنرمندان آینه‌کار با استفاده از شیشه و برش آن به اشکال متنوع فضایی درخشان و زیبا می‌آفرینند. آن‌ها از بازتاب نور در قطعات بی‌شمار آینه برای جلوه‌گری و وسعت دادن به فضا استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید از این هنر فاخر ایرانی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و با نصب شیشه‌های برش‌خورده رنگی یا شفاف برای ایرانی کردن فضای مدرنتان بهره بگیرید. در مطلب آینه‌کاری سنتی می‌توانید درمورد این هنر ایرانی بیشتر بخوانید.

مبلمان را تزئین کنید

با مبلمان مدرن چقدر آشنایی دارید؟ اصلا به چه مبلمانی «مدرن» می‌گویند؟ مبل‌های مدرن تابع الگوهای سرد، مینیمالیستی و خطوط صاف هستند. اگر بنا باشد این سبک مبل از جنس چوب ساخته شود عموما از چوب‌های ساده و بدون طرح و برش استفاده می‌شود، زیرا مدرنیته طرفدار سرسخت ساده بودن است. اما شما می‌توانید با چند ریزه‌کاری این سادگی را بشکنید و به نوعی با المان‌های سنتی به فضا رنگ و روح بپاشید.

بعنوان یک ایده به استفاده از کوسن‌های طرحدار فکر کنید. همانطور که در چند پاراگراف پیشتر گفتیم هنگام تلفیق دو سبک مختلف همواره باید جانب احتیاط را نگه دارید تا تغییری که ایجاد می‌کنید توی ذوق نزند و یک سبک را به دیگری برتری ندهد. در یک جمله هنگام طراحی دکوراسیون سعی کنید به دنبال تعادل باشید و این تعادل را هنگام تزئین مبلمان نیز حفظ کنید. مثلا بکار بردن کوسن چهل تکه سوزن‌دوزی یا یک کوسن با طرح کاشی‌کاری پرنقش ایرانی شاید روی یک کاناپه تک‌رنگ راحتی زیاد هم زیبا به نظر نیاید، اما یک کوسن ساده پتینه هم نشانی از ایرانی بودن دارد و هم با ماهیت سبک مدرن جور درمی‌آید. همچنین برای تزئین مبلمان می‌توانید به استفاده از چانکی‌های بافتنی ساده و تک‌رنگ هم فکر کنید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم با بیان 7 ایده جذاب و خلاقانه به بررسی یک دکوراسیون ایرانی مدرن بپردازیم. همانطور که دیدید تمامی این ایده‌ها تلفیقی از دو سبک بودند: خانه‌ای با بدنه سبک مدرن به همراه المان‌هایی از سبک ایرانی. با این حساب می‌توانیم نتجیه بگیریم که با کمی دقت و ابتکار می‌توانیم ردپایی از ایرانی بودن را در هر سبکی از دکوراسیون بر جای بگذاریم بدون ان که به ماهیت معماری داخلی خانه ضربه بزنیم. اگر شما هم دوست دارید دستی به سر و روی منزلتان بکشید و دکوراسیون تازه‌ای را تجربه کنید می‌توانید با مراجعه به صفحه پروفایل استدیو معماری و طراحی داخلی شهمیر از کارشناسان مجرب این مجموعه راهنمایی بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه